Snuggis Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg fikk nylig et helt nytt XFX 780i hovedkort, men jeg får det ikke til å fungere slik det skal. Etter mye tulling med kortet klarte jeg til slutt å få det til å boote uten skjermkortet i, for så å plugge skjermkortet i mens det står på. Jeg klarte da å installere vista og alt var egentlig veldig stabilt. Kortet hadde ingen poblemer med å restarte når det først hadde kommet på, men når det har vært skrudd helt av, har det samme problemet med øyeblikkelig "FF". Jeg har testet med tre forskjellige skjermkort, og tviler på at det kan være årsaken, da det ikke alltid vil boote skikkelig uten skjermkort heller. Er det noen som har vært borte i noe lignende og har en løsning? Tips? Eventuellt anbefaling til et nytt kort med SLI støtte, så kan jeg returnere det jeg har? -Snuggis Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 nForce er generelt bare skrot og sliter med CPU INIT delen enkelte ganger. Dette er kort som funker fra fabrikk men sier god natt når det selv passer dem, så kortet ditt er godt nok mulig svært dødt. Om du vil ha stabil SLi så må du nok returnere alt og kjøpe Core i7 med tilsvarende HK for da har du kuttet Nvidia ut av loopen med HK og alle problemer forsvinner. Alternativt har du AMD og Phenom 2 som gruser alt av Intel nForce på stabilitet. Har selv ett 780i, ett Striker 2 Formula fra ASUS som sies å være det beste, kortet har ikke en nubbis imot Intel kortene jeg også sitter på til vanlig. Det er mine anbefalinger til deg, alternativt kan du snurre på flakshjulet og få ett nytt 780i og teste det, for noen nForce kort funker mens andre ikke. Minnekontrolleren er også ganske pill råtten så du burde holde deg til 2 slots MAX. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 nForce er generelt bare skrot og sliter med CPU INIT delen enkelte ganger.Dette er kort som funker fra fabrikk men sier god natt når det selv passer dem, så kortet ditt er godt nok mulig svært dødt. Om du vil ha stabil SLi så må du nok returnere alt og kjøpe Core i7 med tilsvarende HK for da har du kuttet Nvidia ut av loopen med HK og alle problemer forsvinner. Alternativt har du AMD og Phenom 2 som gruser alt av Intel nForce på stabilitet. Har selv ett 780i, ett Striker 2 Formula fra ASUS som sies å være det beste, kortet har ikke en nubbis imot Intel kortene jeg også sitter på til vanlig. Det er mine anbefalinger til deg, alternativt kan du snurre på flakshjulet og få ett nytt 780i og teste det, for noen nForce kort funker mens andre ikke. Minnekontrolleren er også ganske pill råtten så du burde holde deg til 2 slots MAX. Takk for svaret, men det går kanskje ann å gi et svar som er litt mer konstruktivt? Ikke bare komme med masse bullshit om å bytte til en annen sokkel. Jeg har ingen mulighet til å returnere CPUen min og jeg har heller ingen mulighet til å kjøpe en annen. Jeg vil også kjøre SLI. Derfor jeg har kjøpt akkurat det kortet jeg har nå. Jeg hadde et kort maken til dette tidligere som fungerte plettfritt fram til en av rambrikkene tok knekken på det. Denne rambrikken ble da skadet på et annet hovedkort, men jeg trodde den ikke hadde tatt skade der og da. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Det er overhodet ikke bullshit, 007CD har faktisk helt rett, Nforce hovedkort til Intel lga775 er ofte lik trøbbel, svært mange er doa eller tar kvelden og de som virker er ofte plaget med problemer, send kortet tilbake og få ett nytt hvis du må kjøre SLI - det finnes ikke noe god SLI løsning til Intel lga775. Edit: Selvfølgelig er det en eller annen som får det til å fungere nogenlunde, enten pga av en kombinasjon av flaks og helt "riktige" komponenter, eller at vedkommende ikke vet bedre/ikke har prøvd lga775 med Intel chipsett før. Endret 12. februar 2009 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Det er overhodet ikke bullshit, 007CD har faktisk helt rett, Nforce hovedkort til Intel lga775 er ofte lik trøbbel, svært mange er doa eller tar kvelden og de som virker er ofte plaget med problemer, send kortet tilbake og få ett nytt hvis du må kjøre SLI - det finnes ikke noe god SLI løsning til Intel lga775. Edit: Selvfølgelig er det en eller annen som får det til å fungere nogenlunde, enten pga av en kombinasjon av flaks og helt "riktige" komponenter, eller at vedkommende ikke vet bedre/ikke har prøvd lga775 med Intel chipsett før. Greit det ikke er bullshit, men det jeg prøver å si at det er ikke aktuellt å bytte til en annen sokkel for øyeblikket. Og dere som bare har tenkt å svare "bytt sokkel" o.l. kan bare la være å svare. Det må da være noen som har vært borte i samme problemet og løst det på en måte. Det må også være mulig å løse da jeg faktisk fikk det til å boote en gang tidligere. