BigJaffa Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Skal på folkehøgskule til sommeren og har planer om å slutte til sommerferien, men så lurer på når det er lurerst å sei at man skal slutte? Vist eg finner på å sei det dei neste veken kan han permitere meg da? Lenke til kommentar
Lisa88 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hvor jobber du da? Er jo mest normalt å ha 1-2 måneder oppsigelse. Så om du skal slutte 1.juli, lever oppsigelsen din FØR 1. JUNI (om det er én måned oppsigelse), om det er to måneder, lever FØR 1. mai. Du kan også levere 1.mai eller juni, men greit å være litt i forkant. Han kan da IKKE permittere deg, for oppsigelsestida er gjensidig, du skal jobbe ut den måneden om du har noen vakter. Litt vanskelig skrevet, skjønte du hva jeg mente? Når skal du slutte da? Dato ca? Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 Skriver ikkje kor eg jobber vist sjefen sitter og googler namnet på bedrifta. Tanken var å slutte når ferien starter, så andre veka i juli. Lenke til kommentar
Lisa88 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 ok. hvor lang oppsigelse har du da? Om du har 1 måned, si opp 1.juli. Om det er 2 måneder, si opp 1.mai. Men, om du ikke har noen vakter før du sier opp, er det sjefens avgjørelse om han gir deg noen vakter. Men, om du allerede har fått vakter, kan han ikke ta de fra deg! Dette forutsetter selvfølgelig at du har kontrakt. Håpe du fikk de svarene du lurte på? Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 ok. hvor lang oppsigelse har du da? Om du har 1 måned, si opp 1.juli. Om det er 2 måneder, si opp 1.mai. Men, om du ikke har noen vakter før du sier opp, er det sjefens avgjørelse om han gir deg noen vakter. Men, om du allerede har fått vakter, kan han ikke ta de fra deg! Dette forutsetter selvfølgelig at du har kontrakt. Håpe du fikk de svarene du lurte på? har ingen ting og si om han har arbeidskontrakt eller ikke. Men har han kontrakt så kan det hende han har lenger oppsigelsetid en 1 mnd. (står i kontrakten ) Uten kontrakt er det 1 mnd oppsigelse. Lenke til kommentar
Lisa88 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Uten kontrakt har ingen noen form for krav, akkurat det som er greia. Det er derfor det ikke er lovlig for arbeidsgivere å ansette noen uten kontrakt. Men, uansett, det har du helt sikkert, så du har enten 1 eller 2 måneder med oppsigelse. Det som er mest vanlig ihvertfall! Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Uten kontrakt har ingen noen form for krav, akkurat det som er greia. Det er derfor det ikke er lovlig for arbeidsgivere å ansette noen uten kontrakt.Men, uansett, det har du helt sikkert, så du har enten 1 eller 2 måneder med oppsigelse. Det som er mest vanlig ihvertfall! Du har like mye rettigheter selv om du ikke har en kontrakt. Men er du feks ansatt som ekstrahjelp uten kontrakt eller noen form før og sesifisere antal timer pr uke så behøver ikke arbeidsgiver gi deg noe mer arbeid. Desuten er ikke 1 og 2 mnd mest vanlig. Har du en jobb du har jobbet lenge, har høyere utdanning osv så er det "vanlig" med 3 mnd +. Dette er jo selfølgelig siden personen er en resurs før bedriften at de ønsker en lengere oppsigelsetid. Lenke til kommentar
Lisa88 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg har jobbet på alt fra klesbutikker til oljeselskap, vært på alle plassene i over 2-3 år, og jeg har aldri vært borti noe annet enn 1-2 måneder, men det er som du sier - dette varierer, og kanskje er det like normalt med 3 måneder. Den første plassen jeg var ansatt, der hadde jeg ingen kontrakt. Etter 3 år med dårlig behandling, sa jeg opp med øyeblikkelig virkning. Dette reagerte de på, og ville ha med ut "oppsigelsestida". Dermed kontaktet jeg fri rettshjelp, og de kunne hevde det at når noen er ansatt uten kontrakt, kan man gjøre det med øyeblikkelig virkning. Dessuten er det ulovlig å ikke ha kontrakt på dine ansatte. Men nå kom vi litt utenfor sporet :-P Men BigJaffa - sjekk ut hvor lang oppsigelsestid du har du! Men vanligvis, om du har en oppegående sjef, skal det nok være mulig å snakke med han om dette! Håper det ordner seg:) Lenke til kommentar
Lisa88 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 hehe, fant forresten flere tråder om dette.. Det virker som om du, "tja" har rett, er 1 måned om ikke kontrakt er skrevet - men det som er merkelig er at det er lovpålagt at en arbeidskontrakt skal underskrives av begge parter innen 14 dager etter første arbeidsdag. Det var det merkelig nok annerledes i mitt tilfelle. men for BigJaffa sin del, så har du nok av tid til å si opp på, virker det som Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 På jobben min er det 2 ukers oppsigelsestid, men så jobber jeg "bare" på en dagligvarebutikk Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Kan tenke meg at det er 1 månad for eg meiner at han som sa opp sist tok ut all ferien i oppsigelsestida Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Det er ryddig å gi beskjed så tidlig som mulig om en skal slutte. Jeg ville tolket det positivt og kanskje skrevet en litt bedre referanse. Kontraktene spesifiserer minimum, ikke maksimums tid. Bare vær klar når det kommer til årsakene. Er en underlig sjef om han permiterer deg for at du gir beskjed om at du skal slutte. Endret 15. februar 2009 av Pastafarian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå