JULINGiKAKE Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hei. Har tatt noen få nattebilder med lang lukketid og stativ, som blir greie. Men lurer på en ting. Hvordan kan jeg forhindre at gatelys månen og andre lyskilder får "stjerneform" eller blir for skinnende? Kan et polarisasjonsfilter hjelpe? Lenke til kommentar
boos Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Ta "nattbildene" før det blir helt mørkt. Da er det ikke SÅ stor forskjell mellom lyskildene du nevner og omgivelsene forøvrig. boos Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Bra tips fra boos. Når det gjelder månen, skal det ikke være mye mørkere enn dagslys før den blir utbrent. Månen er en svært sterk lyskilde. At lyskildene får stjerneform er et optisk fenomen du ikke lett kommer unna. Du vil se det samme om du kniper øynene nesten igjen. Her ligger også nøkkelen, diffraksjonsstjernene blir mer markert jo mindre blenderåpningen er. Helt åpen blender gir altså minst diffraksjonseffekt. Men helt åpen blender er noe man normalt ikke er interessert i hvis det dreier seg om et landskapsbilde. Stjerneeffekten er også mest utpreget ved sterke punktlyskilder. Polariserende filter hjelper ikke. Endret 11. februar 2009 av k.n.b Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Du kan jo åsså ta flere eksponeringer for å øke de dynamiske omfanget aka HDR uten "dra i spakene tonemap". Da vil du kunne presse mere detaljer ut av lysene eller månen f.eks. Jeg synes stjerneformene er en kul effekt jeg da, så den skal du ikke bry deg så mye om. Det er jo et helt vanlig fenomen. Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Diffraksjonsstjerner er snasne. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Diffraksjonsstjerner er snasne. Med riktig objektiv er de det. Eller mer korrekt, med riktige blenderlameller. Jeg må si jeg liker Nikons løsning med odde antall lameller bedre enn Canons like antall, noe som gir dobbelt så mange takker på stjernene som antall lameller i blenderen. Lamellenes utforming spiller også en rolle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå