Itw Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Heisann Har en ekstern disk full av viktige jobb filmer og slikt, som gikk i gulvet, og nå ikke kommet opp i windows lengere. Har prøvd og ta disken ut av kabinettet og kobble den rett i maskina, uten at det funket noe bedre. Plan A nå er og kjøpe en likens disk og flytte platene over i den, er det ellers noe man kan gjøre selv? Og hvilke firmaer kan man kontakte om og hente ut data? Hva koster slikt omentrent? Lenke til kommentar
War Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Plan A nå er og kjøpe en likens disk og flytte platene over i den, er det ellers noe man kan gjøre selv? Det må være 100% støvfritt rom, du kan gjøre det selv om du damper ned badet osv, men selv da kan det gå galt. Du trenger også masse spesialverktøy ikke stjerneskrutrekker. http://www.ibas.no/ Finner filene dine men ikke gratis. Det er nå man skulle hatt backup. Var disken på da den gikk i bakken? Dvs spant diskene? Noen den ikke gjør på ekstern disk før den må hente data derifra. Endret 11. februar 2009 av War Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 ... Du trenger også masse spesialverktøy ikke stjerneskrutrekker. Det er riktig. Diskene er vanligvis skrudd sammen med bittersmå torx-skruer Jeg har sagt det før og begynner å bli lei av å si det (men gjør det no igjen gang etter gang): Bærbare/eksterne hardisker skal IKKE brukes som eneste lagringsplass til filer, spesielt ikke viktige. Det blir som å skulle frakte med seg viktige dokumentmapper over et havstykke i en robåt ved å lempe dokumentene i en (forhåpentligvis tett) søpplesekk, knytte denne igjen og ha den på slep i vannet etter robåten. Dette fordi man ikke gidder å bruke litt mer penger på å kjøpe en robåt som er lang nok til å kunne romme både roer og sekk med dokumenter. Hvis alt fungerer, sekken holder seg tørr inni og tauet ikke ryker/glipper og knuten ikke går opp så har du nok klart å få fraktet alle dokumentene til den andre siden i behold. En person som tar backup er også gjerne den som koster på seg en littegrann lengre robåt slik at det blir plass til både roeren og sekken med dokumenter. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 Joda er klar over dette med backup, er ikke jeg som har brukt disken, og han som har brukt den, har nok ikke tenkt over det. Vet ikke om den spant da den gikk i bakken, men etter hva jeg kan høre så høres det ut som om armen har problem med og røre seg. Nå har jeg vært og leitet og fant overhode ikke en likens 500gb disk i dag, så blir nødt og bestille 1, før jeg får byttet plater.. Skal sjekke med ibas hva de skal ha også.. Lenke til kommentar
Bjotte Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 utifra det jeg kan fatte med den infoen du gir så er det leser armen på disken som har gått. dette er det bare 2 firmaer i norge som driver å bytter. dette koster mellom 5 og 15 k. så det er en veldig dyr ting. hvis du skal bytte leser armen er det nesten snakk om at det skal være veldig viktig info på disken for at noen skal gidde å betale for det. men smaken er som baken har du eller vedkommende noen høvdinger som du eller h*n vil bruke på dette så er det bare å oppsøke et av disse firmaene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå