Willyv Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Min mor har en moderne JVC flatskjerm-TV. Hun bor i Porsgrunn og får signalene fra et analogt abonnement hos Canal Digital. Programmer sendes som kjent i flere formater, f.eks. 16:9 og det gamle 4:3. Apparatet takler dette fint på alle kanaler, unntatt NRK1. Gamle 4:3-programmer krympes ikke, slik at en del av bildet havner utenfor skjermen. Jeg undrer meg over hvor skoen trykker og hvordan dette fungerer. Er det apparatet som etter beste evne prøver å oppdage selv hva som sendes, eller inneholder selve signalet informasjon om bildeformat? Kan det i så fall være at det er feil i signalet fra NRK for denne kanalen eller at Canal Digital har en feil i videreformidlingen? Jeg har hatt kontakt med Canal Digital om dette, men ikke fått noe godt svar. Problemet løser seg med å kjøpe dekoder, sier de, men min mor er både minstepensjonist og har alle kanaler hun har lyst til å ha. Dekoderen skal konvertere signalet, men det gjør jo TVen også - bare ikke for den ene kanalen. Derfor er det vanskelig å få øye på hvorfor det skal bli bedre med dekoder, rent bortsett fra at det er en uaktuell løsning. Håper å høre fra noen som kan dette godt, jeg vet dere finnes her. :-) Willy Lenke til kommentar
drillern25 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Feilen ligger i den turneren som hennes kabelnett har stilt inn,den har ikke noe med tv,en å gjøre,så det er hennes kabelnettselskap som har stilt inn dette.De vil jo helst ha dekoderleie,og er vel lite hjelpsomme.Så det er opp til kabelnettet å ordne dette.De har stilt inn sin omformerturner på feil format. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg har merket meg det samme hos mine foreldre med Get analog kabel-TV. Ja, hos meg også da jeg brukte analogt bakkenett, når jeg tenker meg om. På noen kanaler klarer TV-en å velge rett format uansett 4:3 eller 16:9 når TV-en står på Auto, på andre kanaler må man bytte 'aspect ratio' eller bildeformat manuelt med fjernkontrollen. Men, det er jo ikke noe stort problem, man trykker fort på rett knapp når man enten ser svart hele veien rundt bildet, eller når kanallogo og tekst er klippet. Lenke til kommentar
Willyv Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Feilen ligger i den turneren som hennes kabelnett har stilt inn,den har ikke noe med tv,en å gjøre,så det er hennes kabelnettselskap som har stilt inn dette.De vil jo helst ha dekoderleie,og er vel lite hjelpsomme.Så det er opp til kabelnettet å ordne dette.De har stilt inn sin omformerturner på feil format. Takk for svar, men jeg er fortsatt usikker på hvordan dette fungerer. Er det tuner du mener? Og betyr dette at det faktisk er meningen at kabelselskapet skal levere et signal til TVen som setter den i stand til å vise riktig bildeformat? Willy Men, det er jo ikke noe stort problem, man trykker fort på rett knapp når man enten ser svart hele veien rundt bildet, eller når kanallogo og tekst er klippet. Min mor på 84 år er heldigvis veldig oppegående, men moderne teknologi og fjernkontroller er likevel en terskel. Og selv jeg synes det er greiest at ting faktisk virker som de skal. Willy Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Feilen ligger i den turneren som hennes kabelnett har stilt inn,den har ikke noe med tv,en å gjøre,så det er hennes kabelnettselskap som har stilt inn dette.De vil jo helst ha dekoderleie,og er vel lite hjelpsomme.Så det er opp til kabelnettet å ordne dette.De har stilt inn sin omformerturner på feil format. Takk for svar, men jeg er fortsatt usikker på hvordan dette fungerer. Er det tuner du mener? Og betyr dette at det faktisk er meningen at kabelselskapet skal levere et signal til TVen som setter den i stand til å vise riktig bildeformat? Willy Men, det er jo ikke noe stort problem, man trykker fort på rett knapp når man enten ser svart hele veien rundt bildet, eller når kanallogo og tekst er klippet. Min mor på 84 år er heldigvis veldig oppegående, men moderne teknologi og fjernkontroller er likevel en terskel. Og selv jeg synes det er greiest at ting faktisk virker som de skal. Willy Ja kabelselskapet benytter en digital mottager i hovedsentralen som tilpasser widescreensendingene til 4:3 format vha. sort stripe oppe og nede i bildet eller ved pan&scan som betyr at sidene av bildet klippes bort. Det er en mulighet at TV'n tuller siden det er en flat-tv som kan ha mange forskjellige auto zoom moduser. Forsøk de forskjellige zoom modusene. Klarer du å få vist hele bildet da så er det angagelig en svakhet i TV'ns automatikk. Gamle 4:3 programmer skal IKKE krympes siden formatet allerede passer til 4:3 sendingene. Nå har NRK1 i all hovedsag 16:9 sendinger. 16:9 sendingene skal krympes 25% vertikalt for å passe inn i 4:3 formatet. Hvis TV'n da autozoomer for å fylle hele skjermen så vil sidene bli borte. Vil anbefale å melde dette til Canal Digitals kundeservice dersom ingen av zoom modusene viser hele bildet for da kan det kan tyde på at en headend mottager muligens er programmert feil. Endret 13. februar 2009 av Bobben1 Lenke til kommentar
Willyv Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Forsøk de forskjellige zoom modusene. Klarer du å få vist hele bildet da så er det angagelig en svakhet i TV'ns automatikk. TVen er innstilt på autozoom. Autozoom fungerer (og man ser at den jobber) på alle kanaler, uansett format på de ulike programmene. Men som nevnt virker det ikke på NRK1. Derfor tror jeg at det ikke er noe i veien med TVen, men med noe annet. Det er mulig å få riktig bilde ved å velge 4:3 manuelt, men det trenges altså ikke på de andre kanalene. (Og for sikkerhets skyld: dette er selvfølgelig en widescreen-modell.) Willy Endret 13. februar 2009 av Willyv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå