nygards Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Diskuterte med noen ang. hvem som har vikeplikt dersom en bil (B) kjører forbi en annen (A) på forkjørsvei, og en tredje © slenger seg inn i vegen og kjører midt imot. Noen som har ett godt svar? Tenkte tanken å ringe 02800, men tror de ønsker reelle situasjoner før en ringer:P Har også søkt og finner lignende, men der er det kollisjon mellom bil som kjører forbi og bil som svinger av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Bil C har både vikeplikt for bil A og B. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Trodde forbikjøring i kryss var fyfy nettop av denne grunnen. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Det er nettopp det, men her er man ute etter hvem som har vikeplikt. Om jeg tolket loven rett da jeg leste til teoriprøva har C vikeplikt for både A og B. Endret 11. februar 2009 av Atald Lenke til kommentar
trinity89 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hvis C skal inn på forkjørsvei, så har han vel vikeplikt for all trafikk inne på den forkjørsveien. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Bekrefter at C har vikeplikt for både A og B. Men det skal nevnes at B her kjører meget uforsvarlig ved å foreta en forbikjøring i et kryss. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Følelsen av å ha rett kan ikke beskrives:) mange takk for støtten:P Men det skal være sagt at treffer jeg meg selv i et slikt kryss smeller det:P Har i grunnen brukt løsningen på dette bilde ved ett par anledninger som nødmanøver her jeg bor! Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Da bør du slutte å bruke den løsninga, men heller overholde vikeplikten din. Selv om du kanskje ikke har blitt trufffet enda, betyr ikke det at du ikke forstyrrer og skaper skumle situasjoner. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Da bør du slutte å bruke den løsninga, men heller overholde vikeplikten din. Selv om du kanskje ikke har blitt trufffet enda, betyr ikke det at du ikke forstyrrer og skaper skumle situasjoner. Som sagt, nødløsning, jeg vet at jeg har vikeplikt, men ser den veien det ordinært kommer biler og glemmer å se om noen kjører forbi. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Du har ikke lenger forkjørsrett, når du legger deg over i motgående kjøreretning, og tar man en slik forbikjøring i krysset, så vil jeg tro lappen ryker om man blir tatt Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 C har fortsatt vikeplikt.. OM det er dobbel sperrelinje der, så ja, men ikke overalt det er det. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler), §12: 5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen, b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi, d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt. Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) Om det betyr at det kreves at det er skiltet vikeplikt, er jeg ikke sikker på, men man skal nok uansett passe seg veldig for å kjøre forbi der.. OG følge godt med når man svinger ut på veien! Ikke blunk, så går det nok bra Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Forøvrig vil jeg påpeke det faktum at ordet forkjørsrett ikke er nevnt en eneste gang hverken i vegtrafikkloven eller i trafikkreglene. Som fører av bil har man i prinsippet ingen rettigheter, kun plikter. Jeg vet, det er litt off topic, og litt masete, men det er viktig.. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) . Endret 12. februar 2009 av BECMST Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Bekrefter at C har vikeplikt for både A og B. Men det skal nevnes at B her kjører meget uforsvarlig ved å foreta en forbikjøring i et kryss. Så lenge forbikjøringen skjer på en riktig måte og den foretas på en forkjørsvei, så kan jeg umulig se hvordan dette kan bli uforsvarlig. Det er bilen som har brutt en event. vikeplikt som da i tilfellet har handlet uforsvarlig. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Bekrefter at C har vikeplikt for både A og B. Men det skal nevnes at B her kjører meget uforsvarlig ved å foreta en forbikjøring i et kryss. Så lenge forbikjøringen skjer på en riktig måte og den foretas på en forkjørsvei, så kan jeg umulig se hvordan dette kan bli uforsvarlig. Det er bilen som har brutt en event. vikeplikt som da i tilfellet har handlet uforsvarlig. Det er da ingen hemmelighet at det er ufint å bedrive forbikjøring forbi veikryss? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Men så lenge det er forkjørsvei så er det vel enda mer ufint å bryte vikeplikten. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Bekrefter at C har vikeplikt for både A og B. Men det skal nevnes at B her kjører meget uforsvarlig ved å foreta en forbikjøring i et kryss. Så lenge forbikjøringen skjer på en riktig måte og den foretas på en forkjørsvei, så kan jeg umulig se hvordan dette kan bli uforsvarlig. Det er bilen som har brutt en event. vikeplikt som da i tilfellet har handlet uforsvarlig. I følge boka er det kanskje ikke direkte forbudt, men det hersker liten tvil om at man utøver dårlig dømmekraft når man foretar en forbikjøring i et kryss. La oss snu på problemstillingen, definer "forsvarlig måte". Husk at det ved slike kryss ikke er uvanlig at det også finnes fortgjengeroverganger. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Hvor langt må bil c ha kjørt på forkjørsveien for å ikke være skyldig i kollisjonen egentlig, er det noen regel på det? Når alle 4 hjula er inne på forkjørsveien? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hvor langt må bil c ha kjørt på forkjørsveien for å ikke være skyldig i kollisjonen egentlig, er det noen regel på det? Når alle 4 hjula er inne på forkjørsveien? Interesangt spørsmål. I teorien så har ikkje bil C vikeplikt lenger om han er på forkjørsvegen. Problemet er vell at bil C må bryte vikeplikta fyrst for å komme seg inn på forkjørsvegen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå