Gå til innhold

Sykling i mørket - lys blinking eller ikke


pertm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foran skal du nok ha konstant lys, dette hjelper deg som syklist å se bedre. Bak kan du gjerne ha rødt blinkende lys, da tror jeg bilistene og andre vil raskere legge merke til deg.

 

Uansett skjønner jeg ikke vitsen med blinkende lys foran, poenget med lys foran er jo å kunne se forover.

Lenke til kommentar
Fra bilsetet så er det mye lettere å se sykelister med blinkende lys forran en med permanent lys på.

Så grunenn kan jo ganske enkelt være frykten for å bli påkjørt.

 

Syklister skal sykle med fartsretningen, altså på høyre side. Det var derfor jeg skrev at rødt blinkende lys bak er genialt.

Lenke til kommentar
Det er mye sikkelister skal som de ikke gjør så at de tar på seg "blinkelue" når de sykler der det passer de i mørket hjelper.

 

Hjelpe meg for et vanskelig innlegg å tyde. Jeg har lest det 5 ganger med dyp innlevelse, og jeg skjønner fortsatt ikke et spøtt. :!:

 

Jess, etter forsøk nr. 7 gikk det!

Endret av christer-R
Lenke til kommentar

Nå finnes det også lys som kanskje er mer tenkt for bruk når man sykler i terrenget stier og slikt i mørket. En kamerat av meg har et slikt lys og det er LED med styrke på 1 Watt. Det er utrolig sterkt og bilister ville nok ikke ha likt om han kom på det med på full syrke, da det lett kan blende. De fleste andre lys jeg har sett i bruk ville jeg nok kalt typpen som mer blir brukt for å bli sett. Men nå sykler jeg stort sett på veier/sykkelveier som er opplyst

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I følge trafikkreglene skal sykkelen ha fast hvitt lys forover og fast rødt eller blinkende rødt bakover. Det er altså egentlig ikke lov med blinkende lys foran på sykkel. Der det ikke er gatebelysning er det dessuten svært slitsomt å sykle med et blinkende lys som eneste belysning.

 

Men: En sykkel er et lite kjøretøy som lett blir oversett av andre trafikkanter, derfor er alle triks som gjør at syklisten skiller seg ut og fanger oppmerksomheten til bilistene positivt for syklistens sjangser for å overleve. Refleksvest og kraftig blinkende lys foran bak er derfor rett og slett en sikkerhetsinvestering, selv der veien er belyst.

 

Er det ikke gatebelysning der jeg sykler bruker jeg ofte to lykter foran, en som blinker og en som lyser fast. Mervekten av en ekstra LED-lykt er minimalt i forhold til ubehaget med å bli nedkjørt av en bilist "som ikke så syklisten".

 

Jeg har tatt teorikurset for MC-lappen, og der fikk vi lære at vi burde bruke fjernlys på sykkelen på dagtid, for å bli mer synlig i trafikken. Samtidig burde man ha innstillingen "bilisten har ikke sett meg" uansett, for forbausende ofte er dette faktisk tilfelle. Bilister ser etter andre biler, ikke etter tohjulinger, når de observerer trafikkbildet rundt seg. En bilist som venter på klar bane kjører som oftest ut etter den siste bilen på kryssende vei og kjører derfor forbausende ofte ned MC-en eller sykkelen som kom rett bak den siste bilen. I og med at bilistene ikke bevisst ser etter 2-hjulinger blir 2-hjulingene som oftest oversett.

 

Blinkende lys foran er altså ikke tillatt, men jeg anbefaler likevel syklister å bruke dette effektive trikset for å bli sett i trafikken. Og da tenker jeg på et sterkt blinkende lys, ikke de gulaktige "glødelampene" enkelte har foran på sykkelen. Selv som syklist har jeg vanskelig for å oppdage de når man møter denslags lysutstyr på f.eks en sykkelsti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...