Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

p1030874.jpg

Dette er vel ikke boller? Hun som har bakt dem kaller det for brød.

De er for store, nå som de mye mindre hvetebollene har så godt som monopol på begrepet i bakverkuniverset. Det er ingen tvil om at hveteboller kalles boller nettopp på grunn av formen, og størrelsen har tydeligvis blitt innlemmet som en del av konseptet. Når det gjelder brød derimot, så er det det faktum at det er gjærbakst som er relevant, helt uavhengig av form.

II bolle m1 (lty 'rundt hvetebrød', eg sm o s I *bolle)

1 smått, rundaktig bakverk

At noen så tar det vi kaller bolledeig av mangel på et bedre ord og lager andre «boller» som ikke er boller av deigen, får de ta på egen regning. Men at de går så langt som å kalle det boller, er helt uakseptabelt, og de kan vente seg en klekkelig stevning fra Bollerådet innen kort tid.

Hva så med rundstykker? Er de også boller? Det er vel først da søtheten kommer inn og avgjør. Det betyr ikke det samme som at alt som er søtt, er en bolle, selv ikke når det er samme deig. Tenk om kjøttbolle og kjøttpudding plutselig ble brukt om hverandre. Verden hadde gått under på øyeblikket!

Edit: sitat.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt artig egentlig, det der. Mange jeg kjenner har et helt merkelig syn på hva som er boller, brød eller kaker. Kjeks for eksempel, går som kake for mange av dem. Helt høl i hodet.

Men når jeg tenker meg om, så er jo skolebrød, egentlig ikke brød, så skolebolle er nok det riktige å kalle det.

Lenke til kommentar

Men er "skolebollen" et kaffebrød?

Hva er kaffebrød? Det er jo gjerne veldig søte greier. Kaffekjeks? Kaffeboller?

(Forresten, i trøndelag er det mange som kaller brød for "kak" ... "Kakskiv" "Æ ska båkkå kak" ... Men det heter også "blautkak" og "sjokoladekak"...)

Lenke til kommentar
Dette tar helt av. Jeg ser ingen annen utvei enn å kontakte Språkrådet, og la dem ordne opp i kaoset.

Språkrådet? Vi vet allerede svaret der: skolebrød på bokmål, skolebolle på nynorsk. Det er ingen hemmelighet at det er forskjell på skriftspråkene, for ikke å snakke om dialekter. Folk sier forskjellig, sånn er det bare. :p

Men man kan jo alltids argumentere for hva man burde si. ;)

Lenke til kommentar
På Hadeland sier den eldre generasjon forøvrig kakuskive om brødskive.

*kremt* Kækuskive!

Sorry, my bad!

Språkrådet? Vi vet allerede svaret der: skolebrød på bokmål, skolebolle på nynorsk. Det er ingen hemmelighet at det er forskjell på skriftspråkene, for ikke å snakke om dialekter. Folk sier forskjellig, sånn er det bare. :p

Men man kan jo alltids argumentere for hva man burde si. ;)

Jo, men jeg vet ikke om det er en diskusjon jeg synes er hensiktsmessig å begi seg ut på. Jeg liker dialekter, jeg. Og noe så banalt som forskjellen på skolebrød og skolebolle synes jeg egentlig ikke man trenger å starte krig over :b

Lenke til kommentar
Jo, men jeg vet ikke om det er en diskusjon jeg synes er hensiktsmessig å begi seg ut på.

Enig.

Jeg liker dialekter, jeg. Og noe så banalt som forskjellen på skolebrød og skolebolle synes jeg egentlig ikke man trenger å starte krig over :b

I grunn enig igjen. Men det er så banalt og trivielt at det er festlig likevel — jeg kunne ikke dy meg. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...