Bytex Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Sitter og følger install-guiden på arch wiki, men stussa på en ting når det gjelder installeringa av Xorg. Har lagt inn "exec xterm" i /home/navn/.xinitrc mens jeg er logga på brukern min (ikke root), og konfigurert xorg.conf i root med riktig monitor oppsett og alt mulig. Når jeg kjører startx fra root-kontoen får jeg frem en flott windows-aktig terminal-emulator med masse vinduer, en liten klokke-app i høyre hjørne og vinduene kan dras rundt og resizes og det er en liten meny i det ubrukte feltet av skjermen som popper opp under musknappen. Men når jeg kjører startx fra brukeren min kommer der bare et helt enkelt xterm-vindu i ene hjørnet av skjermen uten muligheter for å dra eller minimere, og ingen menyer heller. Musa virker. Hvorfor det? Skal sikkert være sånn siden jeg ikke er ferdig å legge inn KDE/gnome/xfce/whatever og det bare er en test, men syns fortsatt det var snodig. Kan jeg forvente forskjellige ting når jeg legger inn KDE også? Har lasta ned alt og installert pakkene (pacman -S kde), men ikke gjort stort mere. Leker med det når jeg sitter på nattskift på jobben på en gammel laptop, og fikk ikke tid til mere i natt. Hvorfor skal .xinitrc være i /home/ på brukern min, mens xorg.conf er i /etc/X11/ som kun kan skrives over i root? Det eneste som gjøres i .xinitrc er å si fra hvilken DE jeg skal kjøre. exec kde eller exec gnome osv. Lite sidespm: hvordan tester jeg ut forskjellige DE? Må jeg avinstallere det jeg har først? Eller bare legge inn pakkene og fjerne # foran riktig linje i .xinitrc for å starte et annet DE? Må jeg reboote eller kan jeg bare avslutte X og kjøre startx pånytt som fyrer opp Gnome istedet? Vil ctr+alt+backspace virke inne i KDE? (terminere xorg) Endret 12. februar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Du kan jo installere en innlogginsbehandler. KDM følger vel med kde tror jeg. /etc/rc.d/kdm start Da kan du velge hvilken sesjon du skal starte. Hvis du installerer sudo og legger til brukeren din i /etc/sudoers slipper du å være root hele tiden å. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Det er riktig at du skal få et meget enkelt GUI med standard X. Men er vel ingen som faktisk bruker det GUI'et. .xinitrc er et script som kjøres hver gang x starter og kan godt brukes aktivt til å starte programmer ol., og bla. et skrivebordsmiljø/vindusbehandler. Bare å legge inn "exec gnome-session" eller "exec openbox" eller hva du ønsker, trenger ingen innlogginsbehandler da. Du kan starter forskjellige miljøer ved å kjøre f.eks. gnome-session fra terminalen (og ikke startx) eller bare å legge dem til i xinitrc. Litt praktisk her med en innlogginsbehandler hvis du ikke bryr deg om fart... ctr+alt+backspace vil virke ja... den dreper hele X, dermed også alle barna x har startet.. uansett miljø/vindusbehandler Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Nei, jeg bare skjønner ikke hvorfor jeg får helt annet GUI fra brukeren min kontra root-brukeren. Får fine vinduer som kan resizes og klokke når jeg kjører startx fra root (med exec xterm i .xinitrc), mens fra vanlig bruker blir det bare en hvit terminalrute uten noe fancy greier, men fungernde muspeker. Skal jo ikke kjøre xterm som gui uansett, bare lurer hvorfor de blir forskjellig, og bekrymret for at jeg må kjøre KDE fra root for at det skal se normalt ut. Er enda et godt stykke unna slutten på beginner's install guiden på arch wiki, så det er godt mulig ting jeg spør om blir besvart der etterhvert. Men måtte stoppe i natt etter å ha lasta ned alle kde filene pga neste skift snart kom på jobb. Endret 12. februar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 de har vel bare forskjellig .xinitrc. Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Du sa det vel selv, du har lagt til "exec xterm" i .xinitrc-fila til brukeren din. Dvs at når du starter X (startx) som bruker, så kjører den xterm. Lukker du denne, så lukker du X. Siden du ikke har lagd en tilsvarende fil for root så starter den bare den innebygde vindusbehandleren (den stygge saken med klokke). Edit: Note to self: Lese hele posten før man svarer... Hvorfor skal .xinitrc være i /home/ på brukern min, mens xorg.conf er i /etc/X11/ som kun kan skrives over i root? Det eneste som gjøres i .xinitrc er å si fra hvilken DE jeg skal kjøre. exec kde eller exec gnome osv. xorg.conf sier noe om system-oppsettet ditt. xinitrx sier noe om hva som skal skje når den enkelte brukeren starter X. Lite sidespm: hvordan tester jeg ut forskjellige DE? Må jeg avinstallere det jeg har først? Eller bare legge inn pakkene og fjerne # foran riktig linje i .xinitrc for å starte et annet DE? Må jeg reboote eller kan jeg bare avslutte X og kjøre startx pånytt som fyrer opp Gnome istedet? Vil ctr+alt+backspace virke inne i KDE? (terminere xorg) Du kan enkelt og greit bare forandre på .xinitrc, ja. Du trenger ikke fjerne noe som helst. Du kan fint ha et oppsett hvor en bruker kjører KDE og en annen Gnome og en tredje Fluxbox (osv...) på samme maskin. Du trenger bare å avslutte X for å bytte, det kan du enten gjøre ved å avslutte vindusbehandleren (i KDE er det vel "End session", sikkert noe lignende i Gnome, i *box er det vel bare "Exit"), det er den snille måten, den slemme måten er å "drepe" X (ctrl-alt-backspace). Endret 12. februar 2009 av Maelwedd Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 bla bla bla bla bla bla bla 1. når du køyrer starx som root, så startes ein standard twm sesjon, siden du ikkje har ein xinitrc for root. 2. xorg.conf er felles for heile systemet, derfor er den i /etc/ 3. http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide http://wiki.archlinux.org/index.php/Kde http://wiki.archlinux.org/index.php/Gnome http://wiki.archlinux.org/index.php/Login_manager http://wiki.archlinux.org/index.php/Start_X_at_boot Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Ah akkurat. Jeg trodde det var samme terminalen jeg skulle få i begge tilfellene. Har jo ingen xinitrc andre steder enn på brukerkontoen min. Men jeg kjører uansett ikke GUI'et fra root-konto så det har ingenting å si? For å si det sånn, det er beginner's guiden jeg holder på med (og er kommet langt i). Bare ble tvunget til å stoppe i morges og satt med masse spm. Endret 12. februar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå