Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Noen burde rett og slett lage en FAQ på dette :p

Mange bakerier har oversikter over sine produkter med bilder av dem, f.eks. Bakers: http://www.bakers.no/.

De som måtte være i tvil om hva som er hva, kan her finne både bilde og beskrivelse av produktene. Under Hvetebakst finner man f.eks. både skolebrød, skillingsboller, hvetestenger, solskinnsboller, kanelboller, rosinboller, sjokoladeboller og litt til, og under Wienervarer finner man bl.a. flere typer wienerbrød, -stenger, -kringler, -pekan etc.

Om skolebrød skriver de: Skolebrød er boller med melisglasur dyppet i kokos. Med et hjerte av vaniljekrem er disse bollene en ren og skjær nytelse. Dette kan vel de fleste være enige om, iallfall bortsett fra navnet. Som man ser karakteriserer landets største bakerikonsern skolebrød som boller, men kaller dem likevel brød.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste brød har jo en oval form, ikke rektangulær.. Noen brød er runde.. Det heter også hamburgerbrød, men dette må jo nå hete hamburgerbolle fra nå av tydeligvis.

Lager du dine hamburgerbrød av bolledeig? Det hørtes ikke veldig godt ut iallefall!

Jeg lager mine av hvetemel, soyaolje, salt, vann og gjær jeg. Samme ingrediensene som i et BRØD :) Derfor heter det hamburgerbrød:)

Lenke til kommentar
De fleste brød har jo en oval form, ikke rektangulær.. Noen brød er runde.. Det heter også hamburgerbrød, men dette må jo nå hete hamburgerbolle fra nå av tydeligvis.

Lager du dine hamburgerbrød av bolledeig? Det hørtes ikke veldig godt ut iallefall!

Jeg lager mine av hvetemel, soyaolje, salt, vann og gjær jeg. Samme ingrediensene som i et BRØD :) Derfor heter det hamburgerbrød:)

Ingredisene og hva det ligner på er ubetydelig i navnet. Jeg heter Jan, jeg er et menneske slik som alle dere andre her på forumet (håper jeg :p), men jeg heter fortsatt Jan ikke bare "menneske" fordi oppbygningen min sier det. Skolebrød er navnet på bakeverket, om noen unger velger å kalle det skolebolle nå fordi det "ser ut som en bolle" er ubetydelig. Navn er ikke tilsiende til hva det er.

Lenke til kommentar

Du må sette svaret mitt i kontekts med innlegget jeg svarte på... Det var en som mente at skolebrød er rundt derfor må det hete bolle... Hamburgerbrødet er rundt det og, derfor sa jeg det. Ser at Jan skjønner hva jeg mener her. Form er ikke alt.

Jeg baker ikke noenting, mye bedre å kjøpe ferdig, så hva ingrediensene er gir jeg blanke i.

Lenke til kommentar
Foreløpig stoler jeg mer på det Bakers skriver på sin side enn det noen jyplinger tror på ett forum hehe

Nå må vi ikke bli for høye på pæra! Vi har kanskje ordlistene, bakerne og kokebøkene på vår side, men de har ... å, glem det, de har ingenting.

Woo!

Hehe, helt riktig. Til og med pollen..

Nå gjenstår bare det tunge og omfattende arbeidet med å få dette innført som standard så vi kan få eliminert det vemmelige og feilaktige "ordet" skolebolle.

Lenke til kommentar

Så feil kan det ikke være når det bare er like over 10% av stemmene som skiller de to frahverandre. Men søte, det er dere.

Vi kan ikke si skolebrød der jeg kommer fra, det vil høres så ufattelig stygt og grovt ut.

I kokebøkene veksler det mellom skolebolle og skolebrød. Noen bruker begge deler ;) På wikipedia står begge deler. Her på forumet er det nesten likt fordelt også. Hvorfor kan vi ikke bare akseptere at begge deler er riktig?

Lenke til kommentar

Har alltid kalt det Skolebrød. Men, når jeg tenker meg om så er kanskje skolebolle mer passende.

Tipper skolebrød kommer fra noen barn som ville lure foreldrene sine med hva de hadde med på skolen til lunsj - skolebrød høres bedre ut enn skolebolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...