A-Dawg Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Min 2.5" 5400rpm IDE 80GB harddisk i laptop kræsjet i går.. Og trenger ny asap. Laptopen er litt over 3 år gammel. Har hørt at 5400rpm er å foretrekke fremfor 7200rpm pga varmeutvikling. Har sett meg litt rundt om og syns Seagate Momentus 2.5" IDE 160GB 5400.3 er den beste med tanke på lagringskapasitet og fart. Noen som er enig/uenig i at dette er et bra valg? Kom gjerne med forslag/link. Håper på svar. Sjekk link om seagate momentus: http://www.seagate.com/www/en-us/products/...omentus_5400.3/ Endret 12. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
Anv Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 IDE er en døende "rase". Trenger du mer enn 160GB så har WD en 250GB'er som er bra. Link Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) IDE er en døende "rase". Trenger du mer enn 160GB så har WD en 250GB'er som er bra. Link Hei og takk for svar. Men hva vil bra si? bedre enn den jeg nevnte over. Har lest litt om de begge. Seagate skryter av at de har den raskeste, og det samme gjør jo egentlig WD enkelte plasser. Ser at SATA har tatt over og har mange bra harddisker. Men jeg har ikke noe valg og må ha en IDE, og vil gjerne ha den "beste" av IDE 2.5" 5400rpm. Det er sikkert ikke så stor forskjell på disse harddiskene når det gjelder teknologi og fart. Er det 1 sekund mellom hastighet, ja, da vil jeg gjerne ha den. Ønsket kapasitet på disken kan være alt fra 100gb til 200gb. Selv har jeg svært lite peiling på harddisker og spør derfor om råd her. Endret 12. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Ser fra flere spesifikasjonssider at WD 250GB som Anvil linket til er hakket kvassere. Er snakk om små marginer her. Seagate sier også dette om sin 160GB harddisk "The Momentus 5400.3 drive features perpendicular recording technology for maximum capacity and faster, more reliable performance". valget står da mellom WD 250GB og Seagate 160GB ? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Større disker har som regel bedre ytelse pga tettheten på platene. Link til sammenligning Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Større disker har som regel bedre ytelse pga tettheten på platene. Link til sammenligning Jepp, ser WD scorer høyere enn seagate. Bra link, takk. Går for WD 250gb. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Takk for god hjelp anvil! Kjøpte WD 250gb disken hos datakjeden isted (850;-). Scorer 5.2 i win vista opplevelsesindeks, meget bra. Den gamle 80gb scoret til info 4.2. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Bra! Du vil helt sikkert merke forskjell fra din gamle. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Bra! Du vil helt sikkert merke forskjell fra din gamle. Jeg hører en konstant during i harddisken. Svak irriterende lyd. Selv når den ikke jobber. Normalt? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Det er nok ikke unormalt at man hører disken. Hvis det føles som at den vibrerer kan det være monteringen som gir ressonans. Prøv å monter igjen. Hvis det ikke bedrer seg kan du jo be om å få den byttet. Jeg har montert flere slike på maskiner hvor disken har røket og de har ikke hatt mer støy enn normalt, dvs nærmest lydløs idle. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Det er nok ikke unormalt at man hører disken.Hvis det føles som at den vibrerer kan det være monteringen som gir ressonans. Prøv å monter igjen. Monteringa er bra. Festet den gamle braketten på nye disken. Er ikke noe ressonans. Men en konstant during. Hører liksom at plata i disken spinner. WD skryter av sin lydløse scorpio disk på datakjeden siden: http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1651349 Den gamle disken laget ikke en lyd når den ikke jobbet. Har holdt på nå siden 2100 i går kveld med å installert vista ultimate og oppdateringer, samt drivere til pc'n. Når dette er klart tar jeg med pc'n til datakjeden så får de høre om det skal være sånn. Jævlig kjipt om jeg må levere inn disken, da begynner all oppdatering på nytt igjen.. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Du kan spare deg arbeidet med reinstallere ved å klone disken vha f.eks TrueImage fra Acronis. Det koster noen kroner men det er et suverent program for backup og kloning av disker. Håper du finner ut av det. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Etter at alt var 100% installert på pc'n la jeg den hvile iløpet av natten ved å slå den av. Neste dag (i dag) er harddisken nærmest lydløs. Den lager en liten lyd når den jobber, og er lydløs (nesten) når den ikke jobber. Ellers er HDD'n veldig rask! Den summe-lyden som jeg snakket om før er med andre ord borte. Jeg laget et gjenopprettningspunkt i vista samt tok en backup av hele C-kolon på eksternharddisk gjennom vista sine funksjoner. Takk for hjelpen! Endret 15. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Du kan spare deg arbeidet med reinstallere ved å klone disken vha f.eks TrueImage fra Acronis.Det koster noen kroner men det er et suverent program for backup og kloning av disker. Håper du finner ut av det. Acronis TrueImage har blitt gratis nå. I alle fall verson 9. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Det er versjon 10 som er blitt gratis og bra er det, den fungerer godt i Vista. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå