Gå til innhold

Beste hjemmekinopakke til 10-15 tusen!

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er ute etter hjemmekino. Det jeg skal ha er 5.1. Og jeg trenger igrunn alt. Front, bak, center, evt.sub samt kanskje en Bluerayspiller. Det hele bør komme under 15 tusen helst. Jo nærmere 0 jo bedre, men jeg kan dra det til 15 tusen, så det som er mest for pengene- jo det tar jeg!

Har dere et forslag på en "pakke" som vil gjøre jobben for meg?

Jeg liker god lyd, men hører en del på musikk, så kvalitet for pengene er morro. Ikke bare mye bass og høy lyd. Det betyr at viss det finnes noen høytalere som er veldig gode, men blir litt dyre viss man skal ha sub, ja da kan jeg droppe suben!

Vet ikke helt hva som er "bang for the bucks" for tiden. Men det vet dere kanskje?

På forhånd takk! :)

ps: Cerwin Vega er utelukket. ( Men kan få prøve å overtale meg om dere har en annen mening)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Med slikt budsjett, er et oppsett bassert på løskomponenter veien og gå. En reciver som kan håndtere hd-formatene, høytalere, sub, kabler og blu-ray spiller er det du trenger. Det går ann og vente med subwoofer, men fjerner du suben, fjerner du samtidig mye av morroa med feks en god actionfilm, så subwoofer er absolutt en viktig komponent i et hjemmekinoanlegg.

Har du noen krav til størrelse på høytalerne og hvordan musikk liker du og høre på? Kunne du tenkt deg og kjøpe noe brukt?

I din prisklasse er det reciverne Yamaha Rx-v663, H/k avr 255 og Onkyo TX-SR606 som vanligvis blir anbefalt. Tre veldig gode recivere som gir utrolig mye for pengene. Fellesnevneren er at de alle kan håndtere hd-lyd!

Når det kommer til subwoofere, så er det Xtz 99 w10.16 som er sjefen over alle sjefer i denne prisklassen. Storebroren som kan skilte med et 12" element koster 1000kr mer.

Når det kommer til høytalere, så blir det vanskeligere. Markedet er fult av høytalere og det kan være vanskelig for andre og definere hvilke høytalere som passer dine ører best. F-6EX og M-65 fra produsenten Dynavoice har fått mye skryt. Det er høytalere som leverer utrolig god lyd med tanke på prisen. Du får et 5.0 oppsett i f-6 serien til 3000kr og et 5.0 oppsett i m-65 serien til 5500kr. Budsjettet ditt tåler fint andre høytalere, så Dynavoice er behøver ikke og være det beste valget, men det er ihvertfall et alternativ.

Uten blu-ray spilleren blir det ikke noe film, så denne må heller ikke glemmes. Jeg kan anbefale deg Panasonic bd-35. I lyd og bilde sin stortest av blu-rayspillere, stakk storebroren bd-55 av med tittelen "Best i test". Forskjellen på bd-35 og bd-55 er kun at bd-35 mangler analoge lyd-utganger. Dette trenger du ikke når du har en ny reciver med hdmi innganger.

Anlegget ditt vil ikke fungere uten kabler, så disse må ikke glemmes. Du trenger en HDMI kabel fra spilleren til reciveren. Her kan du trygt kjøpe den billigste du finner på Clas`ern, alle hdmi er prestasjonsmessig like. Høytalerkabler blir en litt annen sak. Her vil mange anbefale deg og bruke vanlig lampeledning fra biltema, mens andre vil råde deg og legge mer penger i kabler. Om du vil høre noe forsjell er vanskelig og si, men personlig ville jeg kjøpt billige høytalerkabler der du kjøper høytalerne dine.

Dette var i hvertfall en start på søken etter et godt hjemmekinoanlegg, gled deg!

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Proson pakken som Flerek nevner er nok et godt valg! Ellers ser jeg at Elkjøp har en god pris på en høytalerpakke fra KEF (Link)

Har ikke hørt stort om høytalere fra Yamaha, men ser netonnet selger en pakke med Yamaha høytalere + RX-V663 til 10 000kr. Utsendemessig så det veldig kurrant ut, se om du ikke kan finne noe mer info om den pakken. CAV har også en pakke på ditt prisnivå ( Link) og Jamo 606 kan også være en kandidat. Suben som følger med Jamo pakken er riktignok ei litta pingle i forhold til XTZ, men den kan alltids byttes ut senere.

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Har funnet noen komponenter som vekker interesse for meg.

Høytalere + forsterker http://www.surround.no/product/471035/Yama..._R63-pakke.html

Sub: http://www.surround.no/product/408718/__Pr...F8lv_farve.html

kabler o.l kommer i tillegg

Noen som har noe å utsette på dette? Suben er kanskje litt overkill, men det er jo fun å ha en stor subwoofer! Men hva tror dere om centerhøytaleren? Den ser litt liten ut, vet ikke hvor god den er! Anlegget ser jo bra ut.. Jeg er ute etter klar lyd, som er grei til musikk o.l. Men er også ute etter kraftig lyd som passer til filmer, party osv! Viss dere vet om en billigere pakke med høytalere som er god og klar lyd i.. sleng det ut!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Noen som har noe å utsette på dette?

Ja, hvorfor ikke kjøpe XTZ 99 W12 som er en bedre subwoofer på alle tenkelige måter?

Men hva tror dere om centerhøytaleren? Den ser litt liten ut, vet ikke hvor god den er!

Senterhøyttaleren er helt kurant. Hvor stor den er, er ofte helt uinteressant. Den kan spille høyt nok.

Du trenger heller ikke ende hver bidige setning med utropstegn.

Edit: Leif.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Noen som har noe å utsette på dette?

Ja, hvorfor ikke kjøpe XTZ 99 W12 som er en bedre subwoofer på alle tenkelige måter?

Men hva tror dere om centerhøytaleren? Den ser litt liten ut, vet ikke hvor god den er!

Senterhøyttaleren er helt kurant. Hvor stor den er, er ofte helt uinteressant. Den kan spille høyt nok.

Du trenger heller ikke ende hver bidige settning med utropstegn.

Det heter setning.

Ja takk for at du viste meg den subwooferen. Den ser ut som et enda betre valg

Lenke til kommentar

Det der er pakken Flerek viste til tidligere! Kjøper du pakken i tilegg til en xtz sub og en Panasonic bd-35 blu-ray spiller, så er du i boks.

Når du ser film, så er det utrolig morro med en subwoofer kan sparke fra seg, så hvis du har råd, gå for 12" utgaven. Vurderer selv og bytte ut min 10" sub med en 12"! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...