Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er vi herved enig.

Nynorsk-brukere sier Skolebolle, Bokmålsbrukere sier Skolebrød. Er vi ferdig da? Supert. God natt!

For tidlig. :!:

Men er jo ikke alle som snakker bokmål som sier skolebrød. Det er ofte hva de er oppvokst med, og hva de har hørt på en måte.

Men det opprinelige er jo skolebrød og har egentlig ingeting med dialekt og gjøre...

Lenke til kommentar
Nytt for meg at man skal begynne å like nynorsk når man går ut av ungdomskolen...

Godt språk liker jeg uavhengig av målform.

Og det er helt naturlig at man begynner like andre ting etter hvert som man vokser opp. Det kalles modning. Gled deg!

Må si jeg gleder meg ja, bli gammel og grå...

Lenke til kommentar

Men er jo ikke alle som snakker bokmål som sier skolebrød. Det er ofte hva de er oppvokst med, og hva de har hørt på en måte.

Men det opprinelige er jo skolebrød og har egentlig ingeting med dialekt og gjøre...

Det opprinnelige er "Hvitost", men folk kaller det gulost fordet om. Hvorfor? :p

Språket er i forandring (hvem sier vel thak, lengre? Eller "dem"?), og det er ikke så mye som kan gjøres med det. Skolebolle/brød er nok kommet for å bli, på lik linje med andre "feil" som Gulost, "hvem hus" og slikt.

Lenke til kommentar

Det opprinnelige er "Hvitost", men folk kaller det gulost fordet om. Hvorfor? :p

Språket er i forandring (hvem sier vel thak, lengre? Eller "dem"?), og det er ikke så mye som kan gjøres med det. Skolebolle/brød er nok kommet for å bli, på lik linje med andre "feil" som Gulost, "hvem hus" og slikt.

Bla.. bla.. bla...

Ikke dra inn gulost/hvitost i skolebrød tråd.

Dette har med at folk mener at det er en bolledeig og ikke brøddeig.

Lenke til kommentar
Da er vi herved enig.

Nynorsk-brukere sier Skolebolle, Bokmålsbrukere sier Skolebrød. Er vi ferdig da? Supert. God natt!

Det er helt riktig, skolebrødet kom først til siviliserte og urbaniserte strøk på østlandet..Så har det gått på folkemunne vestover, oppskriften har gått i arv, og en eller annen senil bestemor har klart å rote det til på veien. Konsekvensen er en delt nasjon av skolebrød elskere som nå må godta at en del av befolkningen har fått vranglære og dermed har infiltrert språket vårt med en grov feil som sporenstreks bør rettes.

Lenke til kommentar
Det er helt riktig, skolebrødet kom først til siviliserte og urbaniserte strøk på østlandet..Så har det gått på folkemunne vestover, oppskriften har gått i arv, og en eller annen senil bestemor har klart å rote det til på veien. Konsekvensen er en delt nasjon av skolebrød elskere som nå må godta at en del av befolkningen har fått vranglære og dermed har infiltrert språket vårt med en grov feil som sporenstreks bør rettes.

Her har vi en som har sett lyset. :w00t:

Lenke til kommentar
Greit nok, men jeg syns dere er rare som kaller søt gjærbakst (skolebolle) for brød. Når det i tillegg har bolleform burde det ikke være tvil om hva som er rett.

Det kan jeg ikke si meg enig med.

Men skolebrød er opprinelsen. Og jeg har alltid sagt skolebrød. Derfor sier jeg ikke skolebolle og vil alltid være imot det. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig denne diskusjonen begynner å bli ganske usaklig. Og jeg er ganske fristet til å rapportere hele greia og få den stengt :p

Makan til fordomsfulle og fremmedfryktede meninger som brilljerer her.

Er det ikke OK at folk er forskjellige?

*være voksen*

Lenke til kommentar
Dagens ungdom har ikke klart å forbinde navnet skolebrød med bakverket siden det "ligner" på en bolle(gjør jo strengt tatt ikke det heller).

Ligner ikke på en bolle? Har du noensinne sett en skillingsbolle? Eller en pizzabolle? Sommerbolle? Prinsessebolle?

Ikke prøv å ignorer dette innlegget. At skoleboller ikke ligner på andre boller er bare sprøyt. De ligner kanskje ikke så mye på hveteboller, men nå er bolleverden mye større enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...