Gå til innhold

Skal kjøpe nytt hovedkort og ram... Hva burde jeg kjøpe

Anbefalte innlegg

Hey!

Har det siste året ikke hatt tilganginternett, men får det endelig til sommeren. Da skal jeg bygge meg ny pc....

De jeg trenger av nye komponter er kabinett, ram og hovedkort. Satser forresten på Intel P4.

Hvilke anbefalinger har dere med valg av hovedkort og ram???

Trenger raid med tanke på at jeg har flere hardisker som skal brukes...

All hjelp mottas med takk.

TAKK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Du kommer sikkert til å få mange svar som anbefaler deg å kjøpe et eller annet middels dårlig hovedkort med gammelt chipset for å spare et par hundrelapper. Så la meg fortelle deg en ting med en gang: Det eneste chipsettet som teller for P4 i dag er E7205. Alle andre blir søppel i sammenligning. Gå for et hovedkort basert på dette chipsettet, det mest nærliggende er nok Asus P4G8X/DELUXE. Dette har alle de nyeste teknologiene, inkludert Raid, og støtter doble minnekanaler.

Når det gjelder minne, så vil sikkert mange fortelle deg at du ikke trenger ECC-Ram. Dette er tøv. PC'er med ECC-Ram er mye mer stabile, og du vil antagelig aldri oppleve et eneste systemkræsj om du går for ECC. Det er ihvertfall min erfaring. Noe av det beste minnet du kan få i dag er nok TwinMOS PC3200 DDR ECC. Raskere ECC-minne skal du ihvertfall lete lenge etter, og med tanke på at ingen Intel-chipset i dag (med unntak av Canterwood som ikke kommer på et par måneder ennå) støtter mer enn PC2100 skulle det være mer enn raskt nok.

Lenke til kommentar

Vet desverre ikke så mye p4 oppset, men jeg vet at ddet fortsatt er en stund til sommeren. Å sette opp ett opsett nå blir litt døfødt, da alt kan forrandre seg før sommeren. Pris, utstyr osv. Jeg ville ventet til 3-4 dager før du bestillte med å bestemme deg for hva du skulle ha.

Lenke til kommentar

Skal du ha et P4 oppsett bør du velge hoivedkort basert på Canterwood eller springdale.

Disse støtter cpu med 800fsb, og dual ddr 400.

SDette er hovedkortet jeg ville valgt om jeg var deg

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl

Det har omtrent alt hva du kan ønske deg.

Test :

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1814

Ellers har du dette (min favoritt)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl

Velg et av disse hk, og kjøp deg en P4 2,6 - 2,8 m/800fsb, og HT

Lenke til kommentar
Hey!

Har det siste året ikke hatt tilganginternett, men får det endelig til sommeren. Da skal jeg bygge meg ny pc....

De jeg trenger av nye komponter er kabinett, ram og hovedkort. Satser forresten på Intel P4.

Hvilke anbefalinger har dere med valg av hovedkort og ram???

Trenger raid med tanke på at jeg har flere hardisker som skal brukes...

All hjelp mottas med takk.

TAKK

Skal du bygge til sommeren, vent med å be om anbefalinger til da :-)

Mye som skjer på hardware fronten i disse dager, blant annet på hovedkortsiden.

Så la meg fortelle deg en ting med en gang: Det eneste chipsettet som teller for P4 i dag er E7205. Alle andre blir søppel i sammenligning. Gå for et hovedkort basert på dette chipsettet, det mest nærliggende er nok Asus P4G8X/DELUXE. Dette har alle de nyeste teknologiene, inkludert Raid, og støtter doble minnekanaler.

:lol: Bortkasta penger spør du meg.

Hvorfor kjøpe gammelt når du kan kjøpe nytt?

Når det gjelder minne, så vil sikkert mange fortelle deg at du ikke trenger ECC-Ram. Dette er tøv. PC'er med ECC-Ram er mye mer stabile, og du vil antagelig aldri oppleve et eneste systemkræsj om du går for ECC.

:D Hva skal en si? Mulig at det er mere stabilt enn stabilt 8) Men jeg støtter meg til mengden. Du trenger ikke ECC-ram. Et Pentium 4 basert system er stabiliteten i seg selv.

Lenke til kommentar

gå for et hovedkort med chipset av typen E7205 eller nyere. Det kommer du garantert ikke til å angre på. Hadde kjøpt meg det selv for en tid tilbake hadde jeg ikke vært så utolmodig :cry:

P4 er, som noen sa tidligere, stabilitet i seg selv. ECC ram er smør på flesk :wink:

Lenke til kommentar

Som noen har kommentert her, så er i875 det aller nyeste P4-chipsettet, ikke E7205. Jeg gikk i min anbefaling ut fra dagens situasjon, og P4 med 800 MHz FSB virker ennå å være et par måneder unna. Skal du ikke kjøpe PC før til sommeren, vil da selvsagt Canterwood være å foretrekke, dersom 800 FSB P4 har dukket opp innen den tid.

Lenke til kommentar
Vil Bare føye meg til rekken å si... Vent til sommern!

Slapp av, len deg tilbake... å se prisene rase  8)

Men det kan være lurt  å begynne å spare nu!  

(du vil garantert få en "kanon" pc får 8-10 lapper når den tid kommer)  :D

Skal vente å se på det som kommer til sommeren, men ville ha en oppdatering på hav som kommer og det siste beste....

Lenke til kommentar
Hei. Du kommer sikkert til å få mange svar som anbefaler deg å kjøpe et eller annet middels dårlig hovedkort med gammelt chipset for å spare et par hundrelapper. Så la meg fortelle deg en ting med en gang: Det eneste chipsettet som teller for P4 i dag er E7205. Alle andre blir søppel i sammenligning. Gå for et hovedkort basert på dette chipsettet, det mest nærliggende er nok Asus P4G8X/DELUXE. Dette har alle de nyeste teknologiene, inkludert Raid, og støtter doble minnekanaler.

Når det gjelder minne, så vil sikkert mange fortelle deg at du ikke trenger ECC-Ram. Dette er tøv. PC'er med ECC-Ram er mye mer stabile, og du vil antagelig aldri oppleve et eneste systemkræsj om du går for ECC. Det er ihvertfall min erfaring. Noe av det beste minnet du kan få i dag er nok TwinMOS PC3200 DDR ECC. Raskere ECC-minne skal du ihvertfall lete lenge etter, og med tanke på at ingen Intel-chipset i dag (med unntak av Canterwood som ikke kommer på et par måneder ennå) støtter mer enn PC2100 skulle det være mer enn raskt nok.

Beklager å si det men etter flere tester jeg har utført yter PE baserte kort bedre enn 7205 noe som også bekreftes på flere nettsteder, en annen ting PE kortet har høyere støtte for minne enn 7205 så det er nok en del grove feil i ditt bastante innlegg

Lenke til kommentar

Ingen feil i mitt innlegg nei. Hvis du tror PE kommer opp mot E7205, så tar du grundig feil.

PE støtter f.eks. ikke doble minnekanaler, noe som er en nødvendighet med de raskeste prosessorene. Dessuten er PE listet som Desktop Chipset på denne siden mens E7205 er et Workstation Chipset. Det sier jo en hel del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...