thai-mat Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Hvor får jeg tak i de billigste flybillettene, type Europa - Cd Guatemala - San Jose - Havana - Europa? Jeg har hørt at det skal være mulig å få tak i slike flypass til prisen av en t/r billett Europa-Cd Guatemala - Europa. Stemmer dette? I så fall hvor? Killroy er etter min erfaring ganske oppskrytt når det gjelder pris. Endret 14. februar 2009 av Zeph Endra "flyplassene" til "flybillettene" Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Før jeg eventuelt svarer, vil du klargjøre hva du legger i flyplass? Flybillett? Regner i grunnen ikke med at du har tenkt til å investere i noen flyplass:) Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Flybillett, ja. Lenke til kommentar
marfo83 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Han skriver faktisk flypass, ikke plass Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg foreslår du går inn på wideroe.no - og velger avansert søk, og legger inn den reiseruten du har tenkt deg med ulike datoer. Dersom det ikke tilbys å sette sammen antall destinasjoner tror jeg ikke du kan få gjort det noe annet sted på nettet heller, da må du kontakte et reisebyrå.(Du kan eventuelt prøve chatten på wideroe.no. Grunnen til at jeg anbefaler wideroe.no er at de har lavere gebyrer enn kon kurrende reisebyråer med samme teknologi og muligheter. ) Men i utgangspunktet, så ja - det kan være rimeligere å sette sammen alle flybillettene på det vi kaller "et reisedokument". Det behøver ikke å være tilfellet, men det kan meget godt tenkes. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 de fleste flyselskapene jeg har besøkt online har mulighetn for multicity search. hvorfor tester du ikke en av sidene som er i en av de sticky trådene i denne kategorien? et godt sted å starter er slike "samlesider" for å få en bedre oversikt og sammenligning av flyselskaper. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Hvilket har du best erfaringer med, da? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 multicity-søket til ebookers.no er jeg veldig fornøyd med. ellers er jeg gansske fornøyd med finn.no da de søker veldig mange steder. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Er den multicity-greia det samme som å bestille enkeltreiser, eller blir det billigere? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Er den multicity-greia det samme som å bestille enkeltreiser, eller blir det billigere? det er det samme som å bestille enkeltreiser. fordelen er hvis du skal reise til/fra forskjellige steder så kan du legge inn disse samtidig istedenfor å måtte ta forskjellige søk for å finne ut om priser for hele reisen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Feil. Flyselskaper priser forskjellig basert på ruter. Et godt eksempel vil for eksempel være hvis du går inn på klm.no nå, og søker på envei til Amsterdam - og så deretter legger inn en tur-retur reise til Amsterdam, vil du se at tur/retur antagelig er billigere enn en-vei. Du unngår "enveisprisingen" i stor grad ved å få det priset som en rundtur; og så utstedt på "en billett", det vi kaller et dokument (på samme billettnummer). SAS(i Europa) og Norwegian har "kun enveispriser" - og er spesielle i så måte. Det er strengt tatt bare i Europa med de europeiske low cost-carrierne det er enveisprising. KLM, AirFrance og Lufthansa f.eks. charger langt mer for en enveis-billett enn en tur-retur. På andre kontinenter er du nesten garantert at det ikke er noen enveisprising - og derfor er det som sagt sentralt at det utstedes som en rundtur. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) SAS(i Europa) og KLM, AirFrance og Lufthansa f.eks. charger langt mer for en enveis-billett enn en tur-retur. På andre kontinenter er du nesten garantert at det ikke er noen enveisprising - og derfor er det som sagt sentralt at det utstedes som en rundtur. der har jeg en helt annen erfaring enn det du har. Endret 18. februar 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Der har du sitert meg feil. SAS i Europa opperer med enveispriser uten restrictions hva angår Saturday-night-stays etc. KLM og AirFrance gjør. Hva slags erfaring er det du har som tyder på noe annet? