Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vært repriser i flere uker alt. Folk gidder jo ikke lese det andre har skrevet før de selv skriver nesten ordrett det samme og gjerne spør om de samme tingene som andre allerede har svart på ca. 30 ganger, som f.eks. hva et avlangt skolebrød heter.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
SkoleBOLLE.

img_46ed7087aa610.jpg

Skolebrød, her uten dryss.

/endthread

Det finnes ikke skolebrød uten dryss, og det avbildede bakverket er da verken skolebrød eller hvetestang. Men er det noen som seriøst vet hva det egentlig heter? Har ikke greid å finne det på nettsidene til de store bakeriene, og heller ikke i nyere tid i mitt lokale matsenter (altså ikke etter at denne tråden dukket opp). Men jeg har sett før i butikkene, sammen med både skolebrød og hvetestenger, så det er jo noe beslektet, men ser ikke fullt så appetittelig ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Skolebrød, her uten dryss.

må bare si at de bollene der lignet på pølsebrød men moste bananer :dribble:

Smeltet ost var det første som slo meg. Av den typen de har på burgerne. :hmm:

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Det slår deg ikke at bildet er tatt før pynten har kommet på ? :!:

Jeg har sett nøyaktig maken i mitt lokale matsenter og tror neppe at de selger kaker hvor det er meningen at man selv må drysse på pynten. Følgelig mener jeg at det finnes både slike kaker og hvetestenger. Men uansett kan man iallfall slå fast at de avbildede bakverkene ikke er skolebrød, siden disse som kjent er runde. Men de likner på hvetestenger uten dryss, bortsett fra at de ser enda mer klissete ut.

Lenke til kommentar

Det er INGEN som kaller det skolebørd, Kriss_1994. Derimot er det svært mange som kaller det skolebrød, og det er ikke så rart, siden det er det både bakeriene og matbutikkene kaller dem og det attpåtil står i ordbøkene. Men for min del må selvsagt dere vestlendinger fortsette å kalle dem skoleboller. Dere greier uansett ikke å få resten av landet til å kalle det noe annet enn skolebrød, som vi har kalt dem i minst 30 år, eller hvor lenge det nå er siden de dukket opp i butikkene. Noen som vet det, forresten?

Lenke til kommentar

30 år er ikke så helt galt anslag, kanskje litt eldre. Jeg er snart 45 år, og oppdaget skolebrødene i løpet av 70-tallet. Noen begynte å snike seg ut av skolegården og kjøpe dem i 5.-7.-klasse. Foreldrene mine begynte å kjøpe sånne omtrent da vi bygde hytte i 1977.

Lenke til kommentar

Grunnen til at folk kaller dem skolebrød, er selvsagt at det er det navnet bakeriene som produserer dem, har gitt dem, og det som står på hyllene i butikkene. Hadde bakeriene f.eks. kalt dem skolekake i stedet, ville det vært det folk kalte dem. Det er vel ingen som betviler at skolebrød egentlig er en bolle og ikke et brød, men like fullt er det offisielle navnet skolebrød, iallfall på bokmål. Det er slett ikke alltid navnet på noe stemmer overens med hva det egentlig er.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...