Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sier wienerbrød.

Kanskje fordi wienerbrødet ikke har bolleform, i motsetning til skolebolle, som er rund som faen.

Skolebrød = lang hjemmelaget skolebolle

Hele - Nytt på nytt - panelet kam ta kvelden så lenge vi har dette tråden !

BOLLETRÅDEN æh . . BRØDTRÅDEN, unskyld !

Lenke til kommentar
Jeg sier wienerbrød.

Kanskje fordi wienerbrødet ikke har bolleform, i motsetning til skolebolle, som er rund som faen.

Åssen i all verden kan du si at skolebrødet har bolleform? Fordi det er rundt? Bollen har en sfærisk form(ikke rund sin faen, da den er flat i bunn) som andre har påpekt tidligere. Skolebrødet er faktisk relativt flatt med en grop i midten, jeg har enda til gode å¨se en bolle som ser slik ut, med mindre noen vet et uhell har satt seg på en eller noe.

Lenke til kommentar
Åssen i all verden kan du si at skolebrødet har bolleform? Fordi det er rundt? Bollen har en sfærisk form(ikke rund sin faen, da den er flat i bunn) som andre har påpekt tidligere. Skolebrødet er faktisk relativt flatt med en grop i midten, jeg har enda til gode å¨se en bolle som ser slik ut, med mindre noen vet et uhell har satt seg på en eller noe.

En slags skolevaffel ?

Eller for eldre elever en slags videregående skolelefse ! :innocent:

Lenke til kommentar
Den eldre generasjon hos meg består av foreldre (rundt 50) og besteforeldre (rundt 80), samt onkler og tanter.

Skolebolle.

Du er fra Nesodden, Akershus ser jeg. Er de eldre innflyttere fra Vestlandet?

Sier du selv og vennene dine skolebrød eller skolebolle?

Jeg bor på Nesodden ja, men er ekte oppvokst sunnmøring. ;)

Lenke til kommentar
Jeg sier wienerbrød.

Sett oppefra

Bolle: Rund form

Brød: Rektangulært evt. kvadratisk form

Skolebollen har mer rund form enn kvadratisk form!

Lenke til kommentar

Lurer på om størrelsen på de såkalte skolebollene kontra skolebrød har noe å si for valget av navn? Lenger oppe i tråden blir skolebollene flere ganger beskrevet som små, ca. 10 cm i diameter, og noen skriver også at de selges i pakninger på to og to. I motsetning til dette er skolebrødene jeg kan kjøpe i min nærbutikk gjerne minst 15 cm i diameter og selges aldri i pakninger på to. Så min teori er at disse nøysomme vestlendingene lager dette bakverket mye mindre enn bakerne på Østlandet, og dermed rettferdiggjør bollenavnet, mens de østlandske skolebrødene, som ofte er bredere enn et brød, kalles skolebrød fordi de er mye større enn boller.

Ellers registrerer jeg at det er minst like mye forvirring angående hva som er hva av wienerbrød, hvetestenger med mer. Merkelig nok er det ennå ingen som har blandet inn berlinerboller - tror jeg, da. De har sikkert også mange navn.

Lenke til kommentar
Jeg sier wienerbrød.

Sett oppefra

Bolle: Rund form

Brød: Rektangulært evt. kvadratisk form

Skolebollen har mer rund form enn kvadratisk form!

De fleste brød har jo en oval form, ikke rektangulær.. Noen brød er runde.. Det heter også hamburgerbrød, men dette må jo nå hete hamburgerbolle fra nå av tydeligvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...