Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det heter helt klart skolebrød, jeg er nuh 37 og det har hett skolebrød hele mitt liv ! Bare i de senere år skolebolle (?) har dukka opp ...

Pfff. på vestlandet har de brukt skolebolle i alle år! Ikke kom med sånne "det er bare noe ungdommen sier"-greier :p

Jeg og kan dra en slik en.

Besteforeldra mine er rundt 80 år, og de har sagt skoleboller i hele sin tid! Skolebrød er noe dere "ungdom" har funnet på!

see what i did there? huh?

Lenke til kommentar

Det er for lengst stadfestet her at skolebrød er bokmål og skole/skulebolle er nynorsk, ser ut som fokuset er borte. Trådstarter har en "krangel" med en venn om hva som er riktig, og begge disse brukerene skriver i denne tråden på bokmål, det riktige svaret blir da skolebrød.

I tillegg kan vi konkludere med at skolebrød også er det mest hyppige brukte ordet i landet, det blir bevist delvis gjennom poll og google søk på de 2 ordene.

Kan også legge til at store produsenter av bakevarer pluss firmaet Bakers også bruker dette ordet.

Ser også at det er flere bruker som skriver "folk som sier skolebrød er idioter" o.l. Slike innlegg syns jeg er deilig, da det bare viser hvor pubertale de er og at de mangler evnen til å diskutere på en ordentlig måte.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke alle her som skriver bokmål som snakker, og det vil dermed ikke være så enkelt som å si at siden begge skriver bokmål så er svaret skolebrød.

Og dermed kan du fint stryke googlesøk og diverse oppskrifter. Da de er skrevet på bokmål, mens de som skrev det fullt mulig snakker nynorsk eller en dialekt hvor de bruker skolebolle. Det er svært få av norges innbyggere som snakker bokmål, men det er likefult flesteparten som skriver det.

Endret av WhiteKnight
Lenke til kommentar
Det er jo ikke alle her som skriver bokmål som snakker, og det vil dermed ikke være så enkelt som å si at siden begge skriver bokmål så er svaret skolebrød.

Og dermed kan du fint stryke googlesøk og diverse oppskrifter. Da de er skrevet på bokmål, mens de som skrev det fullt mulig snakker nynorsk eller en dialekt hvor de bruker skolebolle. Det er svært få av norges innbyggere som snakker bokmål, men det er likefult flesteparten som skriver det.

Fint om da trådstarter og vennen(husker ikke brukernavnet) kan spesifisere hvilket skriftspråk de bruker så vi får ett svar på den aktuelle problemstillingen i tråden.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er: "Heter det skolebolle eller skolebrød?"

Du skriver som om det var: "Sier du skolebolle eller skolebrød?"

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Tror ikke vi skal blande skriftspråk inn dette.

Har nok mer med hvor i landet du bor :)

Og nå er det vel slik at det er mest bokmålskommuner (dvs. skriftspråk), også her på vestlandet.

Jepp og da blir det feil av de å skrive skolebolle, men de kan godt si det. Du får ikke feil på en prøve hvis de skriver bolle, men det mest riktige vil være å bruke skolebrød. Det kan du ikke si noe på.

Iogmed at debatten handler om hva som er riktig, er begge deler "rett", men hvis man skal være helt korrekt(og skriver bokmål) vil skolebrød bli det riktige. Enig?

Lenke til kommentar

Det var ikke poenget.

Det jeg mente var at det er ikke slik som McHalvorsen sier; at skolebolle er nynorsk og skolebrød bokmål.

Men, som jeg nevnte, Skulebolle er ikke til i missforstå, den er kun nynorsk.

Endret av mtw
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at det er ikke slik som McHalvorsen sier; at skolebolle er nynorsk og skolebrød bokmål.

Aha. Ordlista er fortsatt uenig, da.

Javel? Så skole og bolle er ok på bokmål, men ikke skolebolle?

Jeg bruker nå uansett ordet skolebolle - og skriver bokmål.

Forøvrig så syns jeg dette er litt som å diskutere om Betasuppe er bokmål eller nynorsk..

Men for all del :)

Endret av mtw
Lenke til kommentar

Aha. Ordlista er fortsatt uenig, da.

Javel? Så skole og bolle er ok på bokmål, men ikke skolebolle?

Jeg bruker nå uansett ordet skolebolle - og skriver bokmål.

Forøvrig så syns jeg dette er litt som å diskutere om Betasuppe er bokmål eller nynorsk..

Men for all del :)

JEpp, det er som Gapwick sier... I bokmålsordlista dukker skolebrød opp og ikke skolebolle, i nynorsk ordlisat... vice versa. Jeg trekker meg herved ut av hele diskusjonen, for meg har det alltid og vil alltid være skolebrød.

Gapwick, takk for støtten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...