ltdata Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 halla gutta, Kabinettet mitt har ikke plass til flere hardisker. Kan jeg kjøpe en intern hardisk og la den være "løs" i kabinettet? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg er seriøs. Er det noen problemer med å ha hardisken liggende løs i kabinettet? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Har selv gjort det i over ett halvt år så det går. Eneste grunnen er at PC flytting er ikke å anbefale med en løs disk i kabbisen. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Denne her https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343054 passer vel på mitt hovedkort? Hvor skal hardiskkabelen plugges inn på hovekortet forresten? http://support.packardbell.com/uk/item/ind...oneymoon_imedia Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Du har 2x SATA porter. Du må vell også ha en SATA kabel (Finner du også på Komplett) så er det bare å koble. Den passer kun 2 plasser på HKet ditt og ingen andre steder så du kan IKKE gjøre feil. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 takk Har ikke strømforsyningen min en SATA kabel? jeg har corsair 550w. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) takkHar ikke strømforsyningen min en SATA kabel? jeg har corsair 550w. Tenker mest på kabelen fra Harddisken til hovedkortet... Strømforsyningen har antageligvis den kabelen om du bruker en Corsair ja og ikke skrammlet som følger med ferdigbygde maskiner. Endret 13. februar 2009 av 007CD Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 så jeg må altså kjøpe en slik kabel i tillegg til harddisken? Synes det er rart å selge en hardisk og så må man kjøpe en kabel i tillegg for at det skal virke. Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 så jeg må altså kjøpe en slik kabel i tillegg til harddisken?Synes det er rart å selge en hardisk og så må man kjøpe en kabel i tillegg for at det skal virke. Harddisker selges så godt som aldri med tilbehørende kabler. De må du kjøpe i tillegg hvis de ikke fulgte med hovedkortet ditt. Den ser slik ut. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Kablen bruker å følge med harddiskene som du kjøper i RETAIL pakker. Dessverre tar disse opp mye plass på lager pluss at de er en del dyrere enn BULK pakker. Derfor selges nesten 98% av alle harddiskene i webshopper som BULK istedet for retail og her får du KUN disken og ingenting annet. Om du går i en butikk (FYSISK butikk) så er sjansene høyere for at du kan få se en RETAIL pakke, dog er mesteparten av disse eksterne harddisker, men retail av Interne disker forekommer også dog svært sjeldent. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 nå er det for sent å endre på ordren hos komplett. Vet dere hvilke butikker jeg kan gå til å kjøpe en slik kabel billig? Eller kanskje like billig å bestille fra nettet? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Frakten vil minst doble prisen for èn kabel. Du kan lett få tak i vanlige SATA datakabler på Clas Ohlson, Expert, Elkjøp, Biltema, Klart svar, euronics... Kort sagt alle elektronikkbutikker. Så langt jeg vet er det ingen andre kabler som er ca 30 eller 50cm lange (mest vanlig lengder), røde, og har svarte kontakter på endene. Hvis du skulle være i tvil kan du spørre i kassa. Med mindre det er en blondine som står der vet vedkommende garantert hva en SATA kabel er. (hadde et hysterisk treff med en blondine på Clas Ohlson. Skulle kjøpe en 120mm kabinettvifte, men kunne ikke finne den i butikken, så jeg spurte den som stod i data-delen... Når du får til svar "ehhh.... hva er det?" så er det ikke mye håp om å få hjelp ) EDIT: En satakabel koster vanligvis ca 50 kr i butikk. Endret 14. februar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 mange takk Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Så når jeg får hardisken så er det bare å plugge den til pcen og så har jeg en ny som vises når jeg trykker på "min datamaskin"? Eller må det vanskelig konfigurering og slike ting til før jeg kan bruke disken? Hører noen snakke om partisjonering av disken, men det trenger jeg vel ikke når operativsystemet mitt allerede ligger inne på en annen disk? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Jo du må partisjonere disken, ellers dukker den IKKE opp i Min Datamaskin. Dette er beskrevet i FAQen mener jeg og en drøss med andre topics. Diskbehandling er stikkordet for ditt søk. Endret 16. februar 2009 av 007CD Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Nå har jeg fått hardisken. Kjøpte en sata kabel på claes ohlson, men ser ut som jeg fortsatt mangler kabelen som går fra hardisken til hovedkortet. Jeg tror jeg kjøpe strømkabel på claes ohlson, men jeg tror nå det kanskje var feil. I bruksanvisningen nevner de "sata interface cable" tror det er denne jeg mangler. Stemmer mine antagelser? Skal nå åpne pcen og se litt inni der. I tillegg skal jeg skru ut diskettstasjonen og erstatte den med harddisken. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) redigert Endret 18. februar 2009 av ltdata Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Dette er kablen du trenger for å koble HD til hovedkortet: Om du ikke har ledige feste plasser for HD i kabinettet så kan du også skru den fast i bunnen av kabinettet. Om du ser under HD så vil du se at den også har fire skrue hull der. Må opp og drill fire hull i bunnen av kabinettet. Skru så HD rett i bunnen på kabinettet. Bruk mellom lags skiver for å få luft under HD. Lykke til. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 mange takk for hjelpen saint. jeg kjøpte meg en slik idag og jeg puttet hardisken inn der diskettstasjonen var. Altså hev ut diskettstasjonen og puttet i hardisken. Funket bra. Men, haha etter at alt var satt på plass der inne så greide jeg å koble sjermkabelen til feil skjermkontakt på pcen. Så skjermen ble svart og jeg trodde dataen hadde klikket pga satt inn ny hardisk. jeg tok hardisken ut igjen og prøvde på nytt men skjermen var like svart. så skjønte jeg at jeg hadde puttet skjermkabelen inn på feil kontakt og at det var årsaken til den svart skjermen. Jaja sånn går det når man er nybegynner. Ok litt off topic dette. Men når hardisken er satt på plass, hva skjer når jeg starter opp maskinen? hvis jeg må gjøre noen instillinger i bios etc, kan dere forklare det på en enkel måte til meg? (har aldri brukt bios før) Og når diskettstasjonen er borte, vil pcen reagere på det i oppstarten? Hardisken skal ikke inneholde operativsystemet, kun en ekstra harddisk for å lagre diverse. takk for hjelpen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Bare start windows på vanlig måte, så går du til kontrollpanel->administrative verktøy->enhetsbehandling->diskbehandling. Der vil du se disken du har koblet til, og den vil sansynligvis være svart. Du høyreklikker på den og velger "opprett partisjon", så velger du størrelse (velg mindre enn max hvis du vil ha flere partisjoner) og så formaterer du partisjonene. Hurtigformater er akkurat like greit som fullstendig formatering, eneste forskjellen er at fullstendig formatering leser alle sektorene på hele disken for å se etter feil, og det skal ikke være nødvendig med en ny disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå