Gå til innhold

Spille på moddet xbox 360?


morgan_kane

Anbefalte innlegg

Krav kan i henhold til loven gjøres gjeldende mot tildligere salgsledd. At MS er et amerikansk selskap har selvsagt ingenting å si, så lenge varen er kjøpt i Norge vil alltid norsk lov gjelde.

 

Så lenge det er dere som til syvende å sist har reklamasjonsansvaret for Microsoftprodukter i Norge, vil dere ha en usedvanlig dårlig sak om noen hadde klaget dere inn til Forbrukerrådet.

 

Som sagt tidligere så kan ikke selger, eller tidligere salgsledd, nekte å rette en mangel så lenge de ikke kan BEVISE at det er kunden som ved feilbruk er skyld i skaden. De har heller ikke anledning til å bestemme hvor lenge reklamasjonsretten skal gjelde. For de aller fleste varer som er ment å holde en stund er denne 5 år.

 

For et par dager siden var jeg på Spaceworld for å bytte en ødelagt Xbox kontroller, men der var det lite hjelp å få. Alt jeg fikk var en lapp med et nummer til Xbox support. Jeg hadde ikke tid til å krangle med han som sto i kassa, men om dette er en "policy" MS krever at butikkene skal følge, så bryter både MS og butikken loven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar så feil at det er latterlig.

 

Jeg jobbet 7år i butikk, og der ble alltid varene behandlet anderledes. Mangen sa å gi kunden ny vare, og send inn deffekt vare til dem, vi får tilbake penger for den defekte varen.

Eller at vi måtte sende varen inn til dem. Eller kunden måtte kontakte produsenten selv.

 

Dette er prosedyrer som produsenten bestemer ikke butikkene.

 

Butikker har ikke nødt til å gjøre noe. Dersom MS sier at kunden skal kontakte dem så er det sånn.

Det er ganske overraskende hvor mangen som tror at butikker har NØDT til å gjøre visse ting. Som retur rett osv.

 

 

Så om MS sier at de skal hendvende kunder til deres egen support så blir det sånn. Og grunnen til dette er enkelt.

1. De får snakke med folk som har kunnskap med produktet.

2. MS får logføre statistik på varene, og kan eventuelt rette opp feil for fremtidige produkter.

 

MS bryter ikke loven, det er bare du som er lat og klager som en unge over noe som dette. Forbrukerrådet har INGEN makt, og kan ikke gjøre noe for å forandre på det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Du tar så feil at det er latterlig.

 

Jeg jobbet 7år i butikk, og der ble alltid varene behandlet anderledes. Mangen sa å gi kunden ny vare, og send inn deffekt vare til dem, vi får tilbake penger for den defekte varen.

Eller at vi måtte sende varen inn til dem. Eller kunden måtte kontakte produsenten selv.

 

Dette er prosedyrer som produsenten bestemer ikke butikkene.

 

Butikker har ikke nødt til å gjøre noe. Dersom MS sier at kunden skal kontakte dem så er det sånn.

Det er ganske overraskende hvor mangen som tror at butikker har NØDT til å gjøre visse ting. Som retur rett osv.

 

 

Så om MS sier at de skal hendvende kunder til deres egen support så blir det sånn. Og grunnen til dette er enkelt.

1. De får snakke med folk som har kunnskap med produktet.

2. MS får logføre statistik på varene, og kan eventuelt rette opp feil for fremtidige produkter.

 

MS bryter ikke loven, det er bare du som er lat og klager som en unge over noe som dette. Forbrukerrådet har INGEN makt, og kan ikke gjøre noe for å forandre på det.

 

Hvem som tar "latterlig" feil kan diskuteres, men dine 7 år som butikkmedarbeider har ikke akkurat gitt deg mye innsikt i norsk forbrukerkjøpslov. Det er ikke rart vi forbrukere må krangle for å få rettighetene våre når vi møter selgere som deg.

 

Sitat: "Så om MS sier at de skal hendvende kunder til deres egen support så blir det sånn.".

 

Kan du henvise meg til den paragrafen eller rettskraftig dom som sier at MS kan nekte kunder å få selger til å ordne opp når de selger en mangelfull vare?

 

Loven sier:

 

"§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse."

 

Merk deg den delen jeg har markert med fet skrift. _KAN_ fremsettes overfor 3de part står det. Dette er en mulighet KJØPER har, og ikke et valg butikken kan gjøre for kunden. Selger har ingen mulighet til å fraskrive seg ansvar ved å henvende kunden til andre, så fremt kunden godtar dette.

 

Resten av posten din er jo bare svada. Som vist med henvisning til loven ovenfor HAR butikker det hele og fulle ansvar for å ordne opp i mangler med en vare de har solgt, hvis ikke annet er avtalt med kunden.

 

Forbrukerrådet har ingen makt sier du? Når du klager til Forbrukerrådet vil det enten bli meglet fram en løsning på tvisten, eller så blir saken din oversendt Forbrukertvistutvalget til avgjørelse. Avgjørelser gjort av Forbrukertvistutvalget er å regne som en rettskraftig dom.

 

Det er skremmende at en som har jobbet i butikk i 7 år, ikke evner å forstå det helt grunnlegende innen forbrukerkjøpslov.

Lenke til kommentar
Kan du henvise meg til den paragrafen eller rettskraftig dom som sier at MS kan nekte kunder å få selger til å ordne opp når de selger en mangelfull vare?

 

Herregud, og her ser du hvorfor kunder er så vanskelig. Det fins ikke lover på hvordan en produsent skal behandle en kunde. Dette er 100% opp til butikk/produsenten om hvordan de ønsker å behandle dem.

 

Dette er en av grunnen til at jeg sluttet å drive butikk. Idioter som deg som oppfatter lovene på feil måte, og tror at Forbrukeråden kan faktisk komme inn og forlange tjenester fra butikker som de ikke tilbyr.

 

Butikker kan til og med total nekte angerkjøp om de måtte ønske (selvom dette er klart en dårlig måte å drive butikk). Åpen kjøp er ikke et lov, men en tjeneste som kunder har blitt så vant til at de faktisk tror dette er en lov.

 

 

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse."[/i]

 

Merk deg den delen jeg har markert med fet skrift. _KAN_ fremsettes overfor 3de part står det. Dette er en mulighet KJØPER har, og ikke et valg butikken kan gjøre for kunden. Selger har ingen mulighet til å fraskrive seg ansvar ved å henvende kunden til andre, så fremt kunden godtar dette.

 

Et godt eksempel på en kunde som feiltolker et lov verk. Du har bestemt deg å se på ordet "kan" som mulighet eller et alternativ. Det den sier at selger KAN gjøre dette. Hvor i alle dager står det KJØPER som du påstår med store bokstaver???? Det står ikke et ord at kunden må godta denne ordning og hvis ikke kan kunden da fritt bestemme selv hvordan en butikk skal drives!

 

Legg merke til orden "AVTALE". Dette er da avtalen mellom butikken og produsenten. Er avtalen at ALL hendvendelser av deres produkter skal gjøres direkte til dem fra kunden så er det sånn!

Jeg hadde selv over 20 slike avtaler i min butikk tilknuttet diverse merker, disse butikkene godkjenne dersom de vil selge produktet! Leatherman er et godt eksempel på dette. Her måtte kunder hendvende seg til deres hovedkontor i Oslo.

 

Selv klart er det snille butikker som velger å ta kostnadden på segselv og erstatte et produkt. Men igjen er dette en SERIVCE de utfører! Noe de store kjedene kan gjøre siden de er så rike. Og denne praksisen er grunnen til at selvdrevne butikker sliter!!!!

 

Jeg orker ikke krangle om dette. Dette sporer helt av emnen, og jeg gidder ikke kommentere saken mer. Du tydeligvis vet ikke hvordan å drive butikk, men som kunder flest tror du du kan jobben bedre.

 

Om du vil snakke mer om dette så PM meg heller.

 

/quit topic

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Kan du henvise meg til den paragrafen eller rettskraftig dom som sier at MS kan nekte kunder å få selger til å ordne opp når de selger en mangelfull vare?

 

Herregud, og her ser du hvorfor kunder er så vanskelig. Det fins ikke lover på hvordan en produsent skal behandle en kunde. Dette er 100% opp til butikk/produsenten om hvordan de ønsker å behandle dem.

 

Dette er en av grunnen til at jeg sluttet å drive butikk. Idioter som deg som oppfatter lovene på feil måte, og tror at Forbrukeråden kan faktisk komme inn og forlange tjenester fra butikker som de ikke tilbyr.

 

Butikker kan til og med total nekte angerkjøp om de måtte ønske (selvom dette er klart en dårlig måte å drive butikk). Åpen kjøp er ikke et lov, men en tjeneste som kunder har blitt så vant til at de faktisk tror dette er en lov.

 

 

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse."[/i]

 

Merk deg den delen jeg har markert med fet skrift. _KAN_ fremsettes overfor 3de part står det. Dette er en mulighet KJØPER har, og ikke et valg butikken kan gjøre for kunden. Selger har ingen mulighet til å fraskrive seg ansvar ved å henvende kunden til andre, så fremt kunden godtar dette.

 

Et godt eksempel på en kunde som feiltolker et lov verk. Du har bestemt deg å se på ordet "kan" som mulighet eller et alternativ. Det den sier at selger KAN gjøre dette. Hvor i alle dager står det KJØPER som du påstår med store bokstaver???? Det står ikke et ord at kunden må godta denne ordning og hvis ikke kan kunden da fritt bestemme selv hvordan en butikk skal drives!

 

Legg merke til orden "AVTALE". Dette er da avtalen mellom butikken og produsenten. Er avtalen at ALL hendvendelser av deres produkter skal gjøres direkte til dem fra kunden så er det sånn!

