sptz Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Leter etter den riktige kommandoen for å få skjermbildet ut av strømsparingsmodus. xset -display :0 dpms force off Kommandoen over fungerer glimrende til å skru av skjermen. xset -display :0 dpms force on Denne kommandoen setter riktignok skjermen ut av sparemodus og bakgrunnsbelysningen starter. Men skjermen er fortsatt "svart". Hvordan skal jeg enkelt kunne skur av og på skjermen til maskinen? Bruker ssh til å logge inn på den aktuelle maskinen, for de som lurte på hvorfor jeg har bruk for en slik kommando og ikke bare kan trykke en tast på tastaturet eller skjermen. OS: Kubuntu (2.6.27-11-generic) KDE 4.2.0 X.Org X Server 1.5.2 På forhånd takk for gode svar Endret 12. februar 2009 av spetznaz Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Start f.eks xterm -e true via ssh på X-displayet etter xset -display :0 dpms force on Da skal det skje noe, såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Slå av blank. xset s off. Lenke til kommentar
sptz Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 xset s off glemte jeg å si at jeg har testet, dette med magert resultat. xset s noblank vil bare føre til at LCD skjermen ikke skrur av bakgrunnsbelysningen og bare viser en "opplyst" sort skjerm. Den samme som skjer med skjermen når jeg kjører xset -display :0 dpms force on Da kommer det fra blank til "sort" bakgrunnsbelyst. Jeg mistenker at det er noe i KDE som overkjører xset, men har ingen ide om hva det skal være. Jann ove sitt forslag fungerte heller ikke. Jeg har fått bekreftet at xset -display :0 dpms force off/on fungerer på andre maskiner. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 s off hindrer at skermen blir blank, og overlater skjermstyring til dpms (man viser bilde helt til evt. dpms slår det av). KDE liker å overstyre ting ja, gå i kcontrol og slå av alt som har med skjermsparer osv å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå