Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Det heter skulebolle (på min dialekt).

Trådstarter har skrevet spørmålet sitt på bokmål, så jeg regner med at han da vil vite hva det opprinnelig heter på bokmål, og det er skolebrød.

Hadde jeg lurt på det, så hadde jeg vel skrevet det :p Jeg sier skolebolle BTW ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter har skrevet spørmålet sitt på bokmål, så jeg regner med at han da vil vite hva det opprinnelig heter på bokmål, og det er skolebrød.

Siden jeg sier skulebolle regner jeg med at de fleste her klarer å se samenhengen med skolebolle. ;)

Og hvis du hadde lest gjennom hele tråden ville du sett at språkrådet sier det heter skolebrød på bokmål og skolebolle på nynorsk :whistle:

Lenke til kommentar

Hadde jeg lurt på det, så hadde jeg vel skrevet det :p Jeg sier skolebolle BTW ;)

Det er jeg klar over, men du ville vite hva som var riktig, og i ditt tilfelle skriver du på bokmål og da blir skolebrød riktig.

Det at du da sier skolebolle hvis du vanligvis skriver bokmål og prater feks østlandsdialekt er da feil, uten at jeg skal dømme deg på noen måte da skolebollefolket tydeligvis har klart å hjernevaske deg.

Lenke til kommentar
Jeg kan da medele at jeg nå har snakket med den eldre generasjonen

og de mener de heter "Skulebolle":p

16 åringer er ikke den "eldre generasjonen" :p

Den eldre generasjon hos meg består av foreldre (rundt 50) og besteforeldre (rundt 80), samt onkler og tanter.

Skolebolle.

Lenke til kommentar
Den eldre generasjon hos meg består av foreldre (rundt 50) og besteforeldre (rundt 80), samt onkler og tanter.

Skolebolle.

Du er fra Nesodden, Akershus ser jeg. Er de eldre innflyttere fra Vestlandet?

Sier du selv og vennene dine skolebrød eller skolebolle?

Er det noen som veit hvor gammelt det ekle bakverket er? Jeg oppfattet som noe nytt på markedet da jeg gikk på skolen på 70-tallet, men det var kanskje bare fordi jeg ikke hadde sett det før.

Jeg vokste opp i Groruddalen, Oslo. Der het det definitivt skolebrød, selv om vi syns begge deler av navnet var teit. Ikke var det brød, og det hadde ikke noe med skole å gjøre.

Lenke til kommentar

Skolebolle.

Du er fra Nesodden, Akershus ser jeg. Er de eldre innflyttere fra Vestlandet?

Sier du selv og vennene dine skolebrød eller skolebolle?

Er det noen som veit hvor gammelt det ekle bakverket er? Jeg oppfattet som noe nytt på markedet da jeg gikk på skolen på 70-tallet, men det var kanskje bare fordi jeg ikke hadde sett det før.

Jeg vokste opp i Groruddalen, Oslo. Der het det definitivt skolebrød, selv om vi syns begge deler av navnet var teit. Ikke var det brød, og det hadde ikke noe med skole å gjøre.

Ålreit, Svinks sa definitivt- skolebrød-. Og da sa nok vi det også som var fra Rosenhoff.

Sant å si husker jeg det ikke.

En baker uttafor skolen solgte det med stort hell til skoleelever på vei fra skolen.

Trolig derfor navnet skolebrød. Og det var masser av årekitt oppå (melisglasur kokos og eggkrem.)

Morra mi mente det var noe herk, for det ødla matløsta til unga før middagsserveringa.

Lenke til kommentar
Skolebrød <- soss

Skolebolle <- mann

Diskuter.

Skolebrød eller bolle, kommer an på hvor i landet man kommer fra.

I Østfold sier mange -donøttær - om smultringer.

Men likæ forbanna bakær dem smultringær te jul !

Nå har jeg vridd tråden litt ! Var det styggt ?

Lenke til kommentar
Skolebrød <- soss

Skolebolle <- mann

Diskuter.

Hvis du vil at vi skal diskutere får du komme med noe som er verdt å diskutere og ikke bare piss.

Whalecore mener sikkert at de som sier skolebød er pingler fra den øvre sositet, mens de som sier skolebolle er mere macho pøbbkranglere !

Lenke til kommentar

At de som sier skolebolle er kranglere skal jeg ikke si imot, selv om jeg forbinder boller mer med unger som liker boller og brus enn macho pøbbkranglere.

At folk flest fra Sørlandet, Østlandet, Trondheim og Nordland tilhører den øvre sosietet virker lite sannsynlig. Det er forøvrig mer enn nok av macho pøbbkranglere her også, selv om de utvilsomt sier skolebrød.

Lenke til kommentar
At de som sier skolebolle er kranglere skal jeg ikke si imot, selv om jeg forbinder boller mer med unger som liker boller og brus enn macho pøbbkranglere.

At folk flest fra Sørlandet, Østlandet, Trondheim og Nordland tilhører den øvre sosietet virker lite sannsynlig. Det er forøvrig mer enn nok av macho pøbbkranglere her også, selv om de utvilsomt sier skolebrød.

Enig, dessuten høres brød mye mer macho ut en boller... man har morrabrød, kjerringa har digge brød osv... Eneste med bolle er bollemus, men til og med det er mer ett koselig ord egentlig.

Lenke til kommentar
Skolebrød <- soss

Skolebolle <- mann

Diskuter.

Hvis du vil at vi skal diskutere får du komme med noe som er verdt å diskutere og ikke bare piss.

Fyrer litt stemning i tråden!

Sånn seriøst sett så er ikke dette verdt å diskutere uansett, men er morsomt å argumentere for at sin egen dialekt er rett. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...