Gå til innhold

Spille på moddet xbox 360?


morgan_kane

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har flasha Xboxen min, og seglet sitter fortsatt der det skal, men det har fått en liten "brett". Om jeg noen gang får rrod på boksen skal jeg med loven i hånd kreve reparasjon fra Microsoft. Jeg bryr meg fint lite om at "garantien" egentlig er borte. I Norge er det norsk lov som gjelder, og så lenge Microsoft ikke kan påvise at det er flashinga av firmwaren som er skyld i problemene, kan de ikke nekte meg å benytte reklamasjonsretten.

 

PC produsentene prøvde seg på tilsvarende for mange år tilbake ved å nekte kunder reklamasjon om seglet på toweret var brutt,(HP\Compaq anyone?) men det kom de ikke langt med. Forbrukermyndighetene slo fast at så lenge de ikke kunne påvise at det var kunden som var skyld i havariet, gjalt fortsatt reklamasjonsretten selv om seglet var brutt.

 

Det står ingenting i forbrukerkjøpsloven om at bedrifter kan begrense reklamasjonsretten om kunden ikke følger Eulaen for bruk til punkt å prikke. Eulaen til bla. Microsoft blir faktisk på god vei ugyldiggjort gjennom lovverket. Er ikke lov å gi dårligere vilkår til en forbruker en det loven tilsier.

 

Stå på krava folkens! Alt for mange som gir seg når butikken sier at "garantien" har gått ut!

Endret av Newman
Lenke til kommentar

Det stemmer at bevisbyrden ligger på selskapet, ikke forbruker så da må altså Microsoft bevise at du med viten og vilje har ødelagt din egen spillekonsoll. Evt bevise unormal bruk. Å flashe firmwaren i 360ens DVD-drev fører f.eks ikke til 3RLOD så om man står på krava tror jeg ikke det er noe problem å få gratis reperasjon fra MS selv uten seglet intakt.

Lenke til kommentar

Problemet er det at hva juristene i USA lager av policier, ikke gjelder i andre land enn USA. Selger MS en vare i Norge, må de forholde seg til norsk lov.

 

Forbrukerkjøpslovens § 3:

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.

 

Denne paragrafen er ufravikelig, og om MS setter begrensninger om bruk gjennom Eulaen, vil ikke det nødvendigvis få praktiske følger for forbruker i det hele tatt.

 

Den paragrafen som setter spikeren i kista for MS er §18a. Utdrag:

 

Har selgeren ved en garanti som nevnt i første ledd første punktum forpliktet seg til innenfor et visst tidsrom å svare helt eller delvis for tingens anvendelighet eller andre egenskaper uten å angi på en tydelig måte hvilke feil ved tingen selgeren svarer for og hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen, foreligger det en mangel dersom tingen ikke svarer til selgerens forpliktelse. Dette gjelder likevel ikke hvis selgeren sannsynliggjør at feilen skyldes en ulykkeshendelse, feil håndtering av tingen eller annet forhold på forbrukerens side.

 

Dette vil i praksis si at garantien MS gir fortsatt gjelder så lenge de ikke kan sannsynliggjøre at det er forbrukeren som er skyld i mangelen. (Så vidt jeg vet er det ingen sammenheng mellom å flashe dvd-drevet og overoppheting av feks. GPU.)

 

Om MS skulle klare å sannsynliggjøre at det er jeg som er skyld i manglen, må de fortsatt svare for vanlig reklamasjonsrett. Her holder det ikke bare å "sannsyliggjøre" at feilen er forårsaket av meg, det skal bevises. Dette er ikke noe som står i loven, men det går ut fra sedvane og tidligere dommer fra bla. Høyesterett. (Dette er bla. grunnen til at feks. Elkjøp nå tar bilde av eventuelle vannskader på mobiler ol. for å kunne bevise at det er kunden som gjennom uvettig bruk er skyld i skaden.)

 

Kort oppsummert:

 

1. MS må følge Norsk forbrukerkjøpslov.

2. Eulaen kan ikke begrense rettigheter gitt av loven. (§3)

3. MS må sannsynliggjøre at det er kunden som ha forårsaketskaden for å kunne "ta" fra deg garantien. (§18a)

4. MS må fremlegge håndfaste bevis for å kunne komme seg unna vanlig reklamasjonsrett. (Sedvane\rettspraksis)

 

Jeg har studert\studerer foretningsjus på BI, (Samt 2 år med rettslære fra VDG..) så jeg har rimelig god oversikt over lovverket, og jeg har jobbet med mange caseoppgaver ol. med lignende problemstillinger.

 

At MS prøver å sno seg unna ansvar er forståelig, da det å forholde seg til loven medfører relativt store kostnader. (Forbrukerkjøpsloven i Norge er vanvittig god.) Jeg vedder rompa mi på at om dere får inne en flasha Xbox som dere nekter å reparere, og kunden har god oversikt over jussen, vil MS etter en runde eller to høyere oppe i systemet reparere boksen alikevell.

Lenke til kommentar

Avhjelp er det som "skjer" når MS tar inn en konsoll til reperasjon, eller den bli omlevert. (Får ny konsoll.) Reklamasjon er den retten du som forbruker har når du kjøper en vare. Denne retten er ufravikelig og kan ikke gjøres ugyldig via feks eula. (Fri avtalerett gjelder altså ikke for forbrukerkjøp.) Reklamasjon er i mange tilfeller det samme som garanti, men i motsetning til garanti har ikke selger lov til å bestemme reklamasjonstiden selv. Reklamasjonstiden er enten 2 eller 5 år, basert på varetype.

 

Les mer her.

 

Angående det med rett til lånemaskin, så er praksis her at om en vare skal lånes ut til forbruker mens den kjøpte varen er inne til reperasjon, må det være snakk om en vare som er en nødvendighet for forbruker. Derfor er det stort sett bare mobiltelefoner, biler, mopeder ol. som vi får låne. En spillemaskin er ikke en nødvendighet, eller en vare som ved sedvane\praksis kan kreves utlånt. Ditt "behov" for å spille GTA i tre uker mens konsollen er til reperasjon, står ikke i forhold til selgers utgifter ved å låne deg en maskin. (Da det å låne ut en maskin i tre uker vil medføre kostnader som antagligvis er større enn det du har betalt for maskinen.)

Lenke til kommentar
Ait, jeg tok å forhørte meg litt rundt her.

 

Vi har faktisk lov til å nekte reperasjon utifra de vedlagte garantiene etc.

 

hvorfor?

 

Fordi vi ikke er forhandleren. Vi på supporten er bare et informasjons-senter (troubleshooting etc etc) og et mellomledd mellom kunder og service senteret, og ikke forhandleren. Derfor vil ikke kjøpsloven, som er en avtale mellom kjøper og selger, gjelde oss.

 

Det er den forklaringen jeg har fått fra mine sjefer.

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

 

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

 

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, er hvorvidt forbrukerloven bare gjelder mellom selger og kjøper (+ noen ledd senere) eller om den faktisk gjelder produsenten også.

 

Som jeg viste deg åpner forbrukerkjøpsloven for å gjøre krav gjeldende mot tidligere salgsledd. Det inkluderer produsent.

 

I de vedlagte dokumentene står det saker som vil gjøre att garantien bryter, deriblandt åpning av konsollen og skadet segl. Om noen av disse sakene er gjort, repareres den ikke på vårt service senter. I følge forbrukerkjøpsloven så må altså selgeren bevise att det er brukerens feil att feilen har oppstått. Og supporten/service senteret er ikke selgeren. Så derfor, gjelder forbrukerkjøpsloven oss eller bare mot selgeren?

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder (selvsagt, vil jeg nesten si), også dere. Dere som servicesenter er representant for et tidligere salgsledd. Hva som står i dokumentene deres er egentlig revnende likegyldig, da forbrukerkjøpsloven er (som noen påpekte tidligere) ufravikelig. Det betyr at dere ikke kan gjøre gjeldende vilkår som er mindre gunstige for forbrukeren enn det loven er. Som noen andre også har påpekt må dere kunne sannsynliggjøre at det er åpningen av konsollen/fjerning av forsegling/whatever som har forårsaket feilen.

 

Husk at det er en sondring mellom en garantisak og en reklamasjonssak. Dere kan selvsagt si "dette dekkes ikke av garantien" så mye dere vil, men det dekkes fortsatt av forbrukerkjøpsloven.

 

Grunnen til att jeg lurer på det er egentlig personlig. Om jeg skal ha god eller dårlig samvittighet når jeg følger policiene her på jobben.

 

Dersom policiene dere har på jobben er i strid med norsk lov burde du informere dine kunder om at de kan kontakte forbrukerrådet. Det finnes også alternativer, som f.eks Forbrukeradvokatene, som har kontorer i Uranienborgveien i Oslo.

Lenke til kommentar

Ok, det var voldsomt vanskelig å lese denne emnen. Så jævla mye frem og tilbake....jeg har noe jeg lurer på.

 

Dersom du har et orginal spill men har også iXtreme flashed i 360. Kan du likevel bli bannet for "hacked" konsol? Er det lesingen av en brent spill eller selve iXtreme som blir registrert?

 

Eller er bruken av et orginal spill helt tryg?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Det som er da, er att vi på supporten + service senteret ikke står for selgingen.

 

Microsoft tidligere salgsledd? ok. Da skal vel amerikansk forbrukerlov gjelde? Siden tidligere salgsledd er i amerika. Hvis den norske forbrukerloven skal gjelde, så må det tidligste salgsleddet være i Norge? Og hvis det er så, så er forbrukerloven mellom kjøper og selger. Altså, butikken og dere.

 

Om det er så at microsoft som er tidligere salgsledd, så er det amerikansk forbrukerlov som gjelder.

 

 

Som en side-note: Ja, jeg syntes att vi på supporten skal følge den norske loven mest mulig siden xbox selges i Norge, og att eneste sertifiserte stedet xboxen kan repareres er gjennom oss.

 

Det var bare et par år siden att MS skiftet policien om 5 års reklamasjonsrett i Norge (2 års garanti, var den utenfor så fikset ikke vi den). Om det er sånn jeg tror det er, att forbrukerloven gjelder mellom butikken og dere, så hadde ikke MS noen juridisk bindelse til å gjøre dette.

 

Grunnen til att det ble gjort var nok fordi det ville blitt for store kostnader for butikkene om de måtte bytte ut konsoller 2år+, og att det ville blitt til att de ikke solgte xboxer lengre pga kostnader.

 

 

Nei, jeg prøver ikke å forsvare MS. Jeg prøver bare å ikke se det som JEG vil, men sånn det er (i hvertfall etter hvordan jeg forstår det).

 

Her er du ute på svært dypt vann. Jeg skjønner egentlig ikke hva du syns er så vanskelig med dette.

 

Litt forenklet:

1. En norsk forbruker kan gjøre de samme kravene gjeldende ovenfor microsoft som ovenfor elkjøp/ekspert etc. Relevant paragraf i forbrukerkjøpsloven er sitert tidligere i tråden.

 

2. Det er ikke dere på servicesenteret som er direkte selger, men dere er den delen av microsoft som har som jobb å hanskes med forbukerne. Derfor er det naturlig å fremme kravene til dere.

 

3. En xbox har 5 års reklamasjonsrett. Dette fordi den selvsagt må kunne antas å vare i vesentlig mer enn 2 år.

 

4. Hva som er microsofts policy er knakende irrelevant for hva som er gjeldende forbrukerrett i Norge.

 

Dersom du mener at dette er feil juridisk, så må du selvsagt gjerne imøtekomme meg med juridiske argumenter. Den siste posten din er litt våsete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...