Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

trenger hjelp til noen røykeråd her

Gjest gjest Hilde

Anbefalte innlegg

Gjest gjest Hilde

hei alle dere der ute,

jeg er ny her inne så vet ikke om dette er den riktige siden, jeg prøver å slutte å røyke, holder på med nikotintyggis

men da forsvinner ikke røyk suget,

noen sier at en kan like godt røyke, når en har tyggis,

er dere enige i det? har hatt to røyk på en uke å har dårligsamvitighet for det,

synest dere at jeg skal ha noe røyk liggenes hjeme?

etter min mening da, så er en ikke klar for å slutte vist en han røyk liggenes

håper noen kan hjelpe meg der ute,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikotin eller ei, tyggis skader i alle fall ikke lungene eller gir deg kols. Røyker litt selv, og skulle i en perfekt verden sluttet med det. Det skjer IKKE så lenge jeg har sigg liggende. Er så lidderlig godt med en lille sigg og en øl etter en god middag f.eks. Og hadde vi hatt viljestyrke hadde vi vel sluttet for lengst eller? :!:

Jeg har ganske langt til nærmeste sted jeg kan kjøpe sigg, i alle fall for langt til at jeg gidder å gå. Latskap er din venn! Jeg tar meg et lite glass cognac eller noe, og tenker som så at "nå kan jeg jo faktisk ikke kjøre". Og da kan jeg jo heller ikke skaffe sigg. (pleier å holde meg for god til å bestille utkjøring fra Peppes og få dem til å dra med en pakke)

Drawbacket er selvsagt at man jo får LITT lyst på et trekk når man drikker da. I det store og hele synes jeg det går greit å unngå å røyke i ukedagene så lenge jeg passer på å ikke ha masse røyk liggende å slenge i huset. Men i helgene ute blandt folk som røyker, mens man er full. Hm. Jobber litt med den der ennå.

Men det er mye i hodet. Sigg etter maten og i fylla er snadder, men også en vane. jeg PLEIER å ta en sigg etter maten, og jeg PLEIER å ta noen trekk over en haug med øl.

Husk at røykesug ikke bare er fysisk. Da hjelper det ikke med tyggis. Det er også en gammel, god uvane. Og slike må du nesten ha lyst til å kvitte deg med for at det skal bli noe greie på. Og det kommer til å ta tid og innsats (derav det at du må ha lyst)

Kjenner flere som har regnet ut og skrevet opp hvor mye de bruker på sigg, og noen som legger pengene i et glass i stedet. Det er flere måter å skaffe seg litt drivkraft på, økonomi funker for noen. For igjen; hadde det vært superlett hadde du vel ikke postet her i det hele tatt. En gulrot i enden av pinnen hjelper litt.

Lenke til kommentar

Å ha sigaretter liggende er i alle fall bare tull. For meg hjalp det å finne på noe med en gang røykesuget startet - det vil si gjøre noe, hva som helst egentlig, for å distrahere meg. Samt at jeg roet ned med festinga en liten stund, og kvittet meg med alt som var i nærheten av røykbart i huset :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_hilde_*

Hei igjen å takk til dere to, ja er kansje ikke så lurt å ha noe røyk liggenes, blir så mye lettere å ta da, selv om det er 10 min å gå på foretninga hehe,

jeg har hunder som jeg er vedlig mye ute med i naturen, å da er det deilig å komme hjem, føler meg alerede lettere i pusten, vi er vel i skogen to timer vær dag, å det er medesin for meg det, blir jo nesten som en rus for meg, å komme meg ut med dyra,

festing å sånt er jeg veldig lite på. å drikke veldig lite, kansje et glass vin heller to, i mnd, så det er ikke noe problem for meg, så nå vil jeg kanste de siste sigg i peisen, de har det bedre der inne en i mine lunger hehe,

Lenke til kommentar
Gjest Guest_hilde_*

hei igjen

jo jeg har lyst å slutte å røyke, jeg vil reduser røyke suge med nikotintyggis en ukes tid så kutter jeg ut,

jeg har kastet de sig jeg har, i ovnene når jeg fyrte opp i sta, så nå har jeg ikke røyk i huset, tror det er være, å ha noe liggenes, for da er det lettere å ta når suge blir for voldsomt, men tror også at en ikke må gå på nikotintyggis heller forlenge, for er jo nikotine en blir avhengi av,

så i morgen er min første dag som røykfri, siden jeg har tatt en halv røyk i dag

Lenke til kommentar

Hei, vil først og fremst ønske deg lykke til med røykslutt. Vi kan slutte sammen =)

Jeg brukte nikotintyggis "sist gang jeg slutta", og det funket ganske fint det. Det dekker det verste nikotinsuget, uten å skade lungene eller gi deg for mye nikotin på en gang.

Det å slutte med røyk skulle egentlig ikke være noe problem, da nikotinen er ute av kroppen etter 3-4 dager! Problemet er å legge av seg alle vanene røykingen/snusingen har ført med seg. Jeg stikker fortsatt hånda i lomma i visse situasjoner fordi jeg rett og slett alltid har snust etter f.eks et måltid på McDonalds osv. Du må bare prøve å bryte disse vanene. Hvis du har pleid å røyke etter middag må du finne på noe nytt. Drikk mer brus eller gjør et eller annet. Det meste er bedre enn denne drittvanen =)

Ellers.. det er bare psykisk, og vi må bevise ovenfor oss selv og andre at vi er herrer i vårt eget hode. Ikke nøl med å skryte til folk at du har holdt deg fri dennne dagen også. Legg litt press på deg selv! Og prøv å unngå situasjoner hvor du vet presset kan bli stort (f.eks når man henger med folk hvor majoriteten er nikotinslaver).

Til sist, alle kan klare seg en uke uten nikotin, men å slutte helt.. det krever litt av deg.

Husk at når du begynner å bagatelisere røykingen for deg selv ("det er tross alt ikke så farlig.." "jeg kan jo bare ta én nå" osv..) tenk rasjonelt igjen! Det er IKKE NOE SOM HETER BARE ÉN TIL. Skal du slutte, slutt.

Lykke til igjen!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_hilde_*

HEI

Northern_Comfort

takk for svar det var koselig. jo vist kan vi slutte sammen, jeg slutta også for noen år siden, da greide jeg med i 6 år uten sig, så kom jeg i en vanskelig livs sitvasjon, som gjore at jeg var så dum å begynne igjen,

men nå skal jeg greie det, jeg er mye ute med hundene å det hjelper på suge, også husker jeg at den første uka var værst for meg,

også tror jeg det er litt dumt å ha noe røyk liggenes hjeme, da er det så lett, når en får det som værst, hos noen kan det jo funke sikkert,

men som jeg sier til meg selv, hva er vitsen med å røyke, da finner jeg jo ingen gode svar, så den dagen jeg finner ut av at jeg har godt av å røyke, ,å hva vitsen med å røye er, så skal jeg begynne igjen, da er jeg ganske sikker på at jeg ikke begynner igjen,

hilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...