Gå til innhold

Motsatte av "elevated"?

thai-mat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at elevation (brukes om både positiv og negativ høydeforskjell) og eventuelt depression er de tekniske termer som brukes i topografi. I det minste finner Google raskt et par avhandlinger i topografi (1 og 2) med depression i tittelen.

Google it!

Clue sier seg enig:

senkning subst. [i terreng] hollow, dip, depression

Lenke til kommentar

Adverb er vel ikke så interessant (depressedly?). Det er ikke noe i veien med depressed, eller lowered for den saks skyld, men skal vi først spille ordbok-spillet, så står ikke adjektivet lowered oppført i Oxford ALD engang (uten at det betyr noe som helst).

de⋅pressed

–adjective

2. pressed down, or situated lower than the general surface.

http://dictionary.reference.com/search?q=depressed

Lowered er greit nok i seg selv, men da i motsetning til raised. Dette forekommer meg også som mer aktive former, eller som beskrivelse på noe som nylig har skjedd, og da sammenlignet med tidligere høydestatus av samme plass. For sammenligning ikke av seg selv, men omgivelsene, ville jeg brukt elevated og depressed. Disse to går også hånd i hånd som mer formelle uttrykk. Siden forespørselen var om et antonym til elevated og ikke raised, holder jeg en knapp på depressed.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på bruken av ordbøker som et spill, Trond, men som kildehenvisninger. Det er alltid nyttig når man skal avgjøre slike spørsmål. Jeg sjekket mine, både på nettet og i bokhylla, og fant at de samsvarte på at depressed av ukjent grunn ikke omtales som adjektiv av depressesion i den sammenheng.

Og ja, jeg er kjent med betydningen "trykket ned" som man ville si om en tast på tastaturet. Men mistenker at det er en avledning av det enklere pressed (down).

Jeg registrerer at depressed - med Google som vitne - brukes mye, og dermed sikkert er riktig nok. Men Google er en farlig venn, da de ikke bedriver kildekritikk og dermed kan bevise nær sagt hva som helst. Og ordbøkene bruker det altså (de fleste av dem) ikke som adjektiv. Men en del av linkene ser rimelig autorative ut. Kanskje er den bruken av nyere opprinnelse.

Lowered står for ordens skyld ikke oppført som adjektiv i min ordbok heller.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...