Gå til innhold

Videregående Realfag: Hva kan man velge og hva er der fra før?

Polonium

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan det er med ordningen for Realfag? Fikk høre av en at det var mulig å ta 4 programfag og at engelsken var med som fellesfag. Da var jo planen at man skulle ta Fysikk, Kjemi, Matte og Biologi. Så for noen dager siden fikk jeg høre at det ikke var mulig ta 4 programfag men at man bare kunne velge 3 og at engelsken ikke var fellesfag men istede programfag det også.

Med andre ord så blir jo programfag linjen slik: fysikk, biologi, kjemi, matte og engelsk!

Har vurdert å studere i utlandet medisin via Sonans eller Bjørknes men har lest at flere av stedene de tilbyr så trenger man Biologi. Dette har satt meg i et dilemma som jeg aldri har forestilt meg at det kunne skje.

Er det slik at man bare kan velge 3 programfag og at engelsk ikke er et fellesfag men et programfag? Eller det bare i Troms at det er slik? Og er det sant engelsken da går under som programfag når man tar realfag?

Vurdert om man skulle etter det såkalte friåret ta 2 år på høgskole (eller privatist om det er noe som heter det?) slik at man fikk fordypet seg inn i de fagene man hadde lyst til å ta men ikke fikk plass til, eller ble skivset ut. At man også tok å forbedret seg i de fagene man kanskje ikke gjorde det så bra i på videregående. Tenkte også å fordype meg litt innen filosofi også.

Men er alt dette mulig, det jeg mener er det mulig at man kan fordype seg inn i dette? Og er det slik at man bare kan velge 3 programfag pluss at engelsken også går under som programfag?

Håper det er noen som kan gi meg svar på dette. Er ikke lenge igjen før man skal ta å søke på skoler, så det er mye som svømmer opp i topplokket hos meg nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig å ta alle fire realfag både på andre og tredjeåret. Slik har det bestandig vært. Problemet er at skolene har veldig varierende praksis på dette, om det overhodet er mulig. Det må klaffe med timeplanen, og det må være gjennomførbart økonomisk. Opplevde at folk ble spurt om å ta andre fag i biologien på vk2 jeg, var for mange til at det gikk opp med labplass.

Privatistordningen er slik at du faktisk kan slenge på biologien ilag med resten. Dette er beste alternativ om du ikke vil rote bort ett år eller to. Les f.eks i en sommerferie om du ikke orker å ta det sammen med resten. Biologi er ikke ett problem å ta som privatist, det koster deg 700,- per eksamen, og det er lett å stå.

Lenke til kommentar

Personlig kan jeg ingenting om realfagsystemet, men jeg kan si litt om utlandet. Hvis du ønsker å studere medisin i Polen, så er det bare å kjøre på fordi etter det jeg har hørt slipper de inn alle. Det er ikke veldig dyrt, men det er ikke like annarkjent. Da trenger du kjemi, fysik og biologi, men siden du ikke trenger å prestere så er det bare å ta faget på siden som privatist om skolen ikke lar deg ta det.

Hvis du tenker å studere i England, USA, Australia, eller Kanada må jeg skuff deg litt med prisen. F.eks. i England vil det sannsynligvis koste rundt 350K per år, og det blir dyrt i lengden. I USA er det noe lignende og det er ikks særlig mye billigere i Kanada eller Australia. Da er det bedre å studere i Polen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder engelsk på videregående så er det fellesfag i 1. klasse og så programfag i 2. og 3. som du kan velge hvis du føler for det. Man må ha 3 programfag per år, men man kan ha 4 hvis det klaffer med timeplanen. Man må også ha et 4. valgfag i 2. klasse om man velger matte (siden du da slipper fellesmatten og må gjøre opp for disse tapte timene).

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen. Var til stor hjelp. Fikk et mye bedre bilde av alt.

Så vidt jeg har fått med meg: Jeg kan velge maks 3 programfag, men kan/må velge en siste siden matte går over til fellesprogram (la oss si at det blir seende slik ut: matte, kjemi, fysikk og biologi). Og at vis skolen ikke har plass eller ikke råd til å tilby biologi, så er det mye billigere å ta det som privatist. Og dermed må jeg av de fem fagene jeg fortalt om i forrige post, vrake en.

Ja. Har jo lest at det er ufattlig vansklig å komme inn på medisinstudier i Kanada, Storbritannia og USA, pluss at det er dyrt. Kanada sies å være det vansligste å komme inn på medisinstudier ettersom de nærmest ikke tilbyr plasser til elver fra andre land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...