Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Hei Jeg prøver å sette sammen en god portfolio, så er jeg interessert i hva folket her mener er en god portfolio? Hvilke emner bør dekkes der feks? Hva mener du er et "must"? (Håper det ikke er lignende tråd, prøvde å søke men fant ikke noen.) Tenkte det kunne være greit å spørre her siden det er mange folk på forskjellige nivåer så jeg får mange forskjellige synspunkter. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 En god portefolie er en portefolie som presenterer deg på den måten du ønsker. Ønsker du å fremstå som en ren portrettfotograf, trenger du portretter og ikke fuglebilder osv. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Skal dette være en fysisk portefølje eller en nettbasert en? Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 kun ta med det du synes er perfekt og helt fornøyd med. Om det finnes noe ved et bilde som plager deg, dropp det. Unngå flere bilder av samme motiv, ta kun med det beste. Du kan jo ta en titt innom IceFox's portefølje;) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Skal være fysisk. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) OK. Der har jeg ikke noe særlig med erfaring, men ønsker veldig gjerne å lage en fysisk portefølje. Som allerede nevnt og som er en selvfølge. Velg dine beste bilder og være kritisk. Har du planer om å presentere den porteføljen til kunder i framtiden burde du legge en del tid og penger i den. Kule og stilrene porteføljemapper er dyrt! Litt for dyrt til at jeg gidder å gjøre noe med det nå, ettersom foto ikke er noe jeg lever av. Bruk også mye tid på hvert bilde som skal printes og gjør det du kan for å få en best mulig print. Benytt gjerne et profesjonelt printlab. En fornuftig størrelse på bildene vil vel være 20x30cm. En god portefølje skal representere deg som fotograf på en god måte. Velg bilder som er typisk deg og som du vet at kan gi deg oppdrag. Youtube har et par fine videoguider som du bør sjekke. EDIT: En veldig fin artikkel om kule porteføljemapper. Endret 12. februar 2009 av IceFox Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Ok, takk for gode tips. Har tenkt å kjøpe meg en mappe og ha bilder i A3-format. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 A3 ja! Det er ganske stort da. Synes det blir for stort til at det blir lett å ta med seg. Link til mapper du har tenkt på? Mange bilder skal den romme? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Er ikke sikker på hvor mange bilder den kan romme, men de hadde to forskjellige formater på skolen som jeg synes var flotte, læreren min sa hvor jeg fikk kjøpt det her i byen og anbefalte det. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Gi meg gjerne en anbefaling på hvor. Hvis du bor i Oslo da. Eller hvor man eventuelt kan bestille fra i Norge. Har dog en følelse av en random medialærer sikkert anbefaler Binders og plastmapper eller noe... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Kan skjønne at du blir skeptisk til hva en random medialærer mener, og hun er jo ikke fotolærer heller. Men jeg synes den virket helt grei og enkel å tamed seg. Tenkte på A3 så jeg får store bilder, evt. kan har paspartout rundt noen av de. Tror jeg bare tar meg en tur rundt i butikker i byen og ser på utvalget, bor i bergen btw, og butikken hun nevnte var Ark Beyer. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Ice Nine Porfolio kan man si var lekre saker. Måtte se etter noen større og bedre bilder før jeg var fornøyd! Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Ice Nine Porfolio kan man si var lekre saker. Måtte se etter noen større og bedre bilder før jeg var fornøyd! Ja, den er ufattelig snasen. Har sett på den selv. Men koster et par kroner da... Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Dette er en god artikkel som sier noe om hva man bør tenke på og hvordan man bør lage en portfolio: http://www.luminous-landscape.com/columns/portfolio-8.shtml Har tenkt litt på det samme selv. Uansett, lykke til! Lenke til kommentar
Cardi Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Denne tror jeg kan hjelpe deg litt: http://www.prophotolife.com/2008/06/19/vid...aphy-portfolio/ Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 En god portfoilo bør vere bredde, at ikke noen bilder ligner mye på hverandre å vere spesielle på hver sin måte. Mappene var digg Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 En god portfoilo bør vere bredde, at ikke noen bilder ligner mye på hverandre å vere spesielle på hver sin måte. Mappene var digg I utgangspunktet ikke. Feks du mixer ikke fashion og portretter i en portfolio. Eller slenger med macro / landskapsbilder. Du viser den typen bilder du vil selge. Du viser den typen bilder du vil ta. Skal lage meg portfolio snart med 30x40 bilder i. Enkel mappe med skikkelig svart lær tenker jeg det blir. Koster vel i underkant av 1k for mappa, og har storformat printer på jobben, så tenker jeg skal printe de selv. Tenker å lage en studio portfolio med beauty / fashion bilder ca. Med 2 av hver modell. Div 20 bilder og 10 modeller tilsammen. Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 En god portfoilo bør vere bredde, at ikke noen bilder ligner mye på hverandre å vere spesielle på hver sin måte. Mappene var digg I utgangspunktet ikke. Feks du mixer ikke fashion og portretter i en portfolio. Eller slenger med macro / landskapsbilder. Du viser den typen bilder du vil selge. Du viser den typen bilder du vil ta. Skal lage meg portfolio snart med 30x40 bilder i. Enkel mappe med skikkelig svart lær tenker jeg det blir. Koster vel i underkant av 1k for mappa, og har storformat printer på jobben, så tenker jeg skal printe de selv. Tenker å lage en studio portfolio med beauty / fashion bilder ca. Med 2 av hver modell. Div 20 bilder og 10 modeller tilsammen. Beklager var ikke presis nok. Breidde innenfor feltet du vil jobbe i landskap, sport, portretter..you name it. Innenfor de områdene ikke bredden i alle. Jeg ville få fram at bildene i portfolioen ikke må vere like å ligne på hverandre. At man ikke har bildet av samme blomsten fra samme synsvinkelen to ganger i mappen. Men at hvert eneste bildet er spessielt og har en historie bak seg. En mening. Ellers enig i det du skriver. eDIT: skrivefeil Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Skal lage meg portfolio snart med 30x40 bilder i. Hvordan kommer dette til å funke mtp. utsnitt? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Skal lage meg portfolio snart med 30x40 bilder i. Hvordan kommer dette til å funke mtp. utsnitt? Har stort sett bildene min i 4:5 format uansett jeg. Og det er veldig nærme 30x40. så det burde gå bra. jobber bare i 4:5 på jobb, så har blitt vant til å jobbe med det eller også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå