Ekinorak Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 For å gå rett på sak, er blits noe å kjøpe for en nybegynner/entusiast? Jeg syntes at mange av mine bilder innendørs blir preget av sterke skygger og litt "grålig" lys fra innebygget blits. Jeg bruker Canon EoS 450D og har et budsjett på 1000-1500. Har hørt som folk som f.eks bruker blits opp i taket for å eliminere skygger. Jeg fant en blits til 990kr, men hva bør en se etter på en blits? Jeg har ingen anelse, er det stor forskjell på batteritid, lysstyrke, automatikk o.l? Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Dersom du bruker innebygget blits bør du kjøpe en ekstern blits. Det er absolutt mest praktisk å kjøpe en blits som kameraet kan snakke med (TTL), og som kan vippes opp i taket. Blits fra Canon kan alltid det, og Sigma og Metz har også utgaver som snakker Canonsk. Når du vipper blitsen opp i taket kommer lyset på motivet fra en stor kjegle i taket, ikke fra et bittelite blitspunkt. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Den blitsen jeg så på først som passer best med min lommebok er: nissin di466 speedlite Noen som vet noe om denne? Er den helt ræva i forhold til sigma sine 1500kr blitser? Endret 11. februar 2009 av Ekinorak Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Den er litt svak men burde fungere helt fint. Den ser ikke ut til å kunne snu hodet til siden. Det kan være nyttig dersom du skal ta portrett og må holde kameraet sidelengs. Da får du ikke bouncet via taket... Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Den er litt svak men burde fungere helt fint.Den ser ikke ut til å kunne snu hodet til siden. Det kan være nyttig dersom du skal ta portrett og må holde kameraet sidelengs. Da får du ikke bouncet via taket... Støtter den. Maks håpløst å ikke kunne vri rundt. Det du sparer i kroner får du igjen i forma av irritasjon. Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Tror det er lurt å kjøpe en skikkelig når man først skal. Og blitz gjør ofte at et bilde blir enklere å ta synes jeg. Så for en nybegynner funker det nok bra. Men å ta gode bilder med blitz er ikke bare bare. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) takk for svar, skal ut på "shopping" i morgen med en budsjett på 5000(lønningen var litt større en forventet) skal jeg skaffe meg en blitz og et zoomobjektiv! gleder meg som en unge, bare velig dumt jeg brakk foten, nesten umulig å komme seg rundt å ta bilder Noen som vet om lønner seg å kjøpe fra nettbutikk i forhold til f.eks japan-photo? Skal kjøpe utstyret i bergen, noen tips om steder? Endret 12. februar 2009 av Ekinorak Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Har du prøvd å sette ned blitseksponeringskompensasjonen? Du finner dette under arkfane nr. 2 i menyen. Personlig har jeg satt min ned på -1, da det gir et litt mer behagelig lys. Uansett er en ekstern blits noe man bør ha etterhvert. Personlig vil jeg nok kjøpe en Speedlite 430EX II om noen lønninger, men først ut er en telezoom (EF-S 55-250mm IS) Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Takker for svar, jeg kjøpte i dag en Cannon 430EX II blits, og EFS55-250mm f/4-5,6 IS objektiv! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Ikke dum handel det der,vil si at i lengden er orginalthandel en fordel. Du kan ved en senere anledning bygge ut med en ST-E3 eller 580EX og bruke 430EX som slave. Det neste blir vel en forlengelse kabel "OC-E3" til blitsen ? Her kan du lære deg litt og mulighetene angående Canon sine blitser,er veldig fin og ha som et oppslagsverk. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Ja, da har jeg fått prøvd meg litt fram, og er veldig fornøyd, forskjellen på bildene med innebygget blits og 430ex er en helt annen verden, i hvertfall når en bouncer blitzen i veggen/taket først o.l, og zoomobjektivet var genialt, var imponert over hvor bra det autofokuserte, selv om den lagde litt mer lyd en standardobjektivet. Hvilken lukketid er den minste jeg kan bruke blits med? Med innebygget linse kan jeg sette den til 1/200, burde en kunne ta med en raskere lukketiden med den eksterne blitsen? Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Med innebygget linse kan jeg sette den til 1/200, burde en kunne ta med en raskere lukketiden med den eksterne blitsen? Tror kanskje du er begrenset til det med ekstern blitz også, på det kamerahuset. Men det har ikke noe å si i praksis, blitzlyset fryser jo bildet mye raskere enn dette uansett.. Hvilke muligheter har du til å vri blitzen? Vurderer sterkt å kjøpe den samme selv.. Endret 14. februar 2009 av Knuty Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Jeg fant det ut! I instillingene for blits fra menyen på kameraet kunne jeg stille den til et "hurtighetsmodus" da kunne jeg bruk blits ned til 1/4000, med litt høy iso og blender på 3,5 ble bildene faktisk moderat lyse i innemiljø med blits og 1/4000, blitsen kan vries opp og ned, og 360 grader rundt. Når kameraet skal fokusere i litt mørke omgivelser med standardblits har du sikkert lagt merke til at den flasher blitzen litt for å finne fokus, når jeg har montert på bliten sender den ut noen røde lys som kameraet fokuserer etter, i mitt tilfelle blir fokuseringen mye raskere, og bedre i mørke omgivelser. Endret 14. februar 2009 av Ekinorak Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Også en liten ting, da jeg skulle kjøpe blitsen var det tydeligvis ingen igjen, og jeg så dem i butikken tok utstillingsmodellen pakket den ned og solgte meg dem, av div årsaker spurte jeg, er blitsen brukt eller prøvd ut av noen? Nei, sa dem. Da jeg kom hjem la jeg merke til fingermerker, og det var batterier inni blitsen, skulle vel tro at det ikke er lov å selge noe med batterier inni, er det ikke da litt frekt å selge utstillingsmodellen uten å gi rabatt, og lyge for kunden? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Da jeg kom hjem la jeg merke til fingermerker, og det var batterier inni blitsen, skulle vel tro at det ikke er lov å selge noe med batterier inni, er det ikke da litt frekt å selge utstillingsmodellen uten å gi rabatt, og lyge for kunden? Helt normalt å gjøre for useriøse butikker. Har tidligere vært borti å måtte forklare butikkansatt at en demomodell er brukt og derfor ikke lengre ny - og at man derfor ikke kan kreve full pris for den. Noen gir rabatt, mens andre ber meg "brenne" og gir meg ingen rabatt, som igjen selvsagt medfører at jeg går uten å kjøpe noe (i tillegg aldri kommer tilbake til butikken). Argumentet for full pris på demo modell er at butikken betaler like mye for dem som ubrukte modeller. Noe som selvsagt ikke kunne brydd meg mindre. Jeg har faktisk solgt kamerahus på bruktmarkedet som har vært mindre brukt enn enkelte demomodeller - jeg krever ikke full pris Endret 14. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Blitsen fungerer helt fint, er det noe jeg burde dratt tilbake å klage på? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Absolut noe du burde gå tilbake med. Er de seriøse så tilbyr de deg en ny blitz eller reduksjon i prisen. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg fant det ut! I instillingene for blits fra menyen på kameraet kunne jeg stille den til et "hurtighetsmodus" da kunne jeg bruk blits ned til 1/4000 Du kan for så vidt benytte blitsen ved hvilken lukkertid som helst, men benytter du raskere lukkertid enn raskeste normale blitssync, risikerer du å ikke få belyst hele sensoren. Ved de raskere lukkertidene er aldri hele sensoren eksponert for lys på en gang. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Blitsen fungerer helt fint, er det noe jeg burde dratt tilbake å klage på? Du får si til butikkmedarbeideren du snakker med at om du ønsket en brukt blitz hadde du sett på finn.no eller lignende. Noe annet enn å få en som ikke er åpnet (ubrukt) eller reduksjon i pris ser jeg på som uhørt (ikke forvent altfor brutal rabatt, men 10% reduksjon burde de kline til med). Interfoto og andre butikker selger forøvrig en del demo modeller av diverse utstyr til sterkt reduserte priser. Endret 14. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Vil benytte anledningen til å gratulerer trådatarter (og meg selv, i dag) med nytt objektiv. Har ikke fått testet det ordentlig, men kjekt å ha muligheten til å nå litt på avstand. Vil nok ikke bli brukt i høygir hos meg, men nå har jeg i hvertfall muligheten. Angående blitzen syns også jeg at du bør ta den med deg tilbake og konfrontere de med at den faktisk er brukt og at du dertil burde få litt rabatt, eventuelt en gratis solblender til EF-S 55-250mm. Det følger jo ikke med. (men du gjorde kanskje som meg og kjøpte det i tillegg). Følger nok i dine fotspor med Speedlite 430 EX II om et par lønninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå