Drama Llama Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Hei. Får opplyst av Datakjeden v/Helge at reklamasjonstid på adapter til bærbar PC er 2 og 1/2 år. Dette blir opplyst selvom adapter har blitt omlevert to ganger før, og selvom jeg har reklamert på selve PC-en, ikke adapteren. Spørsmål: Stemmer det at reklamasjonstiden på adapter er 2 og 1/2 år, og fortsetter denne reklamasjonstiden å rulle som vanlig, selv etter to omleveringer? Den utvidede saken er at PC-en ikke tar til seg strøm fra nevnte adapter, fordi den ødelegger adaptere generelt (svir de i stykker). Samme feil har nå skjedd tre ganger. Datakjeden i Bergen har i forlengelse av dette, først feilsøkt adapter, og så feilsøkt PC. De har ikke funne noe galt med PC-en, men sendte den videre til InfoCare for bekreftelse. Videre har saken rullet i 57 dager nå. Datakjeden har ikke tatt stilling til reklamasjonskravet enda. Forbrukerrådet opplysert imidlertid at rimelig tid til å behandle et reklamasjonskrav, er på to uker. Spørsmål: Utvides denne tidsperioden når forhandler må bekrefte resultat av feilsøking med sin leverandør/servicepartner? Eller burde jeg kunne forvente tilbakemelding på kravet etter to uker uansett? Videre mener forbrukerrådet at fordi saken har rullet så lenge, vil det være grunnlag for å heve kjøpet. I min dialog med Datakjeden, er ikke dette noe de vil ta stilling til før feilsøking hos HP er ferdig. Spørsmål: Er dette noe Datakjeden har anledning til, da PC-en ikke lengre kreves omlevert pga. feil, men rett og slett på grunnlag av slett saksoppfølging? Et siste spørsmål blir: Hva er saksgangen om dette skal klages inn for et forbrukerorgan? Mulig jeg gir noe få detaljer ang. saken, men det er kanskje tilstrekkelig for en som kjenner systemet litt bedre enn jeg gjør. Om ønskelig, utdyper jeg gjerne de forskjellige aspektene ved saken. EDIT: Fjernet fullt navn på Datakjedenmedarbeider Endret 12. februar 2009 av Drama Llama Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Tja, HP praktiserer nå hvertfall 5 års reklamasjonsrett på adaptere. Et strømadapter betraktes som vesentlig for at en PC skal kunne brukes, og følger derfor samme reklamasjonstid som resten av maskinen. Nå kan det dog virke som om det er maskinen din det er noe feil med, ikke adapterne. Du sier saken har rullet i 57 dager. Vet du hva som har tatt så lang tid? Lenke til kommentar
Drama Llama Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Ok. I går leverte jeg et formelt krav om heving av kjøp til Datakjeden i Bergen (dette har jeg tidligere sagt på mail til Helge). Når jeg kom hjem igjen (15 min senere), lå det epost i innboksen hvor det stod at HP hadde funnet en komponentfeil, og mens jeg leste den, ringte Helge fra Datakjeden og spurte om jeg ville opprettholde kravet selvom de nå skulle reparere så raskt som mulig. Jeg svarte at pga slett kundebehandling og urettmessig lang servicetid, ønsket jeg fortsatt å opprettholde kravet. Uansett, når jeg leverte inn PC-en, ga jeg beskjed om at den hadde væt inne flere ganger før, og jeg presiserte at adapteren ble ødelagt av PC-en, og at de derfor måtte fikse PC-en. Altså fjerne årsak,og ikke symptomene. Selvom jeg reklamerte mot Datakjeden, valgte de å "reklamere på mine vegner" ovenfor HP. Jeg sendte de en mail hvor jeg skrev omtrent: "Videre minner jeg dere på at reklamasjonskravet er stilt til dere, forhandler, og ikke til HP, produsent." Akkurat det poenget klarte ikke Datakjeden å skjønne, uansett hvor ofte det ble poengtert fra min side. Altså at de måtte ta stilling til kravet uavhengig av hva deres leverandør gjorde. Hva som tok tid kommer tydelig frem i saksgangen: Laptop levert inn : 16/12/08 Avvist ved en feil av meg : 19/12/08 Mottar mail fra deg angående saken : 21/12/08 Tok dessverre ikke tak i saken da dette ble først gjort på ny året, dette er min feil og eg beklager dette. Eneste eg kan forklare det med er at det var utrolig mange saker i jule tider, dette skal selvfølgelig ikke gå ut over dem så beklager dette på det sterkeste. Sak innmeldt til hp: 05/01/09 Purret hp : 14/01/09 Purret hp : 20/01/09 Reklamasjon godkjent : 28/01/09 Laptop sendt til infocare : 30/01/09 Kontakter HP angående saken : 11/02/09 De hadde ikke noe ny info, så tok kontakt med servicepartner direkte. Mailer Infocare om status : 11/02/09 Får svar fra infocare : 11/02/09 Svaret var at de hadde fått deler og de skulle purre tekniker for å få den ferdig raskere. Kontakter dem og hører om dere fremdeles vil heve da maskinen snart er klar :11/02/09 Heving godkjent :12/02/09 Jeg sitter nå med følelsen av at dette kommer til å ordne seg, og at jeg får penger igjen. Om det ikke blir tilfellet, oversendes saken til Forbrukerrådet. EDIT: Fjernet fullt navn på Datakjedenmedarbeider EDIT: La til saksgang istedefor knotete forklaring Endret 12. februar 2009 av Drama Llama Lenke til kommentar
Drama Llama Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Hei. Datakjeden i Bergen har gått med på å heve kjøpet. De siste dagene har dialogen tatt seg opp, og etter at formelt reklamasjonskrav ble innlevert, løste ting seg kjapt. Det skal det selvfølgelig beregnes forsinkelsesrenter og bruksfradrag, og jeg lurer litt på hvordan man beregner sistnevnte. Skal man trekke fra dager maskinen har vært innlevert til reperasjon? Eller ser man hele perioden under ett? Fint om noen kan hjelpe med akkurat det, med saken utenom er forøvrig løst. Honør til Datakjeden for at de løste saken raskt når man først sparket de skikkelig bak. Også positivt at Helge videresendte saksgangen/dialogen med HP og InfoCare. Endret 12. februar 2009 av Drama Llama Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå