Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøttbolle, fiskebolle, risbolle, hvetebolle. Hva som er i deigen er irrelevant.

Her snakker vi om deig. Ikke kjøtt.

Og poenget gikk deg hus forbi.

Definisjon på om en deig er en bolle er søthet. Mindre sukker = rundstykke. Enda mindre = Brød.

Hjemmesnekrede definisjoner ser jeg.

brød n1 (norr brauð, eg 'noe gjæret')

Og mens vi er i gang:

II bolle m1 (lty 'rundt hvetebrød', eg sm o s I *bolle)

1 smått, rundaktig bakverk hveteb-r, risb-r / overf: nå skal det bli andre b-r omvendt, helt annerledes

2 rund klump av farse fiskeb-r, kjøttb-r

Kilde: ordboka.

Egensnekrede definisjoner som selvfølgelig passer med ens eget syn kan ta seg en bolle. :p

Det er formen som betyr noe :p

Utifra det jeg kan se er: fiskebolla oval, kjøttbolle helt rund og risbolle prøver man lage rund, men det går ikke da den flyter litt ut osv.. Så ingen av disse har "bolleform" men har navnet for det.. Så det spiller vel ingen rolle.

Nært nok. En bolle er ikke nødvendigvis perfekt sfærisk, men et sted går grensa. Det vi ser på bildet i førstepost er ikke en bolle (og da tenker jeg på formen, ikke det faktum at det er laget av samme deig som hveteboller, noe som (fremdeles) er irrelevant).

Lenke til kommentar
Med dine definisjoner, Trond, så blir det mulig å si både bolle og brød. Skolebollen/-brødet er gjæret OG liten og rundaktig. Bolle blir likevel riktigst, da det er mer spesifikt.

Kan kanskje virke mer spesifikt og riktig men er alikevel feil. Wienerbrød også faller jo under noenlunde samme kategori.

Skolebrød er og blir riktig, sånn har det alltid vært!

Lenke til kommentar

Så fint, det er gjær i skolebrød. :)

Her er oppskriften på skolebrød/skolebolle. Oppskriften er den samme på begge to. Bortsett fra mengeden du skal ha.

50 g. margarin

3 1/2 dl. melk

1/2 pk. tørrgjær

50 g. sukker

1 ts. kardemomme

500 g. hvetemel

1 pk. vaniljekrem'

Så enkelt å greit:

Skolebolle er oppskryt og er bare et ord som har kommet inn.

Det er rett og slett ingenting.

Endret av n4w
Lenke til kommentar

Så fint, det er gjær i skolebrød. :)

Her er oppskriften på skolebrød/skolebolle. Oppskriften er den samme på begge to. Bortsett fra mengeden du skal ha.

50 g. margarin

3 1/2 dl. melk

1/2 pk. tørrgjær

50 g. sukker

1 ts. kardemomme

500 g. hvetemel

1 pk. vaniljekrem'

Så enkelt å greit:

Skolebolle er oppskryt og er bare et ord som har kommet inn.

Det er rett og slett ingenting.

Pølsevev!!

Lenke til kommentar
Med dine definisjoner, Trond, så blir det mulig å si både bolle og brød. Skolebollen/-brødet er gjæret OG liten og rundaktig. Bolle blir likevel riktigst, da det er mer spesifikt.

I forhold til hveteboller syns jeg ikke skolebrødet (som vist på bildet i førstepost) er lite nok — det er dessuten for flatt etter min mening til å kunne kalles bolle (dermed ekskluderes også «wienerbollen» (:blink:!)). «Rundaktig» tolker jeg som sfærisk fremfor flatt, men sirkulært, rett og slett fordi det er den formen hveteboller (og de fleste andre boller) konvergerer mot, med visse avvik fra normen. Skolebrødet er rett og slett for fjernt: Det er en flat deigklatt med fyll og glasur.

«Riktigst fordi det er mer spesifikt» hjelper ikke noe om den mer spesifikke definisjonen ikke passer.

Lenke til kommentar

Hveteboller

1 kg hvetemel

3 ts salt

1 ts kardemomme

1/2 ts kanel

300 g sukker

250 g smør

7,5 dl melk

100 g gjær

1 ts hjortetakksalt

Rosiner og sukat

FREMGANGSMÅTE:

Rør sammen mel, krydder og sukker.

Bland i den lunkne melken, hvor smøret er smeltet, gjæren oppløst og hjortetakksaltet løst opp.

Arbeid deigen til den er fløyelsaktig og slipper bollen. Tas på melet bakebord og del opp i passelige emner for boller. Fordel rosiner og sukat, og arbeid de inn i hver bolle. Rulles godt ut til små boller som settes på smurt plate. Heves godt og smøres med litt pisket egg utrørt i litt melk. Stek i god varm ovn til de er gyllenbrune. Dvs ca 225-250 grader i 8-12 minutter

Gammel norsk oppskrift.

Så hveteboller ble plutselig brød altså :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...