deviant Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Er det noe nettsider hvor de har lagt ut bilder tatt med G10? (ps. jeg er spesielt glad i blur bilder) Se http://www.pbase.com/cameras/canon/powershot_g10 Petter Men dette er jo småbilder? Vanskelig å vurdere printkvaliteten ut i fra så liten oppløsning. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) (ps. jeg er spesielt glad i blur bilder) Da ser du på feil kameratype. Selektiv fokus er klin umulig å få til med kompaktakmeraer om du ikke er veldig, veldig tett på det du fotograferer, og bakgrunnen er veldig langt unna. PS: Svaret på det opprinnelige spørsmålet er 42. Endret 13. februar 2009 av Anew Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 (ps. jeg er spesielt glad i blur bilder) Da ser du på feil kameratype. Selektiv fokus er klin umulig å få til med kompaktakmeraer om du ikke er veldig, veldig tett på det du fotograferer, og bakgrunnen er veldig langt unna. PS: Svaret på det opprinnelige spørsmålet er 42. Ergo, jeg må over til speilrefleks? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Det blir nok fort det som blir løsningen, ja. Fant en tråd som tok opp akkurat dette, og som du ser må de forholdsvis nært innpå objekter for å få sterkt uskarp bakgrunn, noe som begrenser de kreative mulighetene en god del.. http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=627223 Lenke til kommentar
deviant Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Speilrefleks gir deg langt mer kreativ frihet på det området. Ikke så mye som mellomformat, men likevel nok til å god kontroll på hvor mye som er i fokus, og hvordan du vil at bakgrunnen skal opptre. Ved å benytte ulike objektiver kan du også oppnå¨ulik bokeh. Endret 14. februar 2009 av deviant Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Hva er vidvinkel, og hva gjør den? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Hva er vidvinkel, og hva gjør den? Tele gir kikkerteffekt, og vidvinkel det motsatte. Så det vil si at med vidvinkel så ser du mye, og du må gå nærmere motivet (omtrent som når du snur kikkerten). Begge deler er nyttig, til hvert sitt bruk. Tror forresten jeg vil anbefale deg å lese Fotokompendiet. Litt tungt stoff, men du lærer mye av det. Det gir deg innsikt i disse begrepene, og gjør det letter for deg å finne ut av ting selv. Endret 17. februar 2009 av fototim Lenke til kommentar
deviant Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hva er vidvinkel, og hva gjør den? Den lar deg helt enkelt få et bredere perspektiv. Du får plass til mer i bildet, uten å måtte gå lenger bak. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Hva er vidvinkel, og hva gjør den? Tele gir kikkerteffekt, og vidvinkel det motsatte. Så det vil si at med vidvinkel så ser du mye, og du må gå nærmere motivet (omtrent som når du snur kikkerten). Begge deler er nyttig, til hvert sitt bruk. Tror forresten jeg vil anbefale deg å lese Fotokompendiet. Litt tungt stoff, men du lærer mye av det. Det gir deg innsikt i disse begrepene, og gjør det letter for deg å finne ut av ting selv. Neia! Mer lesing? jeg som var så glad for skolen er ferdig Men ok, jeg skal lese det Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Nei da har jeg så si bestemt meg får se bort fra G10, satser nå på speilrefleks. Ser at mange mener Nikon D40 er bra start for nybegynner, men ser også at den har "kun" 6mp. vil jeg nok stor nok bilde av det? :!: Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 skaff d60 da den er litt mer avansert, har 10mpx hvis ikke jeg tar feil Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg har flere 50x70 prints tatt med D70 (6Mpix) hangende på veggen hjemme i stuen. De ser veldig flotte ut så lenge du ikke stikker nesen helt oppi. Lenke til kommentar
emero Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 En ting som er viktig å ha i tankene når man lager plakater er hvor nærme iaktageren skal være. Om dette er poster som være blikkfang fra lang avstand, er det ikke noe problem om det er pikslete, siden det ikke sees i dette tilfellet. Om det skal brukes som et bilde, så iaktager kan stå tett innpå for å betrakte detaljer, bør de fremstå tydelig også på denne distansen. Dvs jo lenger fra bildet iaktager er, jo mindre viktig er antall piksler. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Takk for svar og innspill folkens, har kommet fram til Nikon D60 + 18-55mm + 55-200mm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå