Krokn Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hei For en tid tilbake kjøpte jeg 2 stk 2GB Corsair DDR 2 minnebrikker (CM2X2048 - 6400) som forøverig er identiske med mine tidligere 2 stk 1GB. Skal være samme hastighet og alt på dem. Problemet er imdidertid når satte i den ble oppstarten av maskinen høyst problematisk. Som oftest låste maskinen seg i der BIOS loader helt på starten. Kom videre etter utallige fysiske av og påslåing av maskinen. Men Windows var ikke bra (Har windows vista 64-bit med memory remap påslått). Tok ut det 2 stk 1GB, og da var det mye bedre. Trudde det skulle ikke være noe problem å ha to størrelser så lenge det var samme hastighet på dem jeg? Er det det, eller er noen andre problemer? Grunnen til jeg spør, er fordi ser 4 GB i noen tilfeller ikke er helt nok. Kunne iallefall ikke skade mer med mere minne. Derfor lurer på om lønner seg å kjøpe 2 stk 2 GB til identiske med de jeg har i dag, eller om jeg sannsynligvis vil få samme problemer med dem? Her er de to settene jeg har: 1 GB Corsair minnebrikkesett 2 GB Corsair minnebrikkesett Lenke til kommentar
War Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Sjekket bios? Om volten står på auto kan den være feil, noen ganger må du øke volten på northbridge også med 4 brikker. Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hei Ser du har samme hovedkort som meg. Satte 4 stk geil ultra(4Gb totalt) inn i mitt og hadde store problemer. Pc kjørte chdsk omtrent for hver tredje oppstart, og jeg hadde problemer med korrupte filer ved nedlasting og utpakking av filer. Jeg ga opp og kjøpte 2 stk 2Gb value ram av ymse slag istedet, og mine problemer forsvant. Jeg økte volt på minne, men ikke northbridge så det kan være verdt et forsøk. Begynner nesten å tro dette hovedkortet ikke liker 4 minnebrikker nå. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Dette er et helt vanlig problem på for eks ALLE nforce brikkesett. Sjekk volten på ram, 1,9v brikker kan godt være satt på 1,5 i bios pga auto. Endret 11. februar 2009 av War Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 I tilegg til Volt kan det være lurt å skru Trfc opp til ca 54 eller mer. Etter at jeg gjorde det ble minnet mitt langt mer stabilt enn da jeg brukte hele 2.2V (nå 2.0). http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=35435 Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Dette er et helt vanlig problem på for eks ALLE nforce brikkesett. Sjekk volten på ram, 1,9v brikker kan godt være satt på 1,5 i bios pga auto. Nå er det vel ikke nforce han har, men intel 975(Asus P5W DH deluxe) Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Har P5Q Deluxe, vista x64. Dersom jeg bruker 4 rambrikker a 2GB hver rebooter pc'en i tide og utide. dersom jeg fjerner en(samme hvilken) er den stabil. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Har P5Q Deluxe, vista x64. Dersom jeg bruker 4 rambrikker a 2GB hver rebooter pc'en i tide og utide. dersom jeg fjerner en(samme hvilken) er den stabil. Du kan jo prøve det trikset jeg beskrev ovenfor. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 endre til manuell kontroll og sette Row frequence cycle time til f.eks 55? Lenke til kommentar
Krokn Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Virker egentlig som ikke er helt lett å bruke 4 minnebrikker da på denne. Skal prøve å sette oppsettet på manuelt i bios, og se om det hjelper noe. Har ikke gjort dette med minnebrikker før, men trur nok finner ut av det etterhvert. Må bli over helgen, da ikke tid før da. Men hvor går "grensen" for hvor høyt kan gå på volt og Row frequence cycle (Trfc?) før er noen fare. Ingen erfaring med dette. Takker for alle svar uansett. Endret 12. februar 2009 av Krokn Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Trfc er ufarlig å sette opp, man mister "noe" ytelse men om det er målbart er vel vanskelig å si. Men om det er snakk om stabilitet og mindre feil tar jeg gjerne høyere Trfc. Når det gjelder volt så greier de fleste DDR2 brikkene som er spesifisert til 1.8 opp til 2.0 Volt uten at du trenger å tenke på det, men du bør sette grensen på 2.1 om de er spesifisert til 1.8. Men er det sånn at de er spesifisert til å fungere på 2.2 eller 2.1 så er det nettop denne volten du bør gi dem (men alltid lurt med en ekstra vifte i nærheten av dem så de får litt ekstra kjøling. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 da er Trdc satt til 55, kjørt i en time ca uten reboot, og det er lengre enn snittet før maskinen pleide å gå i stå. Får se i løpet av dagen hva som skjer. Vil jeg få noen særlig fordel av å øke spenningen ved bruk 8GB Mushkin DDR2 EM2-6400 2x2048MB 800MHz? (Kjører nå på 1.8v) For det meste bildebehandling (og noe spill) Eller vil det igjen gå ut over stabilitet? Lenke til kommentar
Krokn Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Har satt inn igjen de siste to rambrikkene og økt volt på dem litt. Men har ikke funnet igjen hvor jeg justerer tRDC i bios. Har sett både i brukermanualen og lett i bios, men finner det ikke. Også søkt på nettet. Noen som kan hjelpe meg å si hvor den instillingen er? Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 det ligger med tidene til minneoppsettet. Må endre til manuel så dukker row cycle time opp. Da har Pc'en kjørt i noen dager, har restartet en gang, usikker om det er pga minnet eller noe annet. Noen som kan forklare hva Trdc gjør for noe? Om det evt bare forsinker feilene eller kan fjerne de helt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå