Thode Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Driver å fikler litt med Reason for tiden, og har laget denne lille trudelutten. http://www2.speedyshare.com/data/955745173...0127150/Hmm.mp3 Hvis vi ser bort fra det rent lydtekniske, hva er bra og hva er dårlig? Selv synes jeg den høres litt simpel ut, men vet ikke helt hva det kommer av, så lurer på om noen vet hva som skal til for å få det til å høres mer "profesjonellt" ut. Jeg har ingen musikalsk erfaring (utenom litt blokkfløyte på barneskolen haha), så hvis det er grunnleggende ting som mangler så vil jeg gjerne vite det og. Håper på konstruktiv kritikk, hvis du ikke har noe mer å si enn "Faen for noe dritt" eller "Credz mann, fet låt" så vennligst la vær å skrive noe =) Har lest retningslinjene og håper det går greit at artistnavn og sang ikke er nevnt i tittelen. Lager kun musikk på hobby basis og har ikke ambisjoner om noe mer enn det, så artistnavn osv har jeg rett å slett ikke. Endret 11. februar 2009 av Thode Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Overdreven bruk av reverbs klapp og hihats. Generelt vil jeg si at låta var liksom noe helt vanlig, ingenting spesielt med den. Noe du har hørt 1000 ganger før. Kanskje litt mange melodier på engang. Litt ensformig kan også sies, hovedlead'en høres gjennom hele låta og du kunne variert intrument bruken og bygget opp låta litt bedre. Jeg er fan av dype basslinjer men vet ikke om det ville ha fungert her. Men lydkvaliteten var ganske god, det er noe jeg sliter mye med med mine låter men her var det meste klart og tydelig. Mye rot i teksten, skrev mens jeg hørte på men opptil deg å vurdere det jeg har skrevet. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvis vi ser bort fra det rent lydtekniske..................................."Selv synes jeg den høres litt simpel ut, men vet ikke helt hva det kommer av. Du motsier deg selv litt, ettersom svaret er direkte relatert til det lydtekniske. Det er sikkert ikke akkurat det svaret du ønsker å høre, men dette kommer hovedsaklig med tid, etterhvert som hørselen lærer seg hva som funker, og hva som ikke funker. Mye har med equalising og lydnivåjustering å gjøre. Her er et par tips som har funka bra for meg i det siste: - Å kutte de laveste frekvensene på alt/det meste utenom bass og kick. Mange lyder fungerer overraskende bra uten de nederste frekvensene. - Det samme gjelder for de helt øverste frekvensene. Kutting av den skarpeste diskanten får noen ganger ting til å høres mer naturlige ut. - Bruke delay/ekko i stedet for/i tillegg til reverb. Reverb høres selvfølgelig bra ut, men kan være lett å rote med. Delay funker også fint for å legge til litt ekstra dybde. Begge er effekter som ideelt sett ikke bør høres så godt, men det burde merkes når de ikke er der. Ingen av de ovennevnte tipsene er absolutte. Hvis det høres bedre ut med de laveste frekvensene på, la det være slik. Følg ørene og ikke minst idéene dine. Ellers er det bare å fortsette å ha det gøy og prøve seg frem egentlig. Jeg har ingen musikalsk erfaring (utenom litt blokkfløyte på barneskolen haha), så hvis det er grunnleggende ting som mangler så vil jeg gjerne vite det og. Du har tydeligvis godt gehør hvertfall, og det hjelper utrolig mye. For min del var det oppdagelsen av akkorden c dur (c-e-g), samt masse eksperimentering på keyboardet som fikk meg i gang. Når det gjelder selve låta var den ikke så verst syns jeg. Enkel og glad dancemusikk. Det eneste for min del er kanskje at den ikke er helt nynnbar hvis du skjønner; den har ingen ordentlig "hook". Hvis folk skal nynne melodien til noen andre kan det kanskje bli litt problematisk. For all del, det finnes plenty med fantastiske låter som ikke kan nynnes av de beste nynnere, men det er et tips som hvertfall har hjulpet meg. Ellers har jeg vel ikke mer på hjertet. Fortsett å poste låter, jeg likte det jeg hørte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå