Gå til innhold

Vista-brukere får oppgradere gratis

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke noe forbehold om at man ikke kan ha benyttet seg av gratis endring fra Vista til XP. Det vil si at de som kommer til å kjøpe PC med Vista i den nevnte perioden og endrer det gratis til XP kan hoppe rett fra XP til Windows 7, kostnadsfritt. Så fremt ryktene stemmer og det ikke legges inn hindringer før det blir offisielt.

Leker du dum nå?

Simen1 leker aldri, etter det jeg har registrert ...

Og hvis noen ble urolig av det Simen1 skrev, så kan jeg legge til at det foreløpig ikke er avklart om man må avgi en DNA-prøve for å få lov til å installere Windows 7 på en selvbygd PC. Microsoft har i hvert fall ikke sagt noe om det. Be afraid. Be veeery afraid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke noe forbehold om at man ikke kan ha benyttet seg av gratis endring fra Vista til XP. Det vil si at de som kommer til å kjøpe PC med Vista i den nevnte perioden og endrer det gratis til XP kan hoppe rett fra XP til Windows 7, kostnadsfritt. Så fremt ryktene stemmer og det ikke legges inn hindringer før det blir offisielt.

Leker du dum nå?

Tror du skal lese det han skrev en gang til, nøye.

En del maskiner kan fortsatt kjøpes med "downgrade rettighet" til XP. Dette er med andre ord en fullt gyldig Vista versjon og man kan velge hvilket OS man vil kjøre på maskinen, vista eller XP. Om denne downgrade rettigheten fortsatt finnes ved lansering av gratis oppgraderingsprogrammet er en annen sak. Svært mange nekter å ta i vista, men har fått veldig mange positive tilbakmeldinger på W7 og ser frem til det. Denne effekten vil forsterke seg frem mot W7 lansering da de som ikke har brukt Vista ikke ønsker å lære seg dette bare for å gå over til noe annet når W7 kommer. Derfor tror jeg det er stor sannsynlighet for at downgrade rettighet vil selges sammen med OEM Vista også i gratis-oppgraderingsperioden.

Lenke til kommentar

Leker du dum nå?

Tror du skal lese det han skrev en gang til, nøye.

En del maskiner kan fortsatt kjøpes med "downgrade rettighet" til XP. Dette er med andre ord en fullt gyldig Vista versjon og man kan velge hvilket OS man vil kjøre på maskinen, vista eller XP. Om denne downgrade rettigheten fortsatt finnes ved lansering av gratis oppgraderingsprogrammet er en annen sak. Svært mange nekter å ta i vista, men har fått veldig mange positive tilbakmeldinger på W7 og ser frem til det. Denne effekten vil forsterke seg frem mot W7 lansering da de som ikke har brukt Vista ikke ønsker å lære seg dette bare for å gå over til noe annet når W7 kommer. Derfor tror jeg det er stor sannsynlighet for at downgrade rettighet vil selges sammen med OEM Vista også i gratis-oppgraderingsperioden.

Mister man lisens til Vista om man betaler for nedgradering av Vista til XP, eller kan man når som helst reinstallere eller oppgradere til Vista igjen? Man betaler jo for Vista, og ekstra for å nedgradere, så man betaler for begge, dermed skulle det ikke vært noen problem å oppgradere til Windows 7 uansett. Nedgradering vil være mulig i en måned etter kjøpsdate for å kunne oppgradere til Windows7:

The Register reported on October 2 that Microsoft was going to extend

again the date until which PC makers would be allowed to continue to

offer Windows users "downgrade rights," enabling them to switch from

Vista to XP on new machines. The Reg said Microsoft had moved the

downgrade cut-off date from January 31, 2009 to July 31, 2009.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Svarte. Har vista. Men gidder ikke kjøpe ny vista i den perioden bare for og få windows 7 gratis.

Det hadde jo ikke blitt mye gratis om du hadde betalt i dyre dommer for det. Hvis du først er innstilt på å kjøpe Windows 7 så er det jo bare en omvei å kjøpe Vista for å oppgradere til 7. (Den eneste grunnen jeg ser for meg er om Vista blir billigere enn 7 i den nevnte perioden. Noe jeg ikke tror.)

Endelig! En som skjønte avsnittet :thumbup:

(Mulig det var jeg som formulerte det for vanskelig)

Mister man lisens til Vista om man betaler for nedgradering av Vista til XP, eller kan man når som helst reinstallere eller oppgradere til Vista igjen?

Jeg sier endringen siden det alltid er noen som er uenig i å kalle det nedgradering eller oppgradering. Endringen fra Vista til XP er gratis hvis man bare skal ha lisens, men koster en symbolsk sum (~femtilapp) om man skal ha tilsendt original XP CD.

Takk for opplysningen om at periodene overlapper hverandre :)

Lenke til kommentar

Hvor mange ansatte er det i en liten bedrift i følge Microsoft sin målestokk? Eller måler de på omsetning? Forøvrig er W7 topp så langt, det eneste problemet er at små softwareleverandører ikke får ting til å fungere.

Jeg installerte W7 hos en bekjent og vi klarte oss lenge med Vista versjoner av ting, men det er tonnevis av drivere for bla. etikettskrivere, trådløse printerservere osv. som ikke engang har drivere for Vista. Så da måtte man gå tilbake til gode gamle XP SP3.

Jeg skulle ønske det snart var mulig å bare laste ned en slags produktspesifik template fil fra produsenter og "make your own printerdriver - kit" fra microsoft for det nevnte OS og lage en printerdriver selv for det OSet man har. Jeg er så lei at elendig driveroppfølging skal ødelegge for moderne OS. Vista er jo tross alt noen år nå.

Det største problemet med å oppgradere til nytt OS er aldri OSet selv, men alltid de utallige små duppedingser man har.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg sier endringen siden det alltid er noen som er uenig i å kalle det nedgradering eller oppgradering. Endringen fra Vista til XP er gratis hvis man bare skal ha lisens, men koster en symbolsk sum (~femtilapp) om man skal ha tilsendt original XP CD.

Takk for opplysningen om at periodene overlapper hverandre :)

Kan se den ja, tenkte utelukkende på versjonnummer/utgivelsesdato når jeg snakket om nedgradering.

Det jeg skulle frem til var at om man ikke mister lisens til Vista om man velger å nedgradere til XP blir det uansett ikke noe dilemma. Hadde håpet at noen kunne brife meg angående rettighet til å oppgradere/reinstallere til Vista igjen etter at den er nedgradert til XP.

Ser at det allerede er en del sider som diskuterer nedgradering fra Windows 7 til XP også (mens vi er inne på temaet), og en del analytikkere mener det vil være veldig viktig for MS sin strategi. Ser også ut som at MS har havnet i en rettsak angående villkårene for å nedgradere til XP fra Vista kilde: Lawsuit targets Microsoft over Vista-to-XP downgrades

Lenke til kommentar
om alle vista kjøperne skal få gratis W7, hvor mange milliarder ville MS ha tapt? om du var osteprodusent og lage et nytt produkt to år etter den originale kom, ville du ha gitt en gratis ost til alle som har kjøpt hos deg?
Vista var den "siste stråen" for meg! Kommer til å dualboote xp og ubuntu heller. Xp for støtte for spill og program jeg ikke helt klarer å skilles med. Ubuntu for å tilvenne meg en ny platform.

Goodbye M$!! :devil:

Jeg tror jeg har en liten ide om hvor desperate de er nå :p

Lenke til kommentar

Windows er og blir en abbonementsordning. Ikke bare skal man bundle alt av maskinvare for hjemmebrukere (da tenker jeg også på mobiltelefoner og annet), men her kommer det sannelig en oppdatering som er "gratis" i det segmentet Microsoft dominerer hardest. Det må jo bety at Microsoft sliter, og regner med å slite også i fremtiden med å pålegge brukere Vista. I lys av at det ikke lyktes å forhindre "nedgradering" til windows XP så låter det hele ganske desperat.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Same shit, different wrapping. Er så lei av stor halleluja-stemning rundt 7, akkurat som det var stor halleluja-stemning rundt Vista. Når skiten er installert vil hverdagen preges av like mye hyling om sikkerhets-hull, slemme programer som kryper rundt i OS'et og alt som må oppdateres. Heldigvis er ikke PC synonymt med Microsoft.

Lenke til kommentar

@JGWK:

Synes også at det er litt mye skryt rundt Windows 7, spesielt med tanke på at de først kom med Vista, som fikk en del dårlig omtale i media, og nå kommer de med det mange mener egentlig burde vært fullstendige versjonen av Vista.

Virker som om de får mye skryt over at ting faktisk fungerer, er responsivt, og andre elementære ting ... noe som burde vært en selvfølge når man betaler såpass for programvaren.

Med den markedsføringen og promoteringen MS har hatt med Windows 7, og med tanke på mye negativ omtale av Vista, tror jeg det kan få store konsekvenser for MS om de ikke leverer denne gangen.

Lenke til kommentar

Ja, lurer på om MS snart kutter ut WinXP, de har holdt det gående ganske lenge. Kutter de dette når W7 slippes.

Jeg er også spent på å se om de gjør samme feil med W7 som de gjorde med Vista (vista var mer responsivt FØR det ble lastet med DRM og gitt til forbrukerne)

Så vi får se hvordan det går nå W7 blir sluppet.

Er en god del ting som ikke har Vistadrivere. Men kanskje det er på tide å bytte ut noe gammelt som man ikke har drivere til eller kanskje finne ett OS som har driverne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...