Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

tilfeldige minnedumper - ødelagt harddisk?

Anbefalte innlegg

Helt plutselig, ut av ingenting, får jeg en blue screen of death, en minndeump som kræsjer maskinen så kraftig at den ikke vil starte igjen på mange forsøk. Får startet den opp igjen til slutt, så holdt den en time til før det samme skjedde igjen. Hva kan være galt?

EDIT: litt mer info: det er en acer aspire laptop, det jeg mener med at den ikke starter betyr at den henger ved acer-logoen som er det første som vises når maskinen slåes på.

Endret av dizzykeys
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noe programmvarefeil. Har også linux installert på maskinen, og den klarer heller ikke å starte. Klager over at den ikke finner hardisken. Sist jeg restartet fikk jeg også beskjed om at det var en "SMARTfeil" på hardisken, og ble fortalt at jeg må bytte. Windows klarer å starte av og til, men den får som sagt tilfeldige blåskjermer, og cdrommen funker ikke av en eller annen grunn. Kan alltids prøve med en fullstendig formatering, men har en følese av at noe er skikkelig galt her :p

Lenke til kommentar

SMART ja, da er det nok noe feil med hard disken, kan eventuelt sjekke om det finnes noe firmware til harddisken. Er ihvertfall vant til å bytte harddisk når den melder om en SMART feil, som regel en predictive failure. Har du garanti på laptop fortsatt, så skal du få bytta den gratis.

Lenke til kommentar

SMART = Self Monitoring And Report Tool. Hvis den sier at noe er feil så er det veldig ofte det.

Også symptomene tyder på at harddisken din har fått en kakk. Alternativet er for høy temperatur som gjør at maskinen nekter å boote. Har du sjekket at viftene går som normalt og ikke er fulle av møkk? Har du plassert laptopen på et mykt underlag som gjør at den sperrer lufttilgang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...