Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(Forresten, i trøndelag er det mange som kaller brød for "kak" ... "Kakskiv" "Æ ska båkkå kak" ... Men det heter også "blautkak" og "sjokoladekak"...)

Gudbrandsdølene er også med på den - kaku er så vidt jeg forstår bakverk som er hevet, luftig porøst. Som loff og kneip. Og ja, også ting som er søte og heves med bakepulver som blautkaku, mener jeg. Skal tro om boller også havner i kaku-kategorien? Men kaku brukt aleine er først og fremst sånne brød man skjærer i skiver og legger i matpakka.

Brød i Gudbrandsdalen er flatt og uhevet. Brød brukt aleine er gjerne flatbrød, men det kalles også hardbrød for å skille det fra mjukbrød, som er lefse. Men brukes også om søte kaffebrød som rumbrød (rømmebrød) som er er diger kjeks, eller kan likne på ei krumkake man har latt vær å rulle sammen.

Ut fra dette burde skolebrødet hete skulekaku eller skolekake?

Disclaimer: Jeg er ikke gudbrandsdøl, men ivrig turist og gjest Ottadalen og fjella omkring.

Lenke til kommentar
Alltid vært skolebolle.

Skolebrød har jeg ikke hørt før nå.

Her er det omvendt. Jeg blei nesten sjokkert over at noen i det heletatt kunne si skoleBOLLE, jeg har bare hørt ordet skolebrød tidligere.

Akkurat som hvitost/gulost-debatten. Jeg kunne ikke fatte at folk kaller osten sin for gulost, men det er jotydeligvis noen det også.

Lenke til kommentar
Alltid vært skolebolle.

Skolebrød har jeg ikke hørt før nå.

Her er det omvendt. Jeg blei nesten sjokkert over at noen i det heletatt kunne si skoleBOLLE, jeg har bare hørt ordet skolebrød tidligere.

Akkurat som hvitost/gulost-debatten. Jeg kunne ikke fatte at folk kaller osten sin for gulost, men det er jotydeligvis noen det også.

Jeg har alltid oppfattet osten som gul.

Personlig sier jeg "ei skulebolla/skulebollä", med en litt tysk ä-lyd.

Lenke til kommentar

Du er også bare barnet. Jeg er nærmere 60 og hadde aldri hørt ordet skolebolle før det dukket opp i denne tråden. Men så har jeg aldri vært i Haugesund eller hvor det nå var de sier skolebolle. I det meste av landet ellers sier de utvilsomt skolebrød. Jeg har heller aldri visst før nå at enkelte kaller gulosten hvitost. Den er jo gul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...