Gå til innhold

Import av Iphone, må man betale toll / mva?

Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Hvis man kjøper en Iphone på f.eks. ebay, må man da betale toll hvis man setter det som gave og setter en verdi på 1000 kr?

EDIT:

Endret topic

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741

Jeg vet at alt under 200 kr er tollfritt uansett om det er gave eller ikke, men gaver har før kunne blitt sendt til en verdi opp mot 1000 kr. Er det slutt på dette nå?

Lenke til kommentar
Hvis man kjøper en Iphone på f.eks. ebay, må man da betale toll hvis man setter det som gave og setter en verdi på 1000 kr?

Ja, grensen går på 200kr.

RandiA

Gavegrensen er som du sier 1000 kroner. Men spørsmålet er om du får et selskap til å juge på verdien. Husk også at konsekvensen ved en slik løgn er at forsikringsverdien på forsendelsen kun kan settes som 1000 også. Surt om den blir borte under forsendelse....

Lenke til kommentar

Tviler på at du må betale toll, men det kommer vel no moms tillegg?

Quote fra en annen tråd:

Såvidt jeg har skjønt det, så må du betale toll på klær (10%?). Jeg er ikke sikker på om du må det med ski.

Når vi handler softguns fra Hong Kong, så er det kun moms (25%) som blir lagt til når pakken kommer til Norge.

Noen som vet hvorfor det kun er toll på klær og tekstiler? :hmm:

Toll

De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

Eksempler på varer som er tollfrie:

- TV

- DVD

- CD

- DVD

- PC

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

Kilde: http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?...e=NO#avgiftsfri

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Ja, grensen går på 200kr.

RandiA

Gavegrensen er som du sier 1000 kroner. Men spørsmålet er om du får et selskap til å juge på verdien. Husk også at konsekvensen ved en slik løgn er at forsikringsverdien på forsendelsen kun kan settes som 1000 også. Surt om den blir borte under forsendelse....

Siste jeg kjøpte ble pakken åpnet, de fant faktura inni og satte toll og slikt etter den, ble noe mer enn beregnet ja..

RandiA

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Siste jeg kjøpte ble pakken åpnet, de fant faktura inni og satte toll og slikt etter den, ble noe mer enn beregnet ja..

RandiA

Det regner jeg med. Har selv vært borti det når de åpner pakkene og ser på faktura. Hvis man derimot ber sender om å ikke sende med kopi av faktura å bare skrive gave så vil det vel kanskje være større sjangs for at det burde gå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Hvis man kjøper iPhone i f.eks. USA, er det bare å stikke fra det medfølgende abonnementet og få iPhonen med seg hjem til "subsidiert" pris? Og så cracke den og bruke hvilket som helst operatør i Norge?

Vet ikke om det er lov å diskutere dette men du kan jailbrake den ja. JEg tenkte på å kjøpe den uten ab. Det er ofte dyrere å kjøpe med ab. for å så gå fra det med en gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men hvis man kjøper i utlandet og bare stikker fra abonnementet?

Du får ikke tegnet et abo. i utlandet uten videre nettopp pga. man kan stikke fra det.

På samme måte får ikke utlendinger tegne abo. i Norge uten at oppholdstillatelse og slikt er i orden.

Uansett så er det vel ikke noe særlig å tjene på å importere iPhone fra utlandet lenger. Hvis du er heldig og slipper unna mva så koster den nok noe mindre enn å kjøpe seg ut av Netcom-abo, men hva gjør du hvis den går i stykker?

Ingen vil dekke reparasjon av den her i Norge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...