Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Carina: Mister all kjøleveske når bil er kald. Hjelp!


sphaa

Anbefalte innlegg

Hei, og takk for at du gidder å lese dette!

 

Jeg har en gammel, men god Carina E 95 der jeg har fått problemer med kjølesystemet. Det forsvinner når bilen er skrudd av.

Jeg er ikke flink med biler men jeg har prøvd å lese diverse forum for å prøve å forstå.

 

Dette vet jeg:

 

-Jeg har hatt problemet i noen måneder og motoren går som ei klokke. Det er bare det at det er dyrt for kjøleveske i lengden.

 

- Bilen mister ikke kjøleveske når den går på tomgang. Har hatt bilen til å stå en time med motor på uten å se en dråpe under bilen, eller nede i motorromet.

 

- Jeg kan godt kjøre 60 mil uten at motoren blir for varm. Ekspansjonstanken (?) mister heller ikke noe veske etter en slik tur

 

- når bilen står et par timer uten at motor går er det plutselig en dam under bilen. Jeg har ikke hatt tålmodighet til å stå å vente til det skjer slik at jeg ser hvor det kommer i fra. Bor også midt i by`n så det er litt vanskelig å komme under bilen der jeg står.

 

- Når bilen har stått en dag, av og til to, er både radiator og ekspansjonstank tom (har ikke dobbelsjekket radiator, men det er i alle fall plass til mye veske i den).

 

- Oljen ser fin ut. Ikke noe majones eller annet mystisk. Fikk også hjelp til å skifte olje for en stund siden, og all olje så ut som den skal.

 

- Klarer ikke å se noe olje i kjølevesken

 

- Det virker ikke som motoren har mistet effekt.

 

- Eksosen er litt hvitaktig, men det er ikke masse eksos som kommer ut, og den er helt tørr.

 

 

Er det noen som har et forslag på hvor problemet kan ligge, eller er det noe spesielt jeg bør sjekke?

 

Hvis forslaget ditt er motorblokka\toppakning så vil jeg ikke høre det :no:

Da går nemlig bilen til vraking, eller billigsalg

Endret av sphaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først så kan jeg si at motoren din feiler det neppe noe, det er en lekasje en plass i kjølesystemet. Men at det bare lekker når bilen er kald er ganske merkelig, noe som får meg til å tro at det kan være en av frostpluggene eller rundt motorvarmeren (hvist du har en) at det lekker. Metall trekker seg som kjent sammen når det blir kaldt og utvider seg når det blir varmt, så jeg ville sjekket det først.

Lenke til kommentar

En dag det er godt og kaldt fyller du opp bilen med kjølevæske, også finner du deg en lang bratt bakke. Skru av varmeapparatet og kjør på skikkelig oppover bakken for å få opp motortemperaturen. Stopp med en gang du kommer til toppen (la motoren gå), åpne panseret og se om det slipper ut noe damp. Det kan med fordel gjøres i skumringen, også kan du bruke en lommelykt til å lyse med, så blir dampen mer synlig. Jeg hadde et sånt problem på Carinaen min tidligere i vinter, og da var det et dårlig tilskrudd vannrør og løse slangeklemmer på vannslangene til turboen.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

 

Men etter jeg skrev første posten bestemte jeg meg for å finne ut hvor den h...... vesken kom i fra.

 

Jeg gikk ut, fylte opp med veske, kjørte meg en lang tur før jeg parkerte igjen.

Så har jeg vært ute hver halve time for å se nårtid det beynnte å dryppe.

Etter 1-1,5 time startet det. ålte meg under bilen (glad jeg er tynn) og kom fram til at det kommer fra vannpumpen.

Det var litt lyseblått "gørr" under den og det så ut som det var mye fukt der, men jeg så ikke godt nok til å være 100% sikker.

 

Kan dette stemme?

 

Vannpumpen beygnner å lekke ca 1 time etter at motor er slått av?

Vil en lekasje der sørge for at radiator og ekspansjonstanken tømmes når bilen er avskrudd?

Lenke til kommentar

Når du får en lekasje så kommer der luft til også og det øker tømmingen mye mer en det du skulle tro. Men hvor lenge siden ble det sist byttet registerreim på bilen? vannpumpen skal normalt byttes i forbindelse med bytte av registerreim selv om det ikke feiler den noe.

 

Joda vannpumpen er nok etter all sansynlighet kilden til lekasjen din, men symptomene er ikke det en direkte forbinder med vannpumpelekasje. Vannpumpa bråker som regel før den begynner å lekke med mindre det kun er pakningen som er gåen.

Lenke til kommentar

Takk for svaret:)

Jeg har ikke lagt merke til noen ulyd før problemene oppstod.

 

Registerreima ble byttet av forrige eier for ca 4 år siden, men det står ingenting om vannpumpen i service heftet.

 

Har du erfaring med å bytte pumpa på Carina E?

Tror du det er noe en klarer å bytte på en dag? Det så ut som et lite helvete å få den ut. Ikke er jeg særlig vant til å skru på bil heller, men jeg jobber som elektriker så jeg annser meg selv for å være praktisk annlagt.

 

Jeg spør siden jeg må leie en garage for å gjøre jobben. Hvis ikke må den på verksted, og det er DYRT.

 

Edit:

Du sier vannpumpa bør byttes når skifte man skifter registerreim uansett om den er god eller ikke.

Vil det si at jeg ikke bør kjøpe ei brukt ei fra f.eks et bilopphøggeri?

Noen som vet en ca pris på ei ny ei?

Er det noe mer enn pumpa og pakkningen som bør skiftes når man er i gang?

Endret av sphaa
Lenke til kommentar

Å bytte vannpumpe er en ganske rett frem operasjon, det er samme opplegget om du har 1.6 1.8 eller 2.0 liters motor, men få noen som har gjort det før til å gjøre det (om du har en kjenning) for du må løstne på registerreima for å få byttet vannpumnpa og reima må setter på 100% rett ellers kan du ende opp med atl bilen ikke starter eller at den går ekstremt dårlig. Dog er det ingen fare for å knuse/bøye ventilene da de 3 motorene nevnt ovenfor 4A-FE, 7A-FE og 3S-FE har ventiler som ikke når ned til stemplene selv i laveste possisjon.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

På 1,6 mener jeg ganske sikkert at vannpumpa går på hjelpedrivreimen. Men du må jo uanseet bytte registerreim hvert 5 år, så da er det kanskje like greit å ta alt på en gang. En vannpumpe koster rundt 1000 kroner, og er ikke noen vits i å kjøpe brukt. Såvidt jeg vet er vanlig praksis på disse bilene å bytte vannpumpe annenhver gang man bytter registerreim men mindre det er ulyder eller åpenbare feil på den som sitter der.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt litt har jeg kommet fram til at det lureste er nok å ta bilen på verksted. Skifte av register og vannpumpe kommer på 6700. Tar samtidig Hovedservice og EU-kontroll, og da kommer regningen på 12500:(

 

Er det noen som kan tippe hva bilen er verd etter at dette er gjort?

Det er snakk om en Toyota Carina E XLI 94 modell

Bilen er gått ca 165000

Bortsett fra vannpumpen, som skal fikses, er det ingenting å utsette på bilen.

 

Har nemlig fått litt lyst til å selge den nå, og heller kjøpe meg en nyere bil.

 

Edit: ser jeg skrev 95 i første post. Det er feil, bilen er en 94modell

Endret av sphaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...