Gå til innhold

Hvor stort er 14,7 piksler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(ps. jeg er spesielt glad i blur bilder)

Da ser du på feil kameratype. Selektiv fokus er klin umulig å få til med kompaktakmeraer om du ikke er veldig, veldig tett på det du fotograferer, og bakgrunnen er veldig langt unna.

PS: Svaret på det opprinnelige spørsmålet er 42.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
(ps. jeg er spesielt glad i blur bilder)

Da ser du på feil kameratype. Selektiv fokus er klin umulig å få til med kompaktakmeraer om du ikke er veldig, veldig tett på det du fotograferer, og bakgrunnen er veldig langt unna.

PS: Svaret på det opprinnelige spørsmålet er 42.

Ergo, jeg må over til speilrefleks?

Lenke til kommentar

Speilrefleks gir deg langt mer kreativ frihet på det området. Ikke så mye som mellomformat, men likevel nok til å god kontroll på hvor mye som er i fokus, og hvordan du vil at bakgrunnen skal opptre.

Ved å benytte ulike objektiver kan du også oppnå¨ulik bokeh.

20071008094528_071004_bergensentrum_099_edit.jpg

20070807210851_urbanroses.jpg

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Hva er vidvinkel, og hva gjør den? :huh:
Tele gir kikkerteffekt, og vidvinkel det motsatte. Så det vil si at med vidvinkel så ser du mye, og du må gå nærmere motivet (omtrent som når du snur kikkerten). Begge deler er nyttig, til hvert sitt bruk.

Tror forresten jeg vil anbefale deg å lese Fotokompendiet. Litt tungt stoff, men du lærer mye av det. Det gir deg innsikt i disse begrepene, og gjør det letter for deg å finne ut av ting selv.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hva er vidvinkel, og hva gjør den? :huh:
Tele gir kikkerteffekt, og vidvinkel det motsatte. Så det vil si at med vidvinkel så ser du mye, og du må gå nærmere motivet (omtrent som når du snur kikkerten). Begge deler er nyttig, til hvert sitt bruk.

Tror forresten jeg vil anbefale deg å lese Fotokompendiet. Litt tungt stoff, men du lærer mye av det. Det gir deg innsikt i disse begrepene, og gjør det letter for deg å finne ut av ting selv.

Neia! Mer lesing? jeg som var så glad for skolen er ferdig :nei:

Men ok, jeg skal lese det :yes:

Lenke til kommentar

En ting som er viktig å ha i tankene når man lager plakater er hvor nærme iaktageren skal være. Om dette er poster som være blikkfang fra lang avstand, er det ikke noe problem om det er pikslete, siden det ikke sees i dette tilfellet. Om det skal brukes som et bilde, så iaktager kan stå tett innpå for å betrakte detaljer, bør de fremstå tydelig også på denne distansen.

Dvs jo lenger fra bildet iaktager er, jo mindre viktig er antall piksler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...