Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I butikkene jeg har vært i heter det Skolebrød, så da blir det skolebrød. Steng tråden! Så jeg får rett :)

Det heter skolebrød i min nærbutikk også... Tok forresten å sjekket vaniljekremen til freia også...der var det tips til skolebrød. Nå har vi ett gammelt bakeri, freia og bakers som bruker dette.Når 2 så store aktører i denne bransjen bruker dette navnet(freia er jo forresten en gammel og velrenomert norsk bedrift) bekrefter bare dette noe jeg viste fra før....

Skolebrød er riktig, skolebolle kan man til nød bruke dersom man lager boller og så kliner gørra på i ettertid.

Det vil da verken se ut som eller ha lik konsistens som skolebrødet.

Lenke til kommentar
Virker for meg som om skolebrød er fabrikklaget skolebolle. Sånne ekle ferdiglaget som kommer i vakumposer. :p

Skoleboller kjøpes hos bakeren!

Ikke hos min baker, der har han kun store, deilige skolebrød. Og skolebrød kommer aldri innpakket, men ligger på brett eller i kurver så man kan plukke dem selv. Det eneste vi har sett innpakket så langt, var på et bilde av såkalte skoleboller tidligere i denne tråden.

For øvrig er det aller meste av både brød og boller ferdiglaget når man kjøper det, uten at det er spesielt ekkelt av den grunn.

SKOLEBRØD? Herregud, dagens fail. Hver en idiot ser at dette er en bolle, derfor: Skolebolle.(!)

Det er ytterst få som benekter at skolebrød er en bolle. Man behøver heller ikke å være idiot for å se det. Men de av oss som ikke er idioter, vet at akkurat denne typen boller heter skolebrød til tross for at de egentlig er boller.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Jeg sitter igjen med et spørsmål: Hva er koblingen mellom skolen og skoleboller? Har disse vidt forskjellige tingene noe å gjøre med hverandre?

Det var noe ungene kjøpte på vei fra skolen .

Kanskje har bakeren satt navn på det deretter,

siden det raste inn skoleelever hver dag for å kjøpe det.

Lenke til kommentar
Virker for meg som om skolebrød er fabrikklaget skolebolle. Sånne ekle ferdiglaget som kommer i vakumposer. :p

Ikke hos min baker, der har han kun store, deilige skolebrød. Og skolebrød kommer aldri innpakket, men ligger på brett eller i kurver så man kan plukke dem selv. Det eneste vi har sett innpakket så langt, var på et bilde av såkalte skoleboller tidligere i denne tråden.

For øvrig er det aller meste av både brød og boller ferdiglaget når man kjøper det, uten at det er spesielt ekkelt av den grunn.

SKOLEBRØD? Herregud, dagens fail. Hver en idiot ser at dette er en bolle, derfor: Skolebolle.(!)

Det er ytterst få som benekter at skolebrød er en bolle. Man behøver heller ikke å være idiot for å se det. Men de av oss som ikke er idioter, vet at akkurat denne typen boller heter skolebrød til tross for at de egentlig er boller.

Greit nok, men du må være idiot for å kalle det et brød i utgangspunktet. Det er det jo noen som faktisk har gjort, ikke bare det, men over halvparten på forumet følger denne personens fotspor. Som en gjeng hjernedøde sauer.

Lenke til kommentar

Greit nok, men du må være idiot for å kalle det et brød i utgangspunktet. Det er det jo noen som faktisk har gjort, ikke bare det, men over halvparten på forumet følger denne personens fotspor. Som en gjeng hjernedøde sauer.

Hva skulle vi kalt wienerbrød da? Og fiskeboller, Fiskeklump? Pannekaker for flatstekt røre? Kjøttkaker for kjøttklædd?

Skolebrød er ett egennavn, og det opprinnelige navnet på dette bakverket, uansett hva det er lagd av eller ser ut som.

Lenke til kommentar

Vel, nå er det neppe noen av dette forumets medlemmer som opprinnelig fant på navnet for rundt 30 år siden eller deromkring, men når det står "Skolebrød" på hyllene i de fleste butikker er det vel ikke så rart om folk flest kaller dem det.

Jeg skjønner dette er en veldig viktig sak siden så mange er såpass engasjert. Jeg har selv bidratt med tre-fire innlegg selv om jeg egentlig synes det hele er en latterlig fillesak. Men nå begynner debatten å gå så mye på tomgang med resirkulerte argumenter at jeg skjønner at vitsen først og fremst er å nå de 1000 innleggene, ikke å få en endelig avklaring i saken. Så da tror jeg at jeg skal gi meg mens leken er god. Det er mange andre og viktigere saker man heller kan engasjere seg i, som å få avlivet alle idiotene som uttaler pommes frites og entrecôte for påmmfri og angtrekå. Det er viktigere for meg enn at folk sier skoleboller istedenfor skolebrød eller omvendt.

Lenke til kommentar
Vel, nå er det neppe noen av dette forumets medlemmer som opprinnelig fant på navnet for rundt 30 år siden eller deromkring, men når det står "Skolebrød" på hyllene i de fleste butikker er det vel ikke så rart om folk flest kaller dem det.

Hva er "de fleste"? Har du sjekket? Hvor har du sjekket, hvor mange butikker og slikt? Fakta-svar må ha grunnlag i virkeligheten. :)

Jeg skjønner dette er en veldig viktig sak siden så mange er såpass engasjert. Jeg har selv bidratt med tre-fire innlegg selv om jeg egentlig synes det hele er en latterlig fillesak. Men nå begynner debatten å gå så mye på tomgang med resirkulerte argumenter at jeg skjønner at vitsen først og fremst er å nå de 1000 innleggene, ikke å få en endelig avklaring i saken. Så da tror jeg at jeg skal gi meg mens leken er god. Det er mange andre og viktigere saker man heller kan engasjere seg i, som å få avlivet alle idiotene som uttaler pommes frites og entrecôte for påmmfri og angtrekå. Det er viktigere for meg enn at folk sier skoleboller istedenfor skolebrød eller omvendt.

Pommes Frites uttales jo "påmm fritt" etter boka, så om man kutter ut en tung og kjedelig T på slutten skal sees på som en vanlig utvikling av språket. Det samme med Entrecôte. Dette har, derimot, ingenting med bruken av to forskjellige ord på samme objekt. Det er ikke "en rett og en gal" her, men mer en preferanse. Det viser en klar tendens at man boller på vestlandet og brø'r på østlandet. Sånn grovt beregnet.

Om noen (jenter) er uenige, kan vi godt møtes og bolle litt om temaet. :tease:

Lenke til kommentar

Hva skulle vi kalt wienerbrød da? Og fiskeboller, Fiskeklump? Pannekaker for flatstekt røre? Kjøttkaker for kjøttklædd?

Skolebrød er ett egennavn, og det opprinnelige navnet på dette bakverket, uansett hva det er lagd av eller ser ut som.

Fiskeboller o.l er logisk. Fiskebollene jeg spiser er i alle fall fisk stappet sammen i en form som ligner på en bolle. Skoleboller har ingen ting med brød og gjøre, derfor idioti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...