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Har liten tro på det, all Nforce erfaring tilsier at kortet ditt har takket for seg. Regner med du har prøvd å plukke ut batteriet og dratt u strømkabel og la pcen stå ei stund før du har prøvd å starte igjen? Prøvd med ei rambrikke? Er strømforsyningen din 100%, prøv med en annen. Hvis ikke noe nytter - send kortet tilbake og få ett nytt, merke spiller liten rolle da "kvaliteten" på nforce kort er ganske lik over hele fjøla. Edit: Prøv også å sette skjermkortet i en annen pciex16 plass, ikke uvanlig at pcie portene takker for seg heller. Skal man kjøre SLI med ett vettugt chipset er desverre X58 og Core i7 det eneste 100% alternativet - Nforce til AM2+ (AMD) er også en god del bedre enn Intel lga775 variantene, men kvaliteten er ikke helt god her heller (men fullt akseptabelt bare man får ett kort som funker og har god nok kjøling) Endret 12. februar 2009 av PerUlv2 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Det er overhodet ikke bullshit, 007CD har faktisk helt rett, Nforce hovedkort til Intel lga775 er ofte lik trøbbel, svært mange er doa eller tar kvelden og de som virker er ofte plaget med problemer, send kortet tilbake og få ett nytt hvis du må kjøre SLI - det finnes ikke noe god SLI løsning til Intel lga775. Edit: Selvfølgelig er det en eller annen som får det til å fungere nogenlunde, enten pga av en kombinasjon av flaks og helt "riktige" komponenter, eller at vedkommende ikke vet bedre/ikke har prøvd lga775 med Intel chipsett før. Greit det ikke er bullshit, men det jeg prøver å si at det er ikke aktuellt å bytte til en annen sokkel for øyeblikket. Og dere som bare har tenkt å svare "bytt sokkel" o.l. kan bare la være å svare. Det må da være noen som har vært borte i samme problemet og løst det på en måte. Det må også være mulig å løse da jeg faktisk fikk det til å boote en gang tidligere. Det er dessverre ikke noen løsning på en disse nForce problemene. Den eneste løsningen jeg har kjent og som ASUS gutta har brukt er å bytte hovedkort og snurre på "Flakshjulet" og HÅPE at du får ett som fungerer. Pluss med 8Gb RAM på dette så har PerUlv2 rett i en ting, det er dataverdenens svar på ekstremsport når det gjelder å få til en boot og få det stabilt. Det du kan gjøre er å ta retur på kortet og be om EVGA varianten eller ett nytt XFX kort, som jeg sa at ett kort nekter å funke så kan du få ett annet nForce kort som faktisk funker, kvalitetskontrollen på brikkenene og kortene er dog ikke spesielt bra. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg har selvfølgelig prøvd med bare en brikke. Jeg har prøvd med skjermkortet i alle sporene uten at det har gitt noe annet resultat. Jeg fikk kortet til å boote opp en gang uten skjermkortet i. Tok da en "spansk en" og satt skjermkortet i mens den bootet og fikk da i gang alt sammen. Fikk installert Vista og lagt inn drivere, SP1 og SP2. Den stod i tillegg til stabilitetstest en hel natt og fikk ingen feil. Problemet er da at så fort jeg skrudde av helt(hadde alt liggende på bordet og ikke satt inn i kabinett), så fikk jeg samme problem med å boote igjen. Har søkt om retur på kortet og kommer nok til å prøve et nytt 780i fra EVGA eller noe og håpe på å være mer heldig. Har jo tross alt hatt et 780i som virket perfekt fram til en defekt rambrikke jeg hadde tok knekken på det Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 EVGA og XFX er akkurat samme kort, ingen av dem lager kortene sine selv - de er basert på Nvidia's referansedesign og produsert av OEM produsenter som Foxconn, men - EVGA har MEGET god support og det er grunn nok til å velge EVGA om du må slite med SLI/lga775. Og at du har hatt ett 780i kort som har fungert nogenlunde gjør det ikke til noe godt kort, Intels chipset - er helt suverene i forhold, selv de aller billigste. