Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er "fakultetet" så mye hevet over "klassen" ? Alle har da vel rett på sin mening?

Jo, men det betyr ikke at jeg vil la en gjeng orangutanger pakke fallskjermen min.

For alt jeg vet kan det jo hende at Whalecore går "mekk", som de så fint kaller det. Mekk!

Fakultetet eksisterte også når skolebrødet ble lansert og burde vite hva som er rett.

Dagens ungdom har ikke klart å forbinde navnet skolebrød med bakverket siden det "ligner" på en bolle(gjør jo strengt tatt ikke det heller).

Blir det samme som med kj lyden, den er praktisk talt visket ut nå, men det eliminerer ikke det faktum at kj lyden er riktig uttalelse

Hvilken deig den er laget av spiller også liten rolle.. Jeg lager kjøttboller av kjøttdeig feks ikke bolledeig.

Lenke til kommentar
Så du vil eg skal byrje å skrive nynorsk? Vil ikkje det berre være meir slitsamt for dykk å lese?

Gjør meg ingenting, da blir faktisk ikke selvmotsigende hver gang du bruker ordet skolebolle.

Hadde jeg vært politisk korrekt burde jeg strengt tatt svart på nynorsk, men de timene på skolen brukte jeg til viktigere ting som sove og spise skolebrød så derfor klarer jeg ikke formulere en enkel setning på det språket engang.

Lenke til kommentar
Og så er det jo de som mener vestlandet og nynorsk ikke finnes...

Eller internett.

Enig med det at folk kan si hva du vil.

Selvom jeg alltid vil kverulere om det.

Men skolebrødet er det opprinelige navnet, og jeg vil tro at det ble kalt skolebolle fordi det har en såpass søt deig.

Men skolebrødet inneholder gjær. Og all gjærbakst ble kaldt brød. Var det ikke sånn?

Ja, ok ikke all gjærbakst, but you get my point?

Lenke til kommentar
Hvorfor er "fakultetet" så mye hevet over "klassen" ? Alle har da vel rett på sin mening?

Jo, men det betyr ikke at jeg vil la en gjeng orangutanger pakke fallskjermen min.

For alt jeg vet kan det jo hende at Whalecore går "mekk", som de så fint kaller det. Mekk!

3. året media, dvs. påbygg

Om jeg regner klassen min for smarte eller ikke vil jeg ikke diskutere her.

Endret av Whalecore
Lenke til kommentar

Man har jo to typer gjærbakst.

Søt gjærbakst og "vanlig" gjærbakst.

Søt gjærdeig brukes til å lage boller ( kanelboller, skillingsboller, solskinnsboller, skoleboller)

Vanlig gjærdeig brukes til å lage brød. Hamburgerbrød, Pølsebrød og .. brød

EDIT: og rundstykker! Og baguetter

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...