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 siste uken har jeg tittet endel på flybilletter fra Algarve/Lisboa/Madrid/Marakesh til Oslo med diverse flyselskaper og det var ikke så stor forskjell i priser på tur/retur som den ene veien. det var litt billigere men ikke så nevnverdig. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Platinium, virker som du har peiling; er du enig i at ebookers er best? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Jeg innbiller meg at både ebookers, gotogate(web-versjonen av Via Reisebyrå) bruker Amadeus slik som f.eks. Wideroe og mange andre skikkelig reisebyråer. Amadeus er en søkemotor som ser på alle mulige flyselskaper og syr sammen en reiserute. Jeg skal ikke si 100 % sikkert, men i forhold til dette - som betyr at søkemotoren og resultatet burde bli likt på disse sidene, vet jeg at Wideroe.no oppererer med lavere gebyrer enn gotogate, muligens også ebookers(det kjenner jeg ikke til). I tillegg er Wideroe behjelplige med å booke sete for deg, uten at de krever ekstra betalt(slik som gotogate) og du har en fantastisk mulighet fordi Wideroe har et døgnbemannet telefonnummer, som blir besvart av et av deres billettkontorer rundt om i det ganske land - eller om natten i Norge - i Thailand hvor en medarbeider er utstasjonert på skift. Jeg ville følt meg tryggest med dette - spesielt hvis det også er rimeligst. Men du kan jo sjekke samme reiserute på både ebookers/gotogate/wideroe.no - jeg vil anta du skal få opp de samme prisene. Wideroe har satset veldig mye på reisebyråbiten, dog litt i det stille - men regnes for å være kjempegode. Tenk på det som et reisebyrå og ikke de små grønne flyene. (Nei, jeg jobber ikke i Wideroe, men ville personlig lent mot dem om prisene var like). Og så vil jeg gjerne vise frem noen screenshots jeg tok nå, som illustrerer konseptet one-way pricing versus return-pricing, samt det gode gammeldagse konseptet "saturday-stay". Dette er konsepter laget for å ramme business-reisende som kanskje skal videre til et møte i en annen by - og saturday stays - obviously fordi business-reisende i stor grad vil tilbringe lørdagskvelden hjemme hos familien. La meg starte med å vise hva en enveis-billett med AirFrance Oslo-Paris koster torsdag neste uke: 7315 NOK, og det uten skatter. Det vil jeg påstå er ganske dyrt for en enveis-billett til Paris. La meg så vise hva som skjer hvis jeg legger inn at jeg skal tur/retur: 645 NOK, dog uten skatter, det synes jeg ikke er så ille hvis jeg ønsker å fly neste torsdag. Det er en relativt markant forskjell på den prisen og prisen for en enveis-billett. Jeg velger så at jeg skal hjem samme helg. Se nå hva som skjer mellom lørdag og søndag prismessig:return_AF_CDG_II.tiff Skal jeg hjem på lørdag for å ha kvelden hjemme med familien, koster returen meg 3745 NOK. Klarer jeg å vente til søndag (slik f.eks. weekendturister gjør...) koster det meg kun 1305(fortsatt uten skatter). Igjen ser vi en ganske stor prisforskjell. Dette eksempelet viser i liten skala hvorfor du ønsker å booke hele billetten under ett, fremfor enveis-bookinger. Dette gjelder de aller fleste større flyselskaper i verden, SAS i Europa og Norwegian - og andre lavprisaktører er heller unntaket som bekrefter regelen. AirFrance er ikke alene om dette, du kan gjøre lignende forsøk med Lufthansa, Swiss, KLM og jeg ville bli overrasket om det ikke også gjelder BA. Jeg håper også Ilpostino nå er med på det konseptet jeg prøver å forklare. EDIT: Jeg beklager at det siste bildet ble lastet opp som TIFF, men ser ingen mulighet i editoren til å gjøre ytterligere opplastninger slik at jeg kunne endret til jpg. Endret 19. februar 2009 av PlatinumFlyer Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg håper også Ilpostino nå er med på det konseptet jeg prøver å forklare. er med jeg men jeg har som sagt hatt en litt annen erfaring når jeg har søkt på tidligere nevnte byer i siste halvdel av april. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Mye bra informasjon her. Er det noen bestemte flyruter som er spesielt billige i forhold til antall km? Hvis jeg vil på en rundtur i Mellom-Amerika med tre stopp for eksempel, hvor bør jeg fly? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Ikke meg bekjent, det kan godt hende, du får prøve deg frem med litt ulike routinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå