Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Hva skulle vi kalt wienerbrød da? Og fiskeboller, Fiskeklump? Pannekaker for flatstekt røre? Kjøttkaker for kjøttklædd?

Skolebrød er ett egennavn, og det opprinnelige navnet på dette bakverket, uansett hva det er lagd av eller ser ut som.

Fiskeboller o.l er logisk. Fiskebollene jeg spiser er i alle fall fisk stappet sammen i en form som ligner på en bolle. Skoleboller har ingen ting med brød og gjøre, derfor idioti.

Wienerbolle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skulle vi kalt wienerbrød da? Og fiskeboller, Fiskeklump? Pannekaker for flatstekt røre? Kjøttkaker for kjøttklædd?

Skolebrød er ett egennavn, og det opprinnelige navnet på dette bakverket, uansett hva det er lagd av eller ser ut som.

Fiskeboller o.l er logisk. Fiskebollene jeg spiser er i alle fall fisk stappet sammen i en form som ligner på en bolle. Skoleboller har ingen ting med brød og gjøre, derfor idioti.

Wienerbolle?

Nei. Tebrød :D

Lenke til kommentar
Greit nok, men du må være idiot for å kalle det et brød i utgangspunktet. Det er det jo noen som faktisk har gjort, ikke bare det, men over halvparten på forumet følger denne personens fotspor. Som en gjeng hjernedøde sauer.

Regner med at du da synes wienerbrød også er idiotisk, sikkert flere bakverk som heter noe med brød og men alle som bruker disse ordene er idioter, godt å vite

Lenke til kommentar

Jeg har vært mange steder i landet, men skal innrømme at jeg ikke akkurat har vært på befaring i alle de lokale bakerier og matbutikker for å sjekke om det står wienerboller/skoleboller eller wienerbrød/skolebrød på hyllene. Mulig jeg gjør det heretter! Men jeg tror uansett ikke at begrepet wienerboller er spesielt utbredt, iallfall ikke hvis det er det samme som wienerbrød. Wienerbrød ser jo ikke ut som boller engang.

Et kjapt søk i Google avslører 753 forekomster av wienerboller og 86 400 forekomster av wienerbrød. Så jeg må innrømme at ordet wienerboller er i bruk, om enn i svært beskjedent omfang.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Jeg har vært mange steder i landet, men skal innrømme at jeg ikke akkurat har vært på befaring i alle de lokale bakerier og matbutikker for å sjekke om det står wienerboller/skoleboller eller wienerbrød/skolebrød på hyllene. Mulig jeg gjør det heretter! Men jeg tror uansett ikke at begrepet wienerboller er spesielt utbredt, iallfall ikke hvis det er det samme som wienerbrød. Wienerbrød ser jo ikke ut som boller engang.

Det er ingenting som heter wienerboller, men skoleboller :yes:

Lenke til kommentar

Jeg fant iallfall oppskrifter på wienerboller i Google, men etter bildene å dømme er de noe helt annet enn wienerbrød. Ellers har jeg forlengst registrert at skoleboller er det nynorske navnet på skolebrød, men akkurat nå var det wienerboller jeg diskuterte med WhiteKnight, og ikke skoleboller.

Lenke til kommentar
Alle som kaller skoleboller for skolebrød er idioter.

De fleste av oss kaller skolebrød for skolebrød. Skoleboller har vi ikke noe forhold til.

Og ellers minner den eleverte argumentasjonen din meg om en regle jeg lærte på skolen en gang: Dom som sier at noen er domme, dom er domme, dom!

Lenke til kommentar
Alle som kaller skoleboller for skolebrød er idioter.

De fleste av oss kaller skolebrød for skolebrød. Skoleboller har vi ikke noe forhold til.

Og ellers minner den eleverte argumentasjonen din meg om en regle jeg lærte på skolen en gang: Dom som sier at noen er domme, dom er domme, dom!

Alle som kaller SkoleBOLLEN for et brød, har blitt lurt. :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...