Jeg hadde selv over 20 slike avtaler i min butikk tilknuttet diverse merker, disse butikkene godkjenne dersom de vil selge produktet! Leatherman er et godt eksempel på dette. Her måtte kunder hendvende seg til deres hovedkontor i Oslo.

 

Selv klart er det snille butikker som velger å ta kostnadden på segselv og erstatte et produkt. Men igjen er dette en SERIVCE de utfører! Noe de store kjedene kan gjøre siden de er så rike. Og denne praksisen er grunnen til at selvdrevne butikker sliter!!!!

 

Jeg orker ikke krangle om dette. Dette sporer helt av emnen, og jeg gidder ikke kommentere saken mer. Du tydeligvis vet ikke hvordan å drive butikk, men som kunder flest tror du du kan jobben bedre.

 

Om du vil snakke mer om dette så PM meg heller.

 

/quit topic

 

Er du helt blåst i hodet? Selvsagt finnes det lover som regulerer forholdet mellom kunde og selger. Det er jo akkurat det Forbrukerkjøpsloven er til.

 

Angående angrerett, her kan du lese hva som gjelder. Kort oppsummert: Det er ikke angrerett på varer kjøpt over disk, men varer kjøpt på internett eller utenom fast utsalgssted, er det 14 dagers angrerett på. Denne kan benyttes uten å oppgi grunn.

 

Hva selger avtaler med produsent er fullstendig likegyldig. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, og det er ikke anledning til å gi kjøper dårligere\mer tidkrevende vilkår enn det loven beskriver.

 

Nei, ta deg et kurs i rettslære om du har tenkt til å fortsette å jobbe i butikk. Til og med rettslære 1 på vgs kan gi deg en grunnlegende forståelse av forbrukerkjøpsloven. Selv så har jeg både rettslære 1 og 2, samt foretningsjuss mm. fra BI.

Lenke til kommentar

Nå ba han deg å sende PM om du ville forsette diskusjonen om dette....eller følte du bare for å slenge ut dritt som alle kan se? Fikk oppfattning at han pratet om fysisk butikk ikke nett (du reddet deg godt med den).

 

 

Uansett, jeg har et spørsmål On Topic om moddet 360.

 

Jeg vurderer å skaffe meg muligheten å kunne spille backup/brente spill siden ungene behandler ikke diskene så bra (4 er ødelagt nå).

 

Hvilken mod anbefaler dere, og hvor kan slikt kjøpes?

Endret av nosync
Lenke til kommentar

AvidGamer, dette dreier seg hverken om angrerett, returrett, eller garanti. Det dreier seg om reklamasjon. I en reklamasjonssak har butikken en plikt til å rette mangelen på varen, men kravet KAN fremstilles mot tidligere salgsledd også. Dette er for å gjøre det enklere for forbruker. Butikken kan ikke kreve at kunden heller kontakter tidligere salgsledd (eller vice-versa).

Lenke til kommentar
Nå ba han deg å sende PM om du ville forsette diskusjonen om dette....eller følte du bare for å slenge ut dritt som alle kan se? Fikk oppfattning at han pratet om fysisk butikk ikke nett (du reddet deg godt med den).

 

Hvorfor ikke ha diskusjonen her? er jo det som er meningen med diskusjon.no om at diskusjonene foregår i tråder så alle kan se og delta.

Lenke til kommentar
Nå ba han deg å sende PM om du ville forsette diskusjonen om dette....eller følte du bare for å slenge ut dritt som alle kan se? Fikk oppfattning at han pratet om fysisk butikk ikke nett (du reddet deg godt med den).

 

 

Uansett, jeg har et spørsmål On Topic om moddet 360.

 

Jeg vurderer å skaffe meg muligheten å kunne spille backup/brente spill siden ungene behandler ikke diskene så bra (4 er ødelagt nå).

 

Hvilken mod anbefaler dere, og hvor kan slikt kjøpes?

 

Når han kaller meg for latterlig og en kranglete idiot butikken helst hadde vært foruten, og samtidig klarer å nekte for at forbrukerkjøpsloven i praksis eksisterer, da må jeg kunne svare for meg. Jeg har sittet med flere titallas liknende problemstillinger på skolen, og da ikke med oppgaver lærern har funnet opp, men reele saker fra Høyestrett og forbrukertvistutvalget der konkulusjonen og lovtolkningen har vært svært lik det jeg har presentert i denne tråden.

 

Ang. det med Xbox modding så er det bare ett godt alternativ, flashing av DVD drevet. Da slipper du å bli banna fra Live, og det vil være lettere å krangle til seg en repearsjon om Xboxen ved en senere anledning skulle ryke.

Endret av Newman
Lenke til kommentar

en kompis av meg har nettopp fått tilbake sin xbox etter å ha sendt den til reprasjon.

Den var moddet. De har skiftet Dvd driver og mother board. Nå fungerer det ikke å spille brente spill mer. Er det da bare å modde tilbake eller har MS sperret kosollen mot all fremtidig modding?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...