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 EVGA og XFX er akkurat samme kort, ingen av dem lager kortene sine selv - de er basert på Nvidia's referansedesign og produsert av OEM produsenter som Foxconn, men - EVGA har MEGET god support og det er grunn nok til å velge EVGA om du må slite med SLI/lga775.Og at du har hatt ett 780i kort som har fungert nogenlunde gjør det ikke til noe godt kort, Intels chipset - er helt suverene i forhold, selv de aller billigste. Godt mulig. Men still, de har ikke SLI. Nekter å selge et av skjermkortene mine til langt under hva jeg gav for det eller la det ligge og støve Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) EVGA og XFX er akkurat samme kort, ingen av dem lager kortene sine selv - de er basert på Nvidia's referansedesign og produsert av OEM produsenter som Foxconn, men - EVGA har MEGET god support og det er grunn nok til å velge EVGA om du må slite med SLI/lga775.Og at du har hatt ett 780i kort som har fungert nogenlunde gjør det ikke til noe godt kort, Intels chipset - er helt suverene i forhold, selv de aller billigste. Godt mulig. Men still, de har ikke SLI. Nekter å selge et av skjermkortene mine til langt under hva jeg gav for det eller la det ligge og støve Ikke offisiell SLi nei, men med ett X38 og X48 hovedkort er det i teorien mulighet for å kjøre SLi på uansett HK... Dog med hackede drivere ala denne: http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=58232 Men som PerUlv2 sier, du sitter nå i SLi saksa Endret 15. februar 2009 av 007CD Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 I praksis er det ikke mulig å kjøre SLI på Intel lga775 chipset på noen fornuftig måte - få deg ett nytt kort, og da helst EVGA som sagt og håp på det beste. Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Det stemmer nok at nForce hovedkort for Intel CPU har mye problemer når man sammenligner med hovedkort med Intel brikkesett. Men noen ganger funker disse kortene med nForce brikkesett helt greit. Men man kan ikke regne med at de klokker like bra som hovedkort basert på Intel brikkesett og det er generelt mer problemer med stabilitet ved bruk av alle RAM-slotter. Som en kar sa over her så var det greieste å bare kjøre med 2 brikker på nForce hovedkort. Jeg har egentlig vært veldig heldig. Har ett stk. Asus P5N-E SLI i min sekundære PC og har hatt ett til før som jeg solgte. Disse kortene er jo basert på nForce 650i brikkesettet. En billigere variant av 680i. Har ikke hatt andre problemer enn når det kommer til overklokking. Her klokker disse kortene CPU mye dårligere enn hovedkort med Intel brikkesett og det er masse bugs i forbindelse med økning av buss. Masse sånne FSB-hull som man ikke få boot på. Dette skjer ikke på hovedkort basert på Intel brikkesett. Men for en helt moderat klokk på busser man vet funker så er det ett helt greit hovedkort. Kjører knall stabilt med en E6600 overklokket til 3.2GHz (8x400) og 2 stk. Crucial Ballistix 2x2GB PC 6400. Prøvde å sette inn 2x1GB Crucial Ballistix PC 5300 i kombinasjon med disse. Og da fikk jeg error i memtest etter ei stund. Viktig å nevne at det funker 100% stabilt med 4x1GB Crucial Ballistix PC 5300! Og helt sikkert om jeg hadde hatt 4x2GB Ballistix PC 6400 også. Iallefall... Har kjørt disse kortene i ett par år nå... Og ikke hatt noen stabilitetsproblemer eller rare fenomener annet enn at de ikke akkurat er konger når det kommer til klokking. Men når man først finner et stabilt oppsett så funker de knallstabilt.. Så poenget mitt er vel egentlig at joda, hovedkort basert på nForce brikkesett til Intel CPU ofte er dårligere enn hovedkort basert på Intel brikkesett. Og da spes. med hensyn til klokking. Og tydeligvis når det gjelder feilrate. Om man leser rundt i forumer. Men mine 2 tilfeller viser at man trenger nødvendigvis ikke å få søppel. Så hvis trådstarter sender inn hovedkortet sitt og får ett nytt basert på samme brikkesett så kan det jo hende det funker kjempebra. Og forresten det andre Asus P5N-E SLI kortet jeg hadde det solgte jeg til en kompis som trengte en oppgradering. Solgte det sammen med E4300 og 2GB RAM. Klokket E4300 fra 1.8GHz til 3GHz. Han har kjørt knall stabilt over 1 år nå. Og hovedkortet var 1 år gammelt når han kjøpte det, og hadde vært brukt i min primære maskin. Kan forresten nevne en ting til, og det er at det første Asus P5N-E SLI kortet mitt trengte ganske mye Volt på Northbridge for å klokke bussen noe særlig. Mens det andre kunne nærmest kjøre på default spenning. I tillegg reagerte det nyeste av kortene annerledes på en eldre bios enn det eldre kortet gjorde. Fikk faktisk en bug på det nyeste kortet kontra det gamle kortet hvor jeg ikke fikk bootet med en bestemt harddisk med denne nevnte biosen. Og det nye kortet var ikke noen ny revisjon heller så vidt jeg kunne se. Dette har jeg også forstått ved å lese rundt i forumer, nemlig at samme type hovedkort kan variere veldig fra hverandre. Men som sagt, når man får satt kortene opp slik at de funker 100% stabilt så har de altså funket veldig pålitelig i lang tid. Kan vel også nevne at jeg kjørte ei lita stund med en Q6600 i det eldste av kortene. Denne var av G0 stepping. Og disse er jo kjent for å kunne greie 3.6GHz på luft. Men på dette hovedkortet greide jeg bare 3GHz og måtte kjøre RAM på 667MHz istedet for 800MHz av en eller annen merkelig grunn. Men de eldre nForce hovedkortene er kjent for å klokke Quad dårlig. Er visst et eller annet med spenningsreguleringen som gjør det. Kjørte da også med 4x1GB Crucial Ballistix PC 5300. Det jeg gjorde var å kjøre RAM på 3-3-3-12-1t for og kompansere for at jeg bare kjørte 667MHz istedet for 800MHz. Dette oppsettet var knall stabilt på disse innstillinger. Men det var her jeg fant ut jeg ville kjøpe meg hovedkort med Intel brikkesett. Synes det var kjipt å ikke få presset Quad Coren lengre. Så endte opp med et Gigabyte GA-P35-DS3R hovedkort. Et billig hovedkort basert på Intel P35 brikkesettet... Her kunne jeg altså lett klokke CPU opp til 3.6GHz, kunne kjøre RAM til sitt fulle potensiale, og hadde ingen FSB hull eller bugs jeg måtte ta hensyn til. Men i praktisk ytelse ble det ikke den store forskjellen fra Asus P5N-E SLI oppsettet. Men det viser bare litt av forskjellen fra hovedkortet basert på nForce brikkesett til det billige hovedkortet basert på Intel brikkesett. De eldre nForce brikkesettene har ikke så store problemer med Dual Core, men også her får man ganske mye dårligere klokk kontra Intel brikkesett. Sitter forøvrig å skriver nå på min sekundære maskin. Den har jeg i stua og bruker den kanskje mer enn min primære. Kan se i signaturen hvilke oppsett den består av. Har som sagt, null og niks stabilitetsproblemer med dette oppsettet. Konklusjonen må vel bli at man bør ikke kjøpe hovedkort med nForce brikkesett pr. i dag. Men har man gjort det uten å være klar over forskjellene mellom hovedkort basert på nForce brikkesett og Intel brikkesett så trenger man ikke nødvendigvis få panikk. Så fremst man ikke har fått et defekt hovedkort vel og merke. Endret 15. februar 2009 av OcMax Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Etter å ha latt korte bare ligge i esken en stund fant jeg ut at jeg fikk lyst til å prøve litt igjen. I løpet av de siste 24-30 timene har jeg klart å boote opp kortet to ganger. Begge gangene jeg har fått det til å boote, så er det helt stabilt. Ingen voldsom varmeutvikling, støy eller noe. MEN, hvis jeg skulle skru det helt av, altså ikke reboot, men shutdown, så får jeg samme problemet med instant "FF" igjen. Er det i det hele tatt noen løsning på det? Edit: Jeg fant akkurat ut at hovedkortet ikke leser av CPU temp riktig. For øyeblikket sier hovedkortet at CPUen ligger på 194 grader Celsius, mens Core Temp sier 40, 40, 36 og 36(grader celsius). Kan det være at temperaturmåleren på hovedkortet kan være årsaken til at det ikke vil boote bestandig?(altså instant FF) Endret 22. mars 2009 av Snuggis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå