RWS Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Nå er det allerede slik noen steder at folk kikker rart på barn med Downs syndrom. "Hvorfor lever du, liksom"? Skal vi også få denne situasjonen med eldre og kronisk syke? Har jeg aldri merket... Så lurer på hvor du har dette fra at folk ser rart på noen med down syndrom? Var det for å statuere et eksempel? Blir eldre å syke abortert bort fordi de blir eldre eller syke Frankline? Isåfall, hvorfor er vi her da ? Prøv å hold deg til spørsmålet isteden for å skli ut i slike sinnsvake sammenligninger er du snill.... Blir bare dumt... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Jeg synes han har et poeng. At folk har mulighet til å ta livet sitt, gir dem en større skyldfølelse overfor familien og samfunnet for at de lever om de er syke e.l. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Jeg synes han har et poeng. At folk har mulighet til å ta livet sitt, gir dem en større skyldfølelse overfor familien og samfunnet for at de lever om de er syke e.l. Nå må vi ikke dra dette helt ut av prorosisjoner igjen da ozi... Svar på spørsmålene, ikke bedriv tullete side argumentasjon. Å side stille gamle og downs syndrom ER ute på viddene... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Nei, begge to får muligheten til å bli tatt livet av, da kan det oppstå dårlig samvittighet for å i det hele tatt leve. Lenke til kommentar
____________ Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Har man ikke muligheten til å ta livet av seg uten aktiv dødshjelp? Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 ikke hvis man er lam fra nakken og ned Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 verdien av et menneskeliv er selvfølgelig en subjektiv greie. hvem er da mest egnet til å bedømme verdien av eget liv enn individet selv? med alt dette fokuset på frihet og menneskerettigheter osv. så har vi paradoksalt nok fremdeles ikke retten til å dø etter eget ønske. "Individet selv" er ikke alltid spesielt rasjonelt. Et samfunn hvor folk som føler seg verdiløse eller til bry (f.eks. eldre) har rett til å bestille en bøddel og staten har plikt til å frembringe en, virker ikke på meg som noe å trakte etter. Men heller det enn at leger (hypotetisk) skal kunne ta slike avgjørelser uavhengig av individets og familiens ønsker. godt poeng. men når det er snakk om aktiv dødshjelp til kronisk syke mennesker så er det vel en annen sak? Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 (endret) Hvis alt du har å se frem til er smerte og død (om ikke altfor lenge), hvorfor utsette døden? Hvis man kunne ordne slik dødshjelp uten at noen faktisk trengte å ta et annet menneskes liv, så kunne jeg nok vært for. Men jeg finner det vanskelig å støtte et system om gjør noen til drapsmenn (dette synet lar seg utfordre, f.eks. ved å bring abortspørsmålet på banen...). Endret 6. august 2009 av Cyberfrog Lenke til kommentar
.... Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Fin post longwinded. Jeg er positiv til dødshjelp under riktige kriterier (som beskrevet for den organisasjonen du nevner). Om en person med en dødelig sykdom som vil bli smertefull, langtekkelig, eller føre til hva personen vil betrakte som en uverdig død, mener jeg det ikke bare burde tilbys "assisted suicide", men også mulighet for aktiv dødshjelp ved et punkt som er bestemt på forhånd dersom personen ikke er i stand til å ta sitt eget liv med hjelp. Dette mener jeg da burde utøves utelukkende som en negativ rettighet. Den som skal bidstå døende kan være familie, venner, eller veldedige organisasjoner (som nevnt i forgie post). Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Jeg er for aktiv dødshjelp. Og kunne tenkt meg det selv hvis det var i min egeninteresse; dvs at jeg fikk fler barn av å dø enn å leve. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Fikk fler barn av å dø enn å leve? Hvordan har du tenkt til det? Åja, stemmer, donere bort ballene, var det ikke? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Nå er det allerede slik noen steder at folk kikker rart på barn med Downs syndrom. "Hvorfor lever du, liksom"? Skal vi også få denne situasjonen med eldre og kronisk syke? Hvorfor skulle vi det? Ellers er det vel ditt eget problem hvis du kikker rart på slike barn. Sier mer om deg enn om alle andre, synes jeg. Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Fikk fler barn av å dø enn å leve? Hvordan har du tenkt til det? Åja, stemmer, donere bort ballene, var det ikke? F eks , eller kontrakter for å bruke donert sæd, klone meg, hjelpe nær familie få barn (spesiellt hvis jeg hadde en identisk tvilling) eller rett å slett ha sex med meg etter jeg døde. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Nå er det allerede slik noen steder at folk kikker rart på barn med Downs syndrom. "Hvorfor lever du, liksom"? Skal vi også få denne situasjonen med eldre og kronisk syke? Hvorfor skulle vi det? Ellers er det vel ditt eget problem hvis du kikker rart på slike barn. Sier mer om deg enn om alle andre, synes jeg. Det er faktisk et problem når statistikken i Oregon viser at halvparten av de som lot seg drepe gjorde det fordi de følte de var en byrde for noen. Lenke til kommentar
.... Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 pokkers bra innlegg longwinded. du kommer med viktig informasjon! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 pokkers bra innlegg longwinded. du kommer med viktig informasjon! I second that! Dette stemmer også ganske bra med intrykket jeg har, men jeg trodde smerte eller (omtrent) fullstendig tap av motorikk uten tap av bevissthet skulle ha vært litt mere vektlagt. Lenke til kommentar
Paxinox Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 er det noe jeg virkelig synes er feil så er det at mennesker som lever gjennom et daglig helvete og sier at de vil dø, skal holdes i live. de burde heller få muligheten til å dø en fredful, smerteløs død. men noen synes dette er feil. er det fordi venner og familie etterlates og må leve uten personen? for i så fall synes jeg det er en dårlig grunn. at folk skal holdes i live og leve i smerte kun fordi familie og venner ikke klarer å leve uten han/henne, synes jeg er rett og slett forkastelig. hva slags kjærlighet er det? - jeg trenger deg i livet mitt, og kan ikke leve uten deg. du er her for min skyld, og jeg får det fælt hvis du forsvinner, til tross for at det vil være det beste for din skyld. for en egoistisk tankegang. selvfølgelig er det mer nyansert enn det, men allikevel... kom gjerne med synspunkter. Personlig tror jeg dette tema burde ha ett åpenbart svar.. ihvertfall i forhold til dine eksempler.. Eutanasi, aktiv dødshjelp, er vanskelig å bedømme, på lik linje med andre "lesser of two evil's".. Mine synspunkter om når eutanasi er rett og når det er galt: * En person som er i fysisk bra helse, som vil dø, grunnet mentale problemer, religiøse overbevisninger eller andre ting som ikke tyder på at han er i fysisk smerte = Feil * En person som ligger med avkuttede ben og armer, med krakk i hodeskallen, kuttet opp brystkasse, og holdes i live via maskiner og medisiner men samtidig kjenner all smerten dette medbringer, som spør om å få dø = Nøytralt, men i de fleste tilfeller Riktig om man er overbevist om at valget er bevisst fra vedkommede.. * Eldre person som er lei av maten de serverer på eldrehjemmet, eller har andre småproblemer/klager = Feil * En person som er kjørt over av en trailer, og innvoller og innmat ligger strødd utover fortauet, men holdes i livet grunnet presset fra trailerens hjul, som ber om å få dø = Om lege er tilstede spør om det er noen sjanse for at vedkommede får overleve, selv med uendelige operasjoner, bare en slim chance, og om legen sier nei, Nøytralt, men i de fleste tilfeller riktig.. Men når alt kommer til alt, som en grunnleggende rød tråd, tror jeg handling som fører til avlivning er feil.. Men man må jo alltid ta ting i betrakning, og om du står mellom 2 feil, og en av feilene er mindre feil, ingen andre utveier, så er vell valget "mindre feil" det riktige å ta.. Lesser of two evils.. Er ikke lett å svare på Jeg tror uansett det rommer for å lære av feil, selv i slike proposjoner, og det ville vært interessant å intervjuet oberster og løytnanter som har erfart krig og andre mennesker som har under omstendigheter måtte ta slike valg.. Hvordan de føler det forandret dem, hvordan andre føler det forandret dem, ettertanke, etc etc.. Lenke til kommentar
.... Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå