Gå til innhold

Intern hardisk i dårlig/trangt kabinett

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
takk

Har ikke strømforsyningen min en SATA kabel? jeg har corsair 550w.

Tenker mest på kabelen fra Harddisken til hovedkortet...

Strømforsyningen har antageligvis den kabelen om du bruker en Corsair ja og ikke skrammlet som følger med ferdigbygde maskiner.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
så jeg må altså kjøpe en slik kabel i tillegg til harddisken?

Synes det er rart å selge en hardisk og så må man kjøpe en kabel i tillegg for at det skal virke.

Harddisker selges så godt som aldri med tilbehørende kabler. De må du kjøpe i tillegg hvis de ikke fulgte med hovedkortet ditt. Den ser slik ut.

Lenke til kommentar

Kablen bruker å følge med harddiskene som du kjøper i RETAIL pakker.

Dessverre tar disse opp mye plass på lager pluss at de er en del dyrere enn BULK pakker.

Derfor selges nesten 98% av alle harddiskene i webshopper som BULK istedet for retail og her får du KUN disken og ingenting annet.

Om du går i en butikk (FYSISK butikk) så er sjansene høyere for at du kan få se en RETAIL pakke, dog er mesteparten av disse eksterne harddisker, men retail av Interne disker forekommer også dog svært sjeldent.

Lenke til kommentar

Frakten vil minst doble prisen for èn kabel. Du kan lett få tak i vanlige SATA datakabler på Clas Ohlson, Expert, Elkjøp, Biltema, Klart svar, euronics... Kort sagt alle elektronikkbutikker. Så langt jeg vet er det ingen andre kabler som er ca 30 eller 50cm lange (mest vanlig lengder), røde, og har svarte kontakter på endene. Hvis du skulle være i tvil kan du spørre i kassa. Med mindre det er en blondine som står der vet vedkommende garantert hva en SATA kabel er. (hadde et hysterisk treff med en blondine på Clas Ohlson. Skulle kjøpe en 120mm kabinettvifte, men kunne ikke finne den i butikken, så jeg spurte den som stod i data-delen... Når du får til svar "ehhh.... hva er det?" så er det ikke mye håp om å få hjelp :p)

EDIT: En satakabel koster vanligvis ca 50 kr i butikk.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Så når jeg får hardisken så er det bare å plugge den til pcen og så har jeg en ny som vises når jeg trykker på "min datamaskin"? Eller må det vanskelig konfigurering og slike ting til før jeg kan bruke disken?

Hører noen snakke om partisjonering av disken, men det trenger jeg vel ikke når operativsystemet mitt allerede ligger inne på en annen disk?

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått hardisken. Kjøpte en sata kabel på claes ohlson, men ser ut som jeg fortsatt mangler kabelen som går fra hardisken til hovedkortet. Jeg tror jeg kjøpe strømkabel på claes ohlson, men jeg tror nå det kanskje var feil. I bruksanvisningen nevner de "sata interface cable" tror det er denne jeg mangler.

Stemmer mine antagelser?

Skal nå åpne pcen og se litt inni der. I tillegg skal jeg skru ut diskettstasjonen og erstatte den med harddisken.

Lenke til kommentar

Dette er kablen du trenger for å koble HD til hovedkortet:

post-185148-1235046170_thumb.jpg

Om du ikke har ledige feste plasser for HD i kabinettet så kan du også skru den fast i bunnen av kabinettet. Om du ser under HD så vil du se at den også har fire skrue hull der. Må opp og drill fire hull i bunnen av kabinettet. Skru så HD rett i bunnen på kabinettet. Bruk mellom lags skiver for å få luft under HD. Lykke til.

:innocent:

Lenke til kommentar

mange takk for hjelpen saint. jeg kjøpte meg en slik idag og jeg puttet hardisken inn der diskettstasjonen var. Altså hev ut diskettstasjonen og puttet i hardisken. Funket bra.

Men, haha etter at alt var satt på plass der inne så greide jeg å koble sjermkabelen til feil skjermkontakt på pcen. Så skjermen ble svart og jeg trodde dataen hadde klikket pga satt inn ny hardisk. jeg tok hardisken ut igjen og prøvde på nytt men skjermen var like svart. så skjønte jeg at jeg hadde puttet skjermkabelen inn på feil kontakt og at det var årsaken til den svart skjermen. Jaja sånn går det når man er nybegynner. Ok litt off topic dette.

Men når hardisken er satt på plass, hva skjer når jeg starter opp maskinen? hvis jeg må gjøre noen instillinger i bios etc, kan dere forklare det på en enkel måte til meg? (har aldri brukt bios før) Og når diskettstasjonen er borte, vil pcen reagere på det i oppstarten?

Hardisken skal ikke inneholde operativsystemet, kun en ekstra harddisk for å lagre diverse.

takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Bare start windows på vanlig måte, så går du til kontrollpanel->administrative verktøy->enhetsbehandling->diskbehandling. Der vil du se disken du har koblet til, og den vil sansynligvis være svart. Du høyreklikker på den og velger "opprett partisjon", så velger du størrelse (velg mindre enn max hvis du vil ha flere partisjoner) og så formaterer du partisjonene.

Hurtigformater er akkurat like greit som fullstendig formatering, eneste forskjellen er at fullstendig formatering leser alle sektorene på hele disken for å se etter feil, og det skal ikke være nødvendig med en ny disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...