Gå til innhold

400d Elkjøp forsikring


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bare lurer på hvilke rettigheter jeg har med denne forsikringen som jeg betalte 700kr for (husker ikke nøyaktig beløp). Er det slik at jeg har rett på nytt kamera viss jeg mister det i bakken feks? Eller det blir stjelt? Er det mulig at dersom de ikke har 400d inne at jeg får en nyere modell i erstatning? 450d? 40d :dribble: ? Har feks en kompis som kjøpte 1 gen 40gb ipod da de kom ut. Denne streiket og han fikk en nyere modell. Det samme skjedde 2 ganger til og nå sitter han igjen med 120gb versjon av nyeste modell. Er det så "greit" liksom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får som regel samme eller tilsvarende/lik pris som erstatning.

 

hvordan det er med kamera, ettersom det er systemer, og du lissom ikke kan få et fra konkurrent vet jeg ikke hvordan fungerer.

Er forøvrig ikke elkjøp som bestemmer, men forsikringsselskapet.

 

og om jeg ikke tar feil, så dekker den ikke om du mister eller at den blir stjålet. er kun en ulykkesforsikring

Lenke til kommentar
og om jeg ikke tar feil, så dekker den ikke om du mister eller at den blir stjålet. er kun en ulykkesforsikring
Hva er en "godkjent" ulykke da? Vanelig forbrukerlov for elektroniske artikler gjelder vel for tekniske feil i 2 år om jeg har forstått riktig? Hvilken større sikkerhet har jeg da kjøpt med den forsikringen lurer jeg på..
Lenke til kommentar
og om jeg ikke tar feil, så dekker den ikke om du mister eller at den blir stjålet. er kun en ulykkesforsikring
Hva er en "godkjent" ulykke da? Vanelig forbrukerlov for elektroniske artikler gjelder vel for tekniske feil i 2 år om jeg har forstått riktig? Hvilken større sikkerhet har jeg da kjøpt med den forsikringen lurer jeg på..

 

Miste den i gulvet, i do, i peisen, i pølsegryta eller rett og slett slå kamera borti noe, i følge elkjøp skal denne forsikringen dekke alt av brannskader, fuktskader og uhell.

Lenke til kommentar
og om jeg ikke tar feil, så dekker den ikke om du mister eller at den blir stjålet. er kun en ulykkesforsikring
Hva er en "godkjent" ulykke da? Vanelig forbrukerlov for elektroniske artikler gjelder vel for tekniske feil i 2 år om jeg har forstått riktig? Hvilken større sikkerhet har jeg da kjøpt med den forsikringen lurer jeg på..

Forsikringen dekker skader og uhell, samt tyveri ved innbrudd i hjem, fritidshus eller arbeidsplass (ikke bil).

 

For mer info, www.happycare.no

Lenke til kommentar

Somregel dekker ikke denne forsikringen noe mer enn din reise og/eller innboforsikring allerede dekker (innboforsikring dekker ganske mye mer enn du tror). Så slik jeg ser på det er dette fullstendig penger ut vinduet.

 

Grunnen til at enkelte bør vurdere verdigjenstandsforsikring er at de andre ikke dekker høye beløp og område (dvs, innboforsikringen min dekker bare norden, ikke hele verden - dessuten er det begrensning på verdier).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det kan være verd å merke seg at forsikringen gjelder uhell, tyveri og lignende. Den gjelder ikke skader du påfører den med vitende og vilje. Hvis du f.eks kaster kameraet i bakken for å få et nytt og bedre så har du gjort deg skyldig i forsikringssvindel. Forsikringssvindel er som andre svindler, straffbart. Men nå er det vel godt kjent at oppdagelsesfaren er ganske liten og moralen er ikke særlig høy så det er nok ganske mange som svindler på denne måten. De snakket faktisk om dette på radioen i morges. 50% av nordmenn under 30 år syntes i følge en undersøkelse at det var greit å svindle forsikringsselskaper ved å påstå større tap enn de egentlig har hatt.

 

PS. Dette er ikke noen pekefinger mot trådstarter eller noen enkeltpersoner. Kun en generell opplysning for leserne av tråden som jeg tenkte kunne være interessant.

Lenke til kommentar
Somregel dekker ikke denne forsikringen noe mer enn din reise og/eller innboforsikring allerede dekker (innboforsikring dekker ganske mye mer enn du tror). Så slik jeg ser på det er dette fullstendig penger ut vinduet.

Innbo og reiseforsikringer har stort sett ganske høye (eller skyhøye) egenandeler som gjør at det ikke lønner seg å benytte forsikringen på skader på denne type gjenstander. Flere av disse uhellsforsikringene som tilbys ved kjøp av gjenstander, har ikke egenandel i det hele tatt.

 

Personlig ville jeg aldri kjøpt en slik forsikring da det ville gått i minus for meg over tid (er jo en grunn til at du blir tilbudt disse forsikringene). Men om man ofte er uheldig med utstyr, eller vil bruke utstyret uten å tenke på regn og andre faktorer, så kan det være en investering. Det er opp til hver enkelt, og bør verken kjøpes eller viftes bort helt uten videre.

Lenke til kommentar
Somregel dekker ikke denne forsikringen noe mer enn din reise og/eller innboforsikring allerede dekker (innboforsikring dekker ganske mye mer enn du tror). Så slik jeg ser på det er dette fullstendig penger ut vinduet.

 

Grunnen til at enkelte bør vurdere verdigjenstandsforsikring er at de andre ikke dekker høye beløp og område (dvs, innboforsikringen min dekker bare norden, ikke hele verden - dessuten er det begrensning på verdier).

Innboforsikring (om du har utvidet) dekker skade som følge av fall eller velt -i hjemmet-. Dekker som regel ikke skade utført av barn eller dyr, og heller ikke vannsøl og andre væskeskader.

 

I tillegg har du egenandel og stor verdiavskrivning pr år.

 

Jeg er uenig med deg, det er overraskende lite som dekkes av en innboforsikring, av slike småskader og andre ting.

Lenke til kommentar

Derfor jeg har verdiforsikring på alt fotoutstyret mitt. Den dekker alt - koster 10% av nypris i egenandel, men har man utstyr for 100.000 i sekken kan jeg leve med 10.000 i egenandel. Da får jeg dekket om noen stjeler, eller jeg selv mister noe i bakken. Gjelder for hele verden. Forsikring på ca. 150.000+ (nypris fra kvitteringer) koster meg i underkant av 2500 i året. Billigere enn forsikringene som japanphoto eller elkjøp gir. Gjelder objekiver, kamerahus, stativer, kulehoder og lysutstyr. Forsikringen gjelder også også fuktskader (selv om jeg ALDRI har opplevd det selv i bøttregn - for å få fuktskader på D3/D300 må man miste kamera i sjøen).

 

Konklusjon: 700 for 3 (4?) års forsikring for uhell er blodpris... kamera er jo ikke verdt 700 om 3 år engang.

 

Edit:

Trodde forsikringen kostet 2000, men fant ut at prisen var 2500. Fant også ut at utstyret forsikret var verdt ca 150.000, ikke 170.000 (har solgt unna en del i det siste) :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Men hva har så dette med at vanlig norsk utvidet innboforsikring er en forsikring som "dekker mer enn man tror"? Eller er du enig med meg i at den påstanden din var feil?

 

Utvidet verdisaksforsikring er selvfølgelig et godt produkt i seg selv, men også den har begrensninger, og passer ofte best for yrkesfotografer og entusiaster med utstyr for 20 000,- eller mer.

 

Poenget mitt er at det finnes MANGE forsikringer, alle sammen tjener forsikringsselskapene rått på. Men allikevel passer de ulike typene for mange forskjellige. Også uhellsforsikring solgt i butikk.

Lenke til kommentar
Men hva har så dette med at vanlig norsk utvidet innboforsikring er en forsikring som "dekker mer enn man tror"? Eller er du enig med meg i at den påstanden din var feil?

 

Utvidet verdisaksforsikring er selvfølgelig et godt produkt i seg selv, men også den har begrensninger, og passer ofte best for yrkesfotografer og entusiaster med utstyr for 20 000,- eller mer.

 

Poenget mitt er at det finnes MANGE forsikringer, alle sammen tjener forsikringsselskapene rått på. Men allikevel passer de ulike typene for mange forskjellige. Også uhellsforsikring solgt i butikk.

Min innboforsikring dekker veldig mye av mitt fotoutstyr, også ved uhell tyveri utenfor hjemmet. Men mange forskjellige innboforsikringer og priser - så dette er vel høyst individuelt.

 

Verdiforsikring er noe man bør vurdere om utstyrets verdi går utover 20.000, eller om man reiser mye rundt i verden. Mange vet ikke at selv om reiseforsikringen dekker f.eks 15.000 for tapte verdier, så er det en begrensning på fotoutstyr opp til 8000. Dessuten har men på reiser ofte med seg mer enn kun fotoutstyr (i det minste er det tilfellet for min del).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
så vidt jeg vet dekker den tyveri, men da må det være fra registrerte steder som hjem, hytte osv ;)

 

Slik er det. Det er egentlig en temmelig toskete forsikring å ha på et kamera. En av de store farene er jo nettop tyveri når du er på farten. Dessuten gjelder trygghetsavtalen bare èn gang.

 

Mye bedre med vanlig verdigjenstandsforsikring. Billigere (jeg betaler 2% av forsikringsverdien per år, elkjøp vil ha 5%), bedre dekning, du får penger utbetalt og du kan bli frastjålet kameraet to uker på rad. Dekker typisk alt som ikke skyldes grov uaktomhet eller overlegg.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...