Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Har noen tenkt på å starte "eg vs. jeg"-tråden? Eller "ikkje vs. ikke"-tråden?

Dere skolebrød kan ta dere et brød, mens jeg sitter her og nyter boller :p

Jeg tror Søppel vs Boss hadde fått mer svar :p

Poenget mitt var at i den norske dagligtalen finnes det ikke noen regler. En kan si "jeg, eg, æ, e, æg, i, je" o.l. uten å få stryk i norsk muntlig på skolen. Det samme gjelder "ikke, ikkje, inkje, itte" o.l. og "skolebolle og skolebrød".

Jeg er enig i at det heter "skolebrød, jeg og ikke" på Bokmål, selv om jeg skal si "skulebolla, eg og ikkje/isje" til jeg dør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SKOLEBRØD? Herregud, dagens fail. Hver en idiot ser at dette er en bolle, derfor: Skolebolle.(!)

Alle som kaller skoleboller for skolebrød er idioter.

Alle som kaller SkoleBOLLEN for et brød, har blitt lurt. :ph34r:

Enkelte har ikke stort å fare med i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Det heter SKOLEBOLLE. Ferdig arbeid.

Jada, vi vet alle at det heter skolebolle - på nynorsk. Men for det store flertallet i landet som snakker og skriver bokmål, heter det skolebrød. Stort mer er ikke å si om den saken.

På nynorsk er det vel SKULEbolle.

Hadde du tatt deg bryet med å slå opp i Nynorskordboka, hadde du sett at skole og skule er valgfritt, og likeledes skolebolle og skulebolle. Dette er også opplyst av andre tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar
Nei....det heter Skolebolle på vestlandet og Skolebrød på østlandet :)

Eller kanskje snarere skole-/skulebolle på Vestlandet og skolebrød på Sørlandet, Østlandet, Midt-Norge og Nord-Norge, skal man tro på folk fra de forskjellige landsdelene som har skrevet tidligere i denne tråden.

Ellers ser jeg at vi stadig langsommere kryper nærmere det oppgitte målet på 1000 poster. Men det er vel grenser for hvor mange ganger man gidder gjenta de samme argumentene, eller hvor mange ganger de som ikke har noen argumenter, gidder å fortelle at alle andre er idioter. De ca. 400 siste postene er stort sett bare gjentakelser av det som stod i de første par hundre postene.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Det heter SKOLEBOLLE. Ferdig arbeid.

Jada, vi vet alle at det heter skolebolle - på nynorsk. Men for det store flertallet i landet som snakker og skriver bokmål, heter det skolebrød. Stort mer er ikke å si om den saken.

På nynorsk er det vel SKULEbolle.

Hadde du tatt deg bryet med å slå opp i Nynorskordboka, hadde du sett at skole og skule er valgfritt, og likeledes skolebolle og skulebolle. Dette er også opplyst av andre tidligere i denne tråden.

Jepp, beklager.

Lenke til kommentar
På sørlandet heter det purke/porke. :) Hadde ikke en gang hørt det rare ordet "skolebolle" før jeg så denne tråden.

Jeg er ikke uenig i at skolebolle er et rart ord, iallfall for oss som i alle år har vært vant til at det heter skolebrød, men jeg synes nok at både porke og purke er langt rarere. Spesielt purke, som jo er en gris og ikke har sammenheng med bakverk overhodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...