Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød

Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

• Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig med den. Bolle er en type brød. Samme gjelder rundstykker, og kavring. Så - ja, det er et skolebrød, men det er også en skolebolle. Skolebolle er likevel en mer presis betegnelse.

Hvorfor er den mer presis? Du får jo vanlig brød som er runde hvis det er formen som legger grunnlag for utsagnet ditt.

Lenke til kommentar
Et bakeri på Karmøy fikk prisen for beste Skulebolla i Norge.

Dette bakeriet kaller de for skulebolla. Skal jeg ha skolebrød forventer jeg å se ei skulebolla lang som ein loff.

Hvordan ser disse skolebollene ut? Små og runde som vanlige boller? Flatere og større, men fremdeles omtrent runde i formen? Eller flate og mer avlange, om enn fremdeles runde i kantene/endene?

Lenke til kommentar

Hehe. Nei, Hedersplassen. Men det var vel for 10 år siden.

Haugen har vel de beste pizzahornene. Husker jeg var i på Jokeren på Haukeligrend å fant et slikt horn i frysedisken:)

OT; sry.

Hvordan ser disse skolebollene ut? Små og runde som vanlige boller? Flatere og større, men fremdeles omtrent runde i formen? Eller flate og mer avlange, om enn fremdeles runde i kantene/endene?

Runde, kanskje 10 cm i diameter. Vaniljekrem i sentrum. 4 cm høyde.

Finn et brød som ser slikt ut og jeg gir deg ei skulebolla.

Endret av RunarL
Lenke til kommentar
Et bakeri på Karmøy fikk prisen for beste Skulebolla i Norge.

En bedrift bare minimalt marginalisert av det faktum at det sikkert er det eneste bakeriet i Norge som lager "skuleboller".

Jaja, det var vel ikke det konkurransen het.

Altså som på bildet i førstepost. Hvis noe er skoleboller, er det vel heller dette her:

Forskjellen er vel bare at disse er hjemmelaga av ein kjær hånd?

Endret av RunarL
Lenke til kommentar
Hehe. Nei, Hedersplassen. Men det var vel for 10 år siden.

Haugen har vel de beste pizzahornene. Husker jeg var i på Jokeren på Haukeligrend å fant et slikt horn i frysedisken:)

OT; sry.

Runde, kanskje 10 cm i diameter. Vaniljekrem i sentrum. 4 cm høyde.

Finn et brød som ser slikt ut og jeg gir deg ei skulebolla.

Jeg kan sikkert lage ett brød som har den formen... akkurat som noen lager skolebrød med bolleform.. Noen fant jo opp dette bakverket og kalte det skolebrød. kanskje fordi det var umoralsk å ha boller med på skolen før i tida, også tenkte oppfinneren at "eureka, jeg kaller det skolebrød, da kan unga ha det med siden det er ett brød" Hvem vet?

Det som ihvertfall er sikkert er at det eneste og opprinnelige navnet er skolebrød.

Lenke til kommentar
Enig med den. Bolle er en type brød. Samme gjelder rundstykker, og kavring. Så - ja, det er et skolebrød, men det er også en skolebolle. Skolebolle er likevel en mer presis betegnelse.

Hvorfor er den mer presis? Du får jo vanlig brød som er runde hvis det er formen som legger grunnlag for utsagnet ditt.

Nei, ikke nødvendigvis formen, men den spiller jo inn selvfølgelig. Jeg vil si at en bolle er et rundaktig bakverk med en søt, hvetemelbasert deig med en største diameter på 20 cm.

Lenke til kommentar
Jeg kan sikkert lage ett brød som har den formen... akkurat som noen lager skolebrød med bolleform.. Noen fant jo opp dette bakverket og kalte det skolebrød. kanskje fordi det var umoralsk å ha boller med på skolen før i tida, også tenkte oppfinneren at "eureka, jeg kaller det skolebrød, da kan unga ha det med siden det er ett brød" Hvem vet?

Det som ihvertfall er sikkert er at det eneste og opprinnelige navnet er skolebrød.

Finn noen bevis som støtter for dette!

Jeg har en teori om at skolebolle kommer fra Danmark. Og ett eller annet sted har vi glemt å oversette.

Lenke til kommentar

Nei, ikke nødvendigvis formen, men den spiller jo inn selvfølgelig. Jeg vil si at en bolle er et rundaktig bakverk med en søt, hvetemelbasert deig med en største diameter på 20 cm.

Hvorfor er det mer presist da? Mener du at det burde hete hamburgerbolle og da det er jo mye mer presist enn hamburgerbrød hvis man skal følge det du skriver.

Lenke til kommentar

Finn noen bevis som støtter for dette!

Jeg har en teori om at skolebolle kommer fra Danmark. Og ett eller annet sted har vi glemt å oversette.

Gå inn på ordnett.no feks og søk på begge og se hva som skjer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...