Gå til innhold

[Løst]Software som spiller .avi/.mkv med DTS/DD i 5.1 ?

Anbefalte innlegg

Hei

Vet det ikke er helt rett forum, men følte at den passet bedre her uansett.

Jeg ser etter et program som spiller .avi og .mkv filer med ekte 5.1 surround i form av DTS eller Dolby Digital. Jeg har prøvd PowerDVD, men det spiller kun dvd'er og filer av typen .ts

Noen forslag?

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, du har mulighet for ihvertfall optisk ut, så da krever det at du har en reciever som klarer optisk (?)

Selvfølgelig har jeg det :) Problemet er at den ikke spiller av filmen jeg setter på i DD eller DTS, men i pro logic tror jeg... Det ruller "PCM 48" over det lille displayet, og ProLogic-logoen lyser.

Lenke til kommentar

Spørsmålet står: Hvordan få surround sound? Dette er slik jeg har koblet det :

PC--USB-->Creative SoundBlaster X-Fi surround 5.1-->Optisk kabel-->Receiver-->5.1 høyttalere

DVD'en jeg prøvde var Ringenes Herre: Atter en konge. Det står bakpå at den er i Dolby DIgital EX 5.1 Surround Sound

Er det noen innstillinger på PC'en jeg må fikse?

Jeg får lyd ut, men kun ProLogic. Det ruller "PCM 48" over displayet på receiveren.

Lenke til kommentar

Hopp over til Media Player Classic. Også må du laste ned AC3filter som tar seg av lyden. I inntillingene til det programmet velger du SPDIF Passthrough. Du kan goså velge hvilke formater som skal få passthrough, og hvilke som pc'n skal behandle selv.

Du må mest sannsynlig også innom Windows sitt kontrollpanel og velge digital lyd der også.

Ellers anbefales Xvid codec fra Koepki (noe sånt), samt CoreAVC for h264-filer i HD. Mye bedre bildekvalitet enn VLC.

Haali mediasplitter for matroska-filer bør du også laste ned.

Og bare så det er sagt: mkv-filer er ingen god beskrivelse av filer, da det kun er en måte å pakke filer på, nesten som .rar.

Lenke til kommentar
Hopp over til Media Player Classic. Også må du laste ned AC3filter som tar seg av lyden. I inntillingene til det programmet velger du SPDIF Passthrough. Du kan goså velge hvilke formater som skal få passthrough, og hvilke som pc'n skal behandle selv.

Du må mest sannsynlig også innom Windows sitt kontrollpanel og velge digital lyd der også.

Ellers anbefales Xvid codec fra Koepki (noe sånt), samt CoreAVC for h264-filer i HD. Mye bedre bildekvalitet enn VLC.

Haali mediasplitter for matroska-filer bør du også laste ned.

Og bare så det er sagt: mkv-filer er ingen god beskrivelse av filer, da det kun er en måte å pakke filer på, nesten som .rar.

Takker. Veldig oppklarende innlegg :) Det funket etter at jeg installerte AC3 filter og byttet til Media Player Classic. Glimrende :thumbup: Da blir det film på meg i kveld

Hehe. Angående beskrivelse av filer, så har jeg ikke veldig god peiling på det som du skjønner. Skal prøve å lære meg litt mer nå som jeg fått meg "ordentlig" hjemmekino.

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...