Gå til innhold

Kamera for natur - nybegynner

Anbefalte innlegg

Kjære forum,

Jeg har satt på gjerde og studert prisfall, kvalitet og anbefalinger i opp og i mente. Men straks jeg føler jeg har funnet et kamera, dukker det opp en remse av dårlige erfaringer og mistillit melder seg.

Så nå tyr jeg til nok en "kamera for nybegynner"-tråd. Beklager.

Jeg bruker mye tid på å gå i fjellet og vil derfor velge utgangspunktet heretter. Da snakker vi åpne flater, store avstander, interessante dyr på avstand og (kanskje) vekslende lysforhold (snø, flatt lys etc.). Jeg er nybegynner og er litt kvien for å overgå 10.000 kr-grensa(?).

Dog tilbringer jeg ikke all min tid på fjellet, så det må ha noen gode all-round egenskaper i tillegg.

Regner ikke med svart-hvitt svar, men

-Hvilket kamera passer best for meg?

-Hvilket/hvilke objektiv er best for naturfoto?

-Hvordan håndteres kamera på tur, gjerne i telt? Kondens etc.

Misforstå meg ikke, jeg ønsker ikke å bli en naturfotograf. Jeg går fra A til B, og vil bare knipse litt på veien.

Mvh den komplekse

Jens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for dine formål er det nok samme hvilket entry-kamera du velger. Men dersom det er landskap du er ute etter så hadde du nok hatt godt bruk for en vidvinkel i tillegg til et eventuelt annet normal/tele objektiv. Tokina og sigma leverer rimelige vidvinkler til flere merker som har fått gode tilbakemeldinger (sigma 10-20mm, tokina 11-16mm og tokina 12-24 mm) som ligger på rundt 5000 nytt og 3000 brukt.

Med tanke på kondens så er hovedfaren når du går fra kald tørr luft til varm fuktig luft. det er derfor anbefalt å plassere kamera med objektiv i en plastpose/frysepose før du tar den med inn i telt.

Lenke til kommentar

Til landskap er det vidvinkel som duger, men skal du ta bilder av dyr på litt avstand må du stort sett ha mye tele. Til all-round klarer du deg sikkert fint med normalzoom, kit-objektivet som følger med, med mindre du er veldig kresen.

Når det gjelder kamera kan du jo vurdere pentax. De er de eneste som har værtetting helt ned på de rimelige modellene. Siden du skal ta mye bilder utendørs, og kanskje ha kameraet med deg på overnattingsturer, er det jo litt vanskeligere å holde fukten unna. Da stiller du litt bedre med et pentax. Når det gjelder kondens (mtp fra kaldt til varmt) må du vel ta de samme hensynene? Dette vet jeg ikke, men regner med at luft kommer seg inn/ut av kameraet, uansett værtetting. Kanskje i større eller mindre grad, men nok til at du burde pakke det i plast før du tar det inn i teltet. Inni telt er jo også luftfuktigheten svært høy, så du vil kanskje la det ligge pakka ned i sekken i ytterteltet. Det hadde i alle fall jeg gjort. Batteriet kan du jo kanskje ta inn i teltvarmen. Apropos batteri er kanskje det noe du vil kjøpe ekstra av, så du har for hele turen. Med pentax bruker du AA-batterier uansett, så det blir enkelt å få tak i og ta med reserve. Litt kjipt ellers.

Stativ er også noe du bør vurdere, siden du skal ta mye landskapsbilder. Om du vil ha et fint kvelds-/morgenbilde i skumringen, klarer du ikke dette håndholdt. Er uansett greit med stativ for å få bildene så skarpe som mulig. Blir jo forsåvidt din vurdering om du orker å drasse på. Exposervice har for tiden gode tilbud på utvalgte stativer.

edit: Når det gjelder dårlige brukererfaringer vil du finne dette med så og si alle kameramodeller. Alltids er det noen som ikke er fornøyd. Du vil få et kamera som er mer enn godt nok, uansett hvilket du velger.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar
Jeg bruker mye tid på å gå i fjellet og vil derfor velge utgangspunktet heretter. Da snakker vi åpne flater, store avstander, interessante dyr på avstand og (kanskje) vekslende lysforhold (snø, flatt lys etc.).

Misforstå meg ikke, jeg ønsker ikke å bli en naturfotograf. Jeg går fra A til B, og vil bare knipse litt på veien.

Mvh den komplekse

Jens

Du virker litt ambivalent i forhold til ditt eget behov for et fotoapparat. Ikke så lett å velge eller rådgi da. Men vil du bare "knipse litt på veien" som du skriver, kan du jo velge omtrent hva som helst.

Men som det er sagt her: Vidvinkel er egnet til landskap. Skal du ta bilder av dyr, trenger du et teleobjektiv. Verre er det ikke. Men da må du belage deg på å både betale litt og bære litt. Landskapsbilder krever dessuten staiv.

boos

Lenke til kommentar

Du setter maks 10000. Da ville jeg sett på

Pentax k200d, dette koster idag under 5000 og dermed har du mer penger til å bruke på optikk.

Jeg ville i starten bare gått for en standardzoom i og med at du ser på deg selv som nybegynner og bare vil ta bilder ute mellom a og b (som du selv sier). Kitobjektivet til k200d, (18-55mm) gir da en god begynnelse. Etterhvert finner du ut om det er mer tele eller mer vidvinkel du trenger, og da har du penger igjen til å kjøpe et bra stykke glass. Du skriver at du kanskje vil ta bilder av "spennende dyr på avstand" da begynner vi fort å prate dyr hobby. Et alternativ da er pentax 55-300mm (eller noe i den duren) til rundt 3k, ikke veldig lyssterk men helt ok. Men det ville jeg ventet med til du finner ut om du virkelig vil det.

Ang. Kamera på tur, søk litt på forumet:

Her er en tråd om kamera i kulde.

Lenke til kommentar
Sony A700 får du nå til 5999,- på Japanfoto, da får du ett værbestandig og solid kamera i klassen over entrylevelene.

Jeg tror det vil lønne seg å justere budsjettet litt mer mot en pakkeløsning. 70% av maksbudsjettet kun på kamera + kit gir veldig lite rom for ekstrautstyr. Husk at bag, minnekort, stativ (i alle fall for trådstarter) og muligens et nytt objektiv nesten er et minimum for trådstarter i dette tilfellet. Har man ikke hatt speilreflekskamera før, vil en nybegynnerbok også være svært nyttig. 3.000 blir alt for lite å bruke på dette. Fotografering er mer enn baaare kamera.

Lenke til kommentar

Dersom det skal brukes mye på fjellturer og fotografering ikke vil være hovedmålet med turen, ville jeg vurdert også et kompaktkamera, f.eks. Panasonic Lumix DMC-FZ28. Det ble lansert sommeren 2008 og har fått mye bra omtale. 10MP med brennvidde 27mm-486mm ekvivalent 35mm, hvilket gir 18x zoom. Kan også ta bilder i RAW format og filme med oppløsning 1280x720 med 30bilder/sek. I tillegg har kameraet meget close nærgrense.

Selv brukte jeg Sony F828 (herlig kamera) for en del år siden før jeg kjøpte speilrefleks. Mye lettere å bære med som turbagasje når fotografering ikke er selve målet med turen.

På DPReview.com er det en god del brukererfaringer med dette kameraet og de fleste ser ut til ¨å være ganske gode.

Pris: du kan kjøpe 3 stk. innenfor budsjettet.

Dog ikke sikkert det er det beste for deg, men det bør absolutt vurderes.

Lykke til...

Lenke til kommentar

Jeg støtter Pentax K200D. Den er værtett, bruker AA-batterier og dessuten så har Pentax en fantastisk god vidvinkel (DA12-24mm) nesten samme som tokina 12-24mm. K200D har også stabilisering i kamerahuset slik at du slipper å kjøpe objektiv med stabilisering. Da kan du for eksempel kjøpe Tamron 70-300mm til dyre-/fuglebilder. Link til Tamron 70-300mm Hvis du vil ha litt bedre er Pentax 55-300mm ett godt alternativ.

Ellers å kan det også være lurt å invistere i stativ, Verbon 600R skal gi mye for pengene!

Lenke til kommentar

Takk for mange gode responser. Jeg vil prøve å holde meg til ett objektiv. Jeg var innom JapanPhoto i går. Der ble jeg anbefalt et 40D Canon med et Tamron 18-200 f/3,5-5,6 (hvis jeg ikke husker feil) til 8000 for den pakka. Jeg kikket også på et Tamron 18-270 f/3,5-5,6 med stabilisator til i underkant av 5000 (+ kamera) hvis jeg ville kline til litt.

Er 18mm for vidvinkel "greit nok", og inngår man mange kompromiss ved å kjøpe ett slikt "all-in-one" objektiv?

Er det noen som har noen erfaring med noen av disse objektivene?

Ser det er mange som anbefaler meg stativ. Det vil jeg helst unngå. Hva er grunnen til at man trenger stativ til landskap? Synes rystninger så godt ved landskap - selv med stabilisator?

Mange anbefaler også k200D. Hvordan er dette vs 40D?

PS Jeg vet 40D gir pris farlig nær 10K grensen min, men jeg er en grensesprenger - på godt og vondt

Lenke til kommentar
Er 18mm for vidvinkel "greit nok", og inngår man mange kompromiss ved å kjøpe ett slikt "all-in-one" objektiv?

:

Ser det er mange som anbefaler meg stativ. ... Hva er grunnen til at man trenger stativ til landskap?

Man inngår kompromisser ved å velge objektiv. Som på de fleste andre felt i livet så bytter man ekstrem egnethet for ett bestemt formål med akesptabel egnethet for mange formål. Hver må i grunnen definere "akseptabel" for egen del.

Grunnen til at stativ anbefales for landskap er at sjangeren tradisjonelt handler om knivskarpt, hele veien, ut i kantene, og fra nært til fjærnt. Altså trenger man både et skarpttegnende objektiv og relativt lang lukkertid (på grunn av behovet for å bruke liten blender). Maks knivskarpt får du dermed billigst med fastoptikk og stativ. Akseptabelt skarpt for eget bruk kan man nok få med et rimelig alt-i-ett med stabilisator. Det kan være et greit sted å starte, så ser man hvilke brennvidder og ønsker ellers man måtte ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...