pertm Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg har i det siste syklet en del og av og til blir det etter at det er blitt mørkt. Hva synnes folk er best å bruke av lys, blinkene lys eller konstant lys når en sykler i mørket. Jeg kan ikke si jeg helt forsår de som sykler uten lys eller med rødt lys foran. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Kjør med konstant du. Tror det vil lønne seg i bekmørket. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Foran skal du nok ha konstant lys, dette hjelper deg som syklist å se bedre. Bak kan du gjerne ha rødt blinkende lys, da tror jeg bilistene og andre vil raskere legge merke til deg. Uansett skjønner jeg ikke vitsen med blinkende lys foran, poenget med lys foran er jo å kunne se forover. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Det er vel stort sett det jeg har kommet fram til. Det eneste som jeg ser som fordel med blinkende foran er vel om man kommer til lyskryss og fotgjengere ser deg pga at det blinker i skiltene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Fra bilsetet så er det mye lettere å se sykelister med blinkende lys forran en med permanent lys på. Så grunenn kan jo ganske enkelt være frykten for å bli påkjørt. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Umm, klart du skal bruke konstant lys foran og røde bak. Endret 12. februar 2009 av Bruktbilen Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Fra bilsetet så er det mye lettere å se sykelister med blinkende lys forran en med permanent lys på.Så grunenn kan jo ganske enkelt være frykten for å bli påkjørt. Syklister skal sykle med fartsretningen, altså på høyre side. Det var derfor jeg skrev at rødt blinkende lys bak er genialt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Det er mye sikkelister skal som de ikke gjør, så at de tar på seg "blinkelue" når de sykler der det passer de i mørket, hjelper slik at de lettere blir sett. Edit. Har endret litt og satt inn komma. Endret 16. februar 2009 av perpyro Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Det er mye sikkelister skal som de ikke gjør så at de tar på seg "blinkelue" når de sykler der det passer de i mørket hjelper. Hjelpe meg for et vanskelig innlegg å tyde. Jeg har lest det 5 ganger med dyp innlevelse, og jeg skjønner fortsatt ikke et spøtt. :!: Jess, etter forsøk nr. 7 gikk det! Endret 16. februar 2009 av christer-R Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Foran skal du nok ha konstant lys, dette hjelper deg som syklist å se bedre. Bak kan du gjerne ha rødt blinkende lys, da tror jeg bilistene og andre vil raskere legge merke til deg. Uansett skjønner jeg ikke vitsen med blinkende lys foran, poenget med lys foran er jo å kunne se forover. ENIG! Lenke til kommentar
kdog Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Det finnes svake og kraftige lys. De svake er for å bli sett, de sterke er for å se. Blinkende lys er lettere å oppfatte. Perfekt for svake lys. Blinkende lys for å se veien er ugunstig. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Nå finnes det også lys som kanskje er mer tenkt for bruk når man sykler i terrenget stier og slikt i mørket. En kamerat av meg har et slikt lys og det er LED med styrke på 1 Watt. Det er utrolig sterkt og bilister ville nok ikke ha likt om han kom på det med på full syrke, da det lett kan blende. De fleste andre lys jeg har sett i bruk ville jeg nok kalt typpen som mer blir brukt for å bli sett. Men nå sykler jeg stort sett på veier/sykkelveier som er opplyst Lenke til kommentar
kdog Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 1 watt LED-lys bør ikke være noe problem langs veien, så lenge den peker i riktig retning. Jeg blender ikke nevneverdig med 12W xenonlys på sykkelen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 I følge trafikkreglene skal sykkelen ha fast hvitt lys forover og fast rødt eller blinkende rødt bakover. Det er altså egentlig ikke lov med blinkende lys foran på sykkel. Der det ikke er gatebelysning er det dessuten svært slitsomt å sykle med et blinkende lys som eneste belysning. Men: En sykkel er et lite kjøretøy som lett blir oversett av andre trafikkanter, derfor er alle triks som gjør at syklisten skiller seg ut og fanger oppmerksomheten til bilistene positivt for syklistens sjangser for å overleve. Refleksvest og kraftig blinkende lys foran bak er derfor rett og slett en sikkerhetsinvestering, selv der veien er belyst. Er det ikke gatebelysning der jeg sykler bruker jeg ofte to lykter foran, en som blinker og en som lyser fast. Mervekten av en ekstra LED-lykt er minimalt i forhold til ubehaget med å bli nedkjørt av en bilist "som ikke så syklisten". Jeg har tatt teorikurset for MC-lappen, og der fikk vi lære at vi burde bruke fjernlys på sykkelen på dagtid, for å bli mer synlig i trafikken. Samtidig burde man ha innstillingen "bilisten har ikke sett meg" uansett, for forbausende ofte er dette faktisk tilfelle. Bilister ser etter andre biler, ikke etter tohjulinger, når de observerer trafikkbildet rundt seg. En bilist som venter på klar bane kjører som oftest ut etter den siste bilen på kryssende vei og kjører derfor forbausende ofte ned MC-en eller sykkelen som kom rett bak den siste bilen. I og med at bilistene ikke bevisst ser etter 2-hjulinger blir 2-hjulingene som oftest oversett. Blinkende lys foran er altså ikke tillatt, men jeg anbefaler likevel syklister å bruke dette effektive trikset for å bli sett i trafikken. Og da tenker jeg på et sterkt blinkende lys, ikke de gulaktige "glødelampene" enkelte har foran på sykkelen. Selv som syklist har jeg vanskelig for å oppdage de når man møter denslags lysutstyr på f.eks en sykkelsti. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå