sdf123 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg har ikke stort peiling på bil, annet enn at jeg er glad i den:) Har en Audi A4 1,9TDI stv. Så er mitt spørsmål når skal jeg skifte olje, olje filter, kupe filter, bremser, bremse væske, frost væske og sånne ting? Finnes det en "regel", som feks hvert år osv. Er det andre ting jeg bør huske på å bytte? Hva med annet vedlikehold? Jeg er flink til å vaske den, kjører den _ofte_ inn i vaskemaskin hvor den får en omgang med gull programmet, noe som skal være veldig bra. Jeg pleier da også å tørke over den innvendig. Er det andre slike ikke tekniske ting jeg må/burde gjøre? Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg ønsker å sette opp en tabell hvor jeg kan fylle ut hva jeg har gjort, når det er gjort og når det bør gjøres igjen. Jeg kunne jo selvfølgelig bare levert den på service i tid og utide, men en "gnier" som jeg er øsnker jeg å gjøre mest mulig selv av det jeg kan få til. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Vaskemaskin er absolutt ikke bra. Gjør man det skikkelig selv så blir resultatet så mye bedre. Se denne tråden for litt inspirasjon og info: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786858 Ikke bare blir resultatet bedre, det medfører mindre slitasje og koster mindre. Med grei teknikk så kan man komme i nærheten av de som driver proft med slikt, uten å legge ned alt for mye arbeid. Lakken kan bli helt herlig av slikt. Mye av det du beskriver er sånt som gjøres på vanlig service. Husk at det er annbefalte intervaller på km og/eller år på hvor ofte sånt skal gjøres. Med en så ny bil så skal det meste være i orden om man følger annbefalte serviceintervaller. Ofte sier så nye biler ifra selv når de mangler noe, men dette varierer etter utstyrsnivå. Frostvæske: sjekk at det ikke plutselig er helt tomt, og etterfyll med frostvæske av samme farge ved behov. Olje: peil og se om det er rett mengde. Jamfør med oppgitt oljeforbruk, er forskjellene store kan det være noe problemer. Dekk: dekkvask er viktig om vinteren, spesielt om du kjører piggfritt. Alt fettløsende fungerer, alt fra zalo til spesialiserte dekkrenser. Ruter: VELDIG viktig både når det er mørkt og når det er mye sol. Ta både utsiden og innsiden, helst med egnet glassrens. Sikt er viktig, ser man ikke har man ikke kontroll. Gjøres dette rett blir det rettere å skrape is(om man har problemer med det), og fukt/ising på innsiden minimeres. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg er ikke så veldig teknisk anlagt når det gjelder bil, men det første du bør gjøre for å vedlikeholde bilen er å IKKE kjøre den inn i en såkalt "gullvask" hver gang den blir møkkete. Å spesielt ikke på vinteren når det ligger isflak og annet dritt på bilen som børstene drar med seg og i verste fall ødelegger lakken på bilen din. Bruker du såkalt "børsteløs" vask, så er det jo greit, men det er alt for dårlig til å fjerne salt og annet grums på vinterstid. Børsteløs vask fungerer best på sommeren når du skal fjerne veistøv og lettere smuss. Men da kan man like godt spyle bilen manuelt og spare minst 100 kr. Har du en garasje eller noe lignende så vil jeg anbefale deg å vaske bilen skikkelig for hånd, samt polere/vokse minst 4 ganger i året. Ta en tur hit, hvis du har spørsmål rundt bilpleie: www.scandicshine.no Alternativt kan du levere inn bilen til ett profesjonelt bilpleiefirma en gang i året for en fullstendig vask/polish utvendig og invendig, samt motor/felger. Koster rundt 3-4.000 kr. Å da mener jeg ikke slike vaskebuler som er kjøpt opp/okkupert av utlendinger som vasker bilen din for hånd for under hundrelappen. De fleste av disse har ikke en fjerneste anelse om bilpleie og hvordan dette skal utføres. Har t.o.m sett noen av disse stappe svampen i bøtta og begynt å vaske en tørr møkkete bil. Etter en skikkelig rengjøring hos ett profesjonelt firma er det mye lettere for deg å holde bilen ren i mellomtiden. Stort sett så holder det med å spyle av den med høytrykk, samt lett vask med svamp, samt litt voksing av lakken i ny og ne. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg kan ikke så mye om det andre, men kjører du en bil som ikke følger serviceintervallene produsentene har satt, kan du skifte olje og oljefilter hver 10 000. kilometer. Når du vasker bilen, sier du at du er flink å tørke av innvendig og tar gullvask utvendig.. Hva gjør du med dørkarmene? Er viktig å vaske der også. I tillegg vil jeg ikke anbefale vask i maskin, men heller en skikkelig manuell vask. Se f.eks på www.detailersclub.no Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Vaskemaskin er absolutt ikke bra. Gjør man det skikkelig selv så blir resultatet så mye bedre. Se denne tråden for litt inspirasjon og info: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786858 Ikke bare blir resultatet bedre, det medfører mindre slitasje og koster mindre. Med grei teknikk så kan man komme i nærheten av de som driver proft med slikt, uten å legge ned alt for mye arbeid. Lakken kan bli helt herlig av slikt. Mye av det du beskriver er sånt som gjøres på vanlig service. Husk at det er annbefalte intervaller på km og/eller år på hvor ofte sånt skal gjøres. Med en så ny bil så skal det meste være i orden om man følger annbefalte serviceintervaller. Ofte sier så nye biler ifra selv når de mangler noe, men dette varierer etter utstyrsnivå. Frostvæske: sjekk at det ikke plutselig er helt tomt, og etterfyll med frostvæske av samme farge ved behov. Olje: peil og se om det er rett mengde. Jamfør med oppgitt oljeforbruk, er forskjellene store kan det være noe problemer. Dekk: dekkvask er viktig om vinteren, spesielt om du kjører piggfritt. Alt fettløsende fungerer, alt fra zalo til spesialiserte dekkrenser. Ruter: VELDIG viktig både når det er mørkt og når det er mye sol. Ta både utsiden og innsiden, helst med egnet glassrens. Sikt er viktig, ser man ikke har man ikke kontroll. Gjøres dette rett blir det rettere å skrape is(om man har problemer med det), og fukt/ising på innsiden minimeres. Ja, jeg skal se litt mer på det å vaske bilen selv utvendig. Men er det mulig å finne en oversikt på feks min bil hva som skal skiftes og når det skal skiftes? Og må mani kke ha noe spesial utstyr for å sjekke frostveske? Har du en liten oppskrift på de å vaske dekk? OG kan du anbefale noe konkret til å vaske vinduer innvendig med? Både klut og vaskemiddel/glansmiddel. Jeg kan ikke så mye om det andre, men kjører du en bil som ikke følger serviceintervallene produsentene har satt, kan du skifte olje og oljefilter hver 10 000. kilometer. Når du vasker bilen, sier du at du er flink å tørke av innvendig og tar gullvask utvendig.. Hva gjør du med dørkarmene? Er viktig å vaske der også. I tillegg vil jeg ikke anbefale vask i maskin, men heller en skikkelig manuell vask. Se f.eks på www.detailersclub.no Jeg har aldri gjort noe med dørkarmene, regner med det er mellom døra og bilen. Hvordan bør jeg vaske der, merker også nå i kulda at dørene fryser veldig lett, selv om jeg prøver å smøre på litt sånn silikon på listene i blant. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Åpne døra, ta på avfetting, spyl av med en hageslange. I dørkarmene er det mye enklere å regulere hvor vannet skal treffe med en hageslange enn en høyttryksspyler, deretter kan du tørke av med en fille. Vaskestriper har jeg aldri brydd meg om i dørkarmene. Det med dørfrysing: Ta på silikon på listene rundt døren på innsiden før du vasker bilen, når du har vasket ferdig bilen tørker du av listene og tar på enda mer silikon. (Får kjøpt slik silikon på de fleste bilrekvisistaer) Og så lar du bilen gå en stund. Da minimerer du sjansen for at dørene fryser igjen. NB: Husk låsolje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå