Gjest medlem-140898 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg og gruppa mi, skal skrive om olje og gass, og det jeg skal skrive om er hva det kan brukes til og litt om hvordan det brukes. Det står mye om miljøskader, men ikke så mye om det jeg skal skrive om. Er det noen av dere som vet noen sider som handler om det jeg skal skrive om, akkurat denne delen. Har søkt litt, men står mer om hva olje og gass er. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 når du tenker det om, hva brukes olje til? da tenker jeg tertiærnæringen til Norge, det brukes som en grunn til å gå i konflikter, til å drive verdens transportmidler igang, strømproduksjon osv.. negative sider er miljøskader på havbunnen, global oppvarming osv... bare å søk i vei på noe av dette Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Du kan hive deg inn på wikipedia - der er det en kort artikkel om det: http://no.wikipedia.org/wiki/Petroleum Selv om det blir litt komplekst, så er kansje linken videre til Petrokjemi av interesse? http://no.wikipedia.org/wiki/Petrokjemi Klipp fra artikkelen som viser hvilken norsk industri som bruker olje og gass produkter: * Etylen fra våtgass på Grenland. * Etylencracker til polyetylen og propylen i Bamble * Metanolfabrikk på Tjeldbergodden * Kunstgjødselfabrikk på Herøya av Norsk Hydro * Klorfabrikk på Rafnes av Hydro Polymers * Hydro Polymers på Grenland til PVC * Propan, normalbutan, isobutan, nafta og etan skilles fra våtgass på Kårstø * Ekspanderbar polystyren (EPS) i Ålesund til isopor * Borealis den største produsenten av polyolefiner, polyetylen og polypropylen i Europa * Borstar produserer polyetylen og polypropylen Eller kort fortalt med litt mer enkle ord: I Norge bruker vi olje og gass til å produsere plast, klor og kunstgjødsel (og til bensin da ). Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 har funnet en del stoff, men det er ikke nok. Er det noen av dere som vet sider som handler om hvordan olje og gass brukes ? Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Har skrevet en side nå. Lurer på om det er noen vil ta en liten titt på det jeg har skrevet? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 tryn den opp, så kan jeg komme med noen kommentarer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå