ukjentbrukergitt Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 jeg og noen kompiser har tenkt å ta en telttur et eller annet sted nå som snøen har kommet. så da vil jeg høre hva dere tar med på telturer om vinteren? hva bør man ha med? og et litt annet spørsmål, jeg har alltid lurt på hva som er optimalt kledd for vintervær, nå for litt siden var jeg å sto på ski på fjellet og det var ca -20 i bakken, da hadde jeg på meg: superundertøy av nylon innerst, ull-undertøy utenpå det, en joggebukse også en skibukse, og på overkroppen samme greia med en t-skjorte, og genser før jakke. men hva er det optimale for kalde omgivelser? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Noen tanker: Bekledning avhenger litt av hvor mye du skal bevege deg. Om du skal pilke hele dagen, så er termodress og fotposer et must, men om du er mer i bevegelse så holder det med tynnere ytterkledning. Selv bruker jeg ull eller ullbasert superundertøy innerst. Dette fungerer fint sammen med fukt. Vindtett ytterst og valgfrie isolasjonslag i mellom. Plaggene bør være greie å ta av og på for ventillasjon. Sett en strips i glidelåshempene så blir de lettere å bruke med hansker/votter. Snøsokker eller lignende løsning bør vurderes. Snø oppi buksa er kaldt. Innvendig varmelomme til kamerabatteri etc er og kjekt. Kjøkken: Parafinbaserte brennere fungerer best i kulde. Husk mat som ikke fryser til is. (Drytech etc?). Husk at skikkelig kald rødsprit tenner dårlig om du forvarmer med dette. Solid kniv (samekniv) så trenger du ikke øks, matkniv boksåpner osv. --- Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 takk for godt svar. noen små ting jeg lurer på. hva er forskjell på extrem tempratur og komfort tempratur som xxl oppgir om soveposene sine? og hvilken sovepose passer bra? 3 sesongs eller for vinter? skal jeg ha sovepose kommer jeg mest sansynlig til å bruke den om sommern også, hvordan er vintersoveposer på sommer? blir de for varme eller? Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 takk for godt svar.noen små ting jeg lurer på. hva er forskjell på extrem tempratur og komfort tempratur som xxl oppgir om soveposene sine? og hvilken sovepose passer bra? 3 sesongs eller for vinter? skal jeg ha sovepose kommer jeg mest sansynlig til å bruke den om sommern også, hvordan er vintersoveposer på sommer? blir de for varme eller? Extreme temp er den tempen du 'kan overleve i' Har ligget i den tempen før, og er ikke serlig behagelig. Komfort temp er grensen på temperaturen som er komfortabelt å ligge i. Har testet mange soveposer, og du kan gjerne trekke fra opp til 40% på den komforen! (kommer selvfølgelig helt ann på personen, men er mange jeg kjenner som er enig i det) Jeg ville brukt vinterpose hvis du skal ligge ute om vinteren. Kan bli kaldt i telt også. Men hvis du skal bruke den om sommeren så håper jeg du er glad i varme, for det blir varmt! mao. FOR varmt Ville ha gått for en sommerpose i tillegg da. får du ned i 7-900kr og er mye mindre i størrelse og vekt. Bare å spare en 50lapp hver uke, så har du råd til det òg =) Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Selv har jeg en lett vinterpose som er ok ned til ca -10 og i tillegg en lett innerpose fra Helsport når jeg trenger noen ekstra grader. Dette letter og renholdet da innerposen går i vaskemaskinen. Lenke til kommentar
calculuz Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 det viktigste å ha med på tur er Sofie A. Hun er god å ha. Hun kan sammenliknes med et stormkjøkken. Like vanskelig og like liten... Lenke til kommentar
Noorac Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Det viktigste du må ta hensyn til når du skal kjøpe sovepose, er å kjøpe et kraftig liggeunderlag. Et tjukt og vannavstøtende liggeunderlag er alfa omega. Deretter kan du godt kjøpe en all-round pose. Hvis du skal på tur med andre vil teltet varmes opp av dere. Hvis det er 20 speik ute, så er det nok ikke 20 speik inni teltet. Hvis det er gruelig kaldt kan dere vurdere en presenning eller liknende å dra over teltet. På den måten vil ikke varmen i teltet bli slått ut ved vindkast. Til tross hva Anjungilak og de andre produsentene sier, så er ikke soveposen det viktigste du trenger å tenke på hva angår å sove utendørs. Det beste du kan gjøre er å søke informasjon og erfaring om å være ute. Hva angår klær du burde bruke, igjen søke informasjon, ikke bare direkte hvilke klær som burde brukes, men for eksempel hva slags former for varmetap som finnes: Sirkulasjon; vinden blåser på klærne/du beveger deg, og den varme luften puffest ut av klesplagget, igjennom åpninger Stråling; noe varme forsvinner ganske enkelt ut fra kroppen, derfor smelter snøen som lander utenpå tjukke klær. Berøring; bakken trekker til seg noe av varmen din, dette er pri en når det kommer til det å sove, her forsvinner mye varme. Svetting(?); mener å tro dette var et punkt også. Som du vet svetter du når du blir for varm, og blir våt, det er kroppens måte å avkjøle seg på, samme som hvis du sleiker deg på armen og blåser på. I tillegg er det smart å gjøre seg kjent med flerlagsprinsippet; Det er ikke klærne som varmer, det er luftlag som varmes opp som holder deg varm. Derav lages flerlagsprinsippet; En 2 cm tjukk bomullsgenser vs 8 tynne tskjorter. Tskjortene vil være varmere pga luftlaget imellom hver tskjorte. Utifra det er det å anbefale, et veldig tynt ull-undertøy, eller helsetrøye i rovylnol eller ull innerst, deretter en ullstilongs, også på overdelen, som mellomplagg. Deretter en ullgenser, og ytterst en vindtett jakke. Eventuelt en "varm" jakke, og en vindtett anorakk ytterst. Dette er gammeldags og dagens dyre klær kombinerer mye av dette inn i f eks en jakke, så du får flere plagg i ett. Sånn helt til slutt, her er et par guidelines; -Ikke tro på alle de 10 000 forskjellige nye gode oppfinnelsene klesprodusentene mener at de har i sine klær. -Det finnes ikke dårlige klær, bare dårlig utdanning. (90% av det å fryse kommer av at du ikke vet hvordan du skal kle deg, 10% kommer fordi klærne ikke er gode nok). -Arbeid i vått, hvil i tørt. Ha på deg så lite som mulig når du går eller arbeider. Kanskje så lite som tynt innerste plagg, deretter jakke når du går, og pakk godt på deg når du sitter stille. Skift klær når du kommer frem. Å være våt er din verste fiende når du er ute i kaldt vær. -Husk at når du sover, så forsvinner i all hovedsak varmen ned i bakken, ikke opp i luften. Tror jeg har fått med det viktigste:) lykke til med turene, vinteren er en herlig tid å sove ute på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå