Gå til innhold

Kamera for natur - nybegynner

Anbefalte innlegg

Kjære forum,

Jeg har satt på gjerde og studert prisfall, kvalitet og anbefalinger i opp og i mente. Men straks jeg føler jeg har funnet et kamera, dukker det opp en remse av dårlige erfaringer og mistillit melder seg.

Så nå tyr jeg til nok en "kamera for nybegynner"-tråd. Beklager.

Jeg bruker mye tid på å gå i fjellet og vil derfor velge utgangspunktet heretter. Da snakker vi åpne flater, store avstander, interessante dyr på avstand og (kanskje) vekslende lysforhold (snø, flatt lys etc.). Jeg er nybegynner og er litt kvien for å overgå 10.000 kr-grensa(?).

Dog tilbringer jeg ikke all min tid på fjellet, så det må ha noen gode all-round egenskaper i tillegg.

Regner ikke med svart-hvitt svar, men

-Hvilket kamera passer best for meg?

-Hvilket/hvilke objektiv er best for naturfoto?

-Hvordan håndteres kamera på tur, gjerne i telt? Kondens etc.

Misforstå meg ikke, jeg ønsker ikke å bli en naturfotograf. Jeg går fra A til B, og vil bare knipse litt på veien.

Mvh den komplekse

Jens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for dine formål er det nok samme hvilket entry-kamera du velger. Men dersom det er landskap du er ute etter så hadde du nok hatt godt bruk for en vidvinkel i tillegg til et eventuelt annet normal/tele objektiv. Tokina og sigma leverer rimelige vidvinkler til flere merker som har fått gode tilbakemeldinger (sigma 10-20mm, tokina 11-16mm og tokina 12-24 mm) som ligger på rundt 5000 nytt og 3000 brukt.

Med tanke på kondens så er hovedfaren når du går fra kald tørr luft til varm fuktig luft. det er derfor anbefalt å plassere kamera med objektiv i en plastpose/frysepose før du tar den med inn i telt.

Lenke til kommentar

Til landskap er det vidvinkel som duger, men skal du ta bilder av dyr på litt avstand må du stort sett ha mye tele. Til all-round klarer du deg sikkert fint med normalzoom, kit-objektivet som følger med, med mindre du er veldig